نسخه چاپی

رهبر طالبان افغانستان به روند صلح پیوست

عکس خبري -رهبر طالبان افغانستان به روند صلح پيوست

شبكه تلویزیونی «ان.بی.سی» آمریكا به نقل از فرماندهان ارشد طالبان افغانستان مدعی شد كه ملا «محمد عمر» رهبر طالبان به روند صلح این كشور پیوسته است.

به گزارش نما ، تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی «ان.بی.سی» نوشت: «ملا محمدعمر» رهبر طالبان افغانستان به روند صلح دولت این کشور پیوسته است.

این شبکه تلویزیونی به نقل از فرماندهان ارشد طالبان که خواسته نامش ذکر نشود؛ عنوان کرد که ملاعمر به ملا «اختر محمد منصور» دوست قدیمی و معاون خود اختیار داده است تا به جای وی تصمیم بگیرد.

بر اساس این گزارش، پس از سال‌ها جنگ برخی از جنگجویان این گروه خسته شده‌اند و برای به توافق رسیدن و پیوستن به روند صلح علاقمند هستند.

ان.بی.سی به نقل از این فرمانده طالبان اظهار داشت: تمام شرایط برای ملاقات تیم منتخب طالبان افغانستان و مقامات آمریکایی و افغانستانی آماده است.

در این گزارش آمده است که «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان، مقامات چینی و آمریکایی نیز علاوه بر «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی و نمایندگان طالبان از جایگاه مهمی در پیشبرد این روند برخوردار می‌باشند.

گفته می‌شود که رئیس ستاد ارتش پاکستان، مقامات آمریکایی و افغان را متقاعد کرده که کشورش در پیشبرد روند صلح و نابودی تروریسم در منطقه جدی است.

همچنین در گزارش ان.بی.سی آمده که اگر توافقی با طالبان صورت گیرد، ممکن است آن دسته از طالبان مخالف این توافق با گروه تروریستی داعش نیز اعلام بیعت کنند.

این در حالی است که پیش از این نیز اخباری از پیوستن گروه طالبان به روند صلح افغانستان و میانجیگری برخی کشورها مانند چین و پاکستان منتشر شده است اما این گروه همواره با رد این اخبار اعلام کرد که روابط ما با کشورهای دیگر هیچ ارتباطی با مذاکرات صلح ندارد.

گروه طالبان برای اینکه به روند مذاکرات صلح بپیوندد همواره پنج شرط را پیش از این اعلام کرده بودند:

1. آزادی افغانستان را با پایان دادن به اشغال این کشور توسط نیروهای خارجی تحت هر نام و عنوان و دفاع از مرزهای کشور کامل کنند.

2. دولت اسلامی در کشور تشکیل دهند و قوانین شریعت را اجرا کنند.

3. صلح و امنیت را در سراسر کشور برقرار کنند.

4. تمام اقوام براساس توانایی و قابلیت‌ها در دولت سهیم شوند.

5. تمام افغان‌ها بدون تبعیض و تفاوت نژادی به تحصیلات، اقتصاد، خدمات پزشکی، فرهنگی و اجتماعی به صورت مساوی دسترسی داشته باشند.

گرچه برخی شروط طالبان جدید نیست و در گذشته نیز تکرار شده اما با توجه به بحث‌های اخیر مبنی بر تمایل طالبان به صلح با دولت افغانستان تکرار شروط گذشته می‌تواند نوعی اخطار به کشورهای غربی بوده و اخبار مذاکرات پشت‌پرده این گروه با کشورهای خارجی حاضر در افغانستان را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد.

با این حال تاکنون تمامی این تلاش‌ها یک طرفه بوده و رهبران گروه طالبان افغانستان به هیچ یک از این پیشنهادات روی خوش نشان نداده‌اند و با اعلام پنج شرط در واقع استقامت خود بر شرایط قبلی را به نمایش گذاشته‌اند.

۱۳۹۴/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...