نسخه چاپی

چند واقعیت پیرامون بیانیه لوزان

سید مصطفی میرسلیم

مسلما گروه مذاكره كننده ايراني در طول 18 ماه گذشته مرارتهاي زيادي را تحمل كرده اند و ان شاءالله دستاورد نيكويي نيز نصيب مردم ايران از زحماتي كه آنها در مذاكرات هسته اي كشيده اند خواهد شد. اما چند واقعيت را نيايد از نظر دور داريم:

1- متن بيانيه اي كه تهيه شده است به هر دو طرف مذاكره كننده اجازه مي­دهد كه از آن به نفع خود و براي خشنود كردن مخاطبان خودشان استفاده كنند و هر دو اعلام كنند كه كاملا پيروز شده اند و كوچكترين عقب نشيني از مواضع خود ننموده اند. واقعيت آن است كه بايد حتماً طرفين مصالحه اي كرده باشند و هركدام قدري از مواضع خود كوتاه آمده باشند تا بتوانند مشتركا حتي به چنان بيانيه اي برسند.

2- آنچه مهم است و سند اصلي فعاليتها و اقدامات آينده خواهد شد متن قراردادي است كه بايد تا سه ماه آينده تدوين گردد. در آن متنِ حقوقي مشخص خواهد شد كه واقعا چه تفاهمي شده و چگونه مي توان روي آينده حساب كرد. واقعيت آن است كه آن متن اگر هم در بر گيرند ه مصالح ما باشد زودتر از چند ماه پس از امضاء قابليت اجرا پيدا نخواهد كرد زيرا مستلزم آماده سازي مقدمات اجرائي از هر دو طرف خواهد بود ، دو طرفي كه بويژه در 18 ماه گذشته بدقت مراقب گفتار و تبليغات و عمليات يكديگر بوده اند و بكرات از يكديگر گله كرده اند.

3- اين كه پس از صدور بيانيه فكر كنيم بلافاصله تمام مشكلات داخلي و بين المللي ما حل شده و اوضاع به حالت عادي درآمده است خيالي بيش نيست و در بهترين شرائط يعني به فرض آن كه 1+5 بدقولي نكنند اولين آثار اين تفاهم زودتر از شش ماه آينده ظاهر نخواهدشد. واقعيت آن است كه سر نخ تمام مسائل داخلي و بين المللي ما نيز وابسته به مذاكرات نيست و اين مذاكرات در موفق ترين حالت بخشي از مسائل ما را حل خواهد كرد. قسمت عمد ه مشكلات موجود كشور دلائل مديريتي دارد كه با همت خودمان و بر مبناي تفاهمي عمومي بين دولت و مردم قابل برطرف كردن است.

4- يكي از نتایج تفاهم ، در صورتي كه به قرارداد عادلانه اي منتهي شود كوتاه شدن دست واسطه هايي است كه در ده سال گذشته از آشفته بازاري كه تحريمها ايجاد كرده بود در معاملات بازرگاني و پولي ما با خارج، به منافع كلاني دست يافتند كه آن منافع بادآورد ه ميلياردي خود سر منشاء بسياري از مفاسد اقتصادي و فرهنگي در داخل كشور شده است. واقعيت آن است كه آنها با منعقد شدن چنان قراردادي نمي توانند از صميم قلب موافق باشند زيرا آن منافعشان به جانشان وابسته است!

5- در طول ده سال گذشته البته مديران ما فهميدندكه نقاط وابستگي اسارت بار ما به خارج كدام است و امروز بر مبناي اين تفاهم ممكن است گمان برند كه هم ه مشكلات فيصله خواهد يافت و به فكر تداوم همان مديريتي باشند كه قبل از تحريمها ما را به وضع فلاكتبار وابستگي كشاند: فروش سرمايه هاي ملي و بين نسلي (نفت و گاز) و استفاده از درآمد آن براي واردات كالا و خدمات ، و نيز جبران كسري بودجه و هزينه هاي جاري ! واقعيت آن است كه چنان مديريتي بايد به فراموشي سپرده شود و ، تفاهم و قرارداد وابسته بدان هر چه بشود، ما همگي ،از مردم و دولت ، در فكر پياده كردن جدي سياستهاي اقتصاد مقاومتي باشيم ؛ البته اين كار قدري سختي دربردارد ولي عاقبت آن سربلندي و افتخار و پيروزي كامل است و لوكره الكافرون.
*عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

۱۳۹۴/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...