نسخه چاپی

نفت با كاهش 2 دلاری در مرز 55 دلار

قیمت نفت در بازارهای جهانی در اثر بیانیه لوزان 2.15 دلار كاهش یافت و به 54.95 دلار رسید.

به گزارش نما به نقل از فارس، قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال انتشار بیانیه لوزان در مورد مذاکرات گروه 1+5 و ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور، کاهش یافت.

این کاهش که تا 2.15 دلار رسید قیمت هر بشکه نفت برنت را به 54.95 دلار رساند و هر بشکه نفت خام امریکا نیز با کاهش 95 سنتی به 49.14 دلار رسید.

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، این کاهش قیمت ناشی از احساس ورود نفت ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها بوده است.

این‌درحالی است که برخی از تحلیلگران معتقدند که نفت ایران به زودی پس از لغو تحریم‌ها وارد بازار نخواهد شد. برخی دیگر با توجه به برآوردهای منتشره مبنی بر 30 میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران بر روی آب، این احتمال را رد می‌کنند.

اما به اعتقاد باب مک نالی مشاور سابق جورج بوش، بعید است که تحریم‌ها تا قبل از اواخر سال 2015 یا اوایل 2016 برداشته شوند، هرچند ممکن است این اتفاق زودتر از این نیز رخ دهد.

تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 2012 را به حدود 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

از طرفی بر اساس آخرین بررسی منتشره در چهارشنبه گذشته، تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در دو هفته گذشته تنها 23 مورد تعطیل شده است که کمترین کاهش هفتگی از ماه دسامبر به شمار می‌رود. این کاهش نشانه‌ای از این می‌تواند باشد که تعداد دکل‌های نفتی به کمترین تعداد رسیده است.

بر اساس آمارهای بیکر هیوز، در 6 ماه گذشته که قیمت نفت به شدت کاهش یافته است، تعداد دکل‌های نفتی آمریکا نسبت به ماه اکتبر که به بالاترین رقم رسیده بود، 800 حلقه یا 50 درصد کاهش یافته است. هفته آخر ژانویه، تعداد دکل‌های نفتی امریکا 94 مورد از فعالیت خارج شدکه بیشترین کاهش هفتگی به شمار می‌رود.

۱۳۹۴/۱/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...