نسخه چاپی

بررسی انتقادات به یك كمدی تلویزیونی

حاشیه در "حاشیه"

باید دید ادامه پخش این سریال 90 قسمتی كه هنوز بخش بسیار كمی از آن به نمایش درآمده با چه فراز و نشیب هایی مواجه خواهد شد و سرنوشت این سریال را به كجا ختم خواهد كرد.

به گزارش پارسینه، مهران مدیری نوروز امسال با یک سریال طنز تلویزیونیبا عنوان «در حاشیه» به صدا و سیما بازگشت؛ بازگشتی پر حاشیه که این بار اعتراض جامعه پزشکی را برانگیخته است.

آذر ماه سال گذشته ضبط سریال مهران مدیری که قرار بود نامش «اتاق عمل» باشد به مدت ۲۰ روزمتوقف شد و سرانجام دراسفندماه بعد از برگزاری جلسات مشترک بین صداوسیما و وزارت بهداشت، با اعمال تغییراتی درفیلمنامهٔ این مجموعه، فیلمبرداری آن پی‌گیری شد.

توقف ساخت سریال که با مخالفت سازمان نظام پزشکی و به دلیل نمایش رفتارهای خلاف قانون پزشکان در این سریال صورت گرفته بود با تصمیم مجدد سازمان صداوسیما به جرح و تعدیل مضمون سریال انجامید و در نهایت بخش‌هایی ازسریال سانسور شد.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و اعتراضات بعد از پخش سریال هم ادامه داشت. در مهمترین واکنش علیرضا زالی رییس کل سازمان نظام پزشکی در نامه ای خطاب به رییس سازمان صدا و سیما جلوگیری از پخش سریال را خواستار شد و گفت که "ساخت سریال به ظاهر طنزی که در آن پزشکان به سخره گرفته می‌شوند و تصویری غیرمنصفانه و همراه با لودگی از آن‌ها نمایش داده می‌شود نه فایده‌ای در اصلاح امور دارد و نه سبب ساز شادی است."

سایت سازمان نظام پزشکی هم اقدام به نظرخواهی از پزشکان برای شرکت در تجمع علیه سریال کرد که از سوی برخی رسانه ها به عنوان «اردوکشی خیابانی هفت هزار پزشک برای مقابله با یک کمدی تلویزیونی!» توصیف شد.

حالا باید دید ادامه پخش این سریال 90 قسمتی که هنوز بخش بسیار کمی از آن به نمایش درآمده با چه فراز و نشیب هایی مواجه خواهد شد و سرنوشت این سریال را به کجا ختم خواهد کرد.

***
البته اعتراضات قومیتی یا صنفی به سریال های تلویزیونی امر تازه ای نیست و در ادوار مختلف سابقه داشته است.

چند سال گذشته پخش سریال طنز «ساختمان پزشکان»به کارگردانی سروش صحت که شخصیت محوری آن یک روانشناس بود اعتراض روانپزشکان را به این سریال برانگیخت.

سریال پرمخاطب پایتخت هم از اعتراضات قومی در امان نماند.لهجه مازنی بازیگران وشخصیتهای پردردسر شمالی سوژه اعتراض بودند.

سریال طنز تلویزیونی «پژمان»که داستان یک فوتبالیست سابق بود هم اعتراض برخی فوتبالیست ها را به دنبال داشت.

بروز این اعتراضات در حالی است که زبان طنز در یک فیلم یا سریال این امکان را خواهد داشت که انتقادات به برخی مسائل روزمره جامعه که مردم درگیر آن هستند با دست بازتری طرح شود اما متاسفانه به نظر می رسد مهمترین دلیل بروزاین اعتراضات آستانه بسیار پایین انتقادپذیری در کشور است.چرا که طبعا اگر کارگردانی یک قوم یا یک صنف خاص را دستمایه طنز قرار دهند این به معنای زیر سوال رفتن کلیه افراد آن قوم یا همه شاغلان در یک صنف نیست.

حالا سوال اینجاست که کارگردان مجموعه های تلویزیونی برای ساخت سریال های طنز باید سراغ کدام قوم و کدام صنف بروند که احیانا طنز آنها به کسی برنخورد؟!

۱۳۹۴/۱/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...