نسخه چاپی

پافشاری دلار بر قیمت 3200 تومانی

به‌نظر می‌رسید به‌نتیجه‌مثبت‌رسیدن مذاكرات هسته‌ای در لوزان، بازار ارز را مستقیما تحت‌تاثیر قرار دهد، اما بازار ارز و سكه چندان به این تغییرات مثبت، واكنش نشان نداد و به‌سرعت ریزش خود در آغاز فعالیت در صبح روز شنبه و پس از معاملات غیررسمی در روز جمعه را ترمیم كرد و به بالای سه‌هزارو٢٠٠تومان بازگشت.

به گزارش نما به نقل از شرق: به‌نظر می‌رسید به‌نتیجه‌مثبت‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای در لوزان، بازار ارز را مستقیما تحت‌تاثیر قرار دهد، اما بازار ارز و سکه چندان به این تغییرات مثبت، واکنش نشان نداد و به‌سرعت ریزش خود در آغاز فعالیت در صبح روز شنبه و پس از معاملات غیررسمی در روز جمعه را ترمیم کرد و به بالای سه‌هزارو٢٠٠تومان بازگشت.

با نگاهی به تابلو صرافی و اندکی پرس‌وجو می‌توان دریافت با اینکه نرخ دلار در ابتدای دیروز با سه‌هزارو١٨٠تومان باز شده بود، به‌سرعت به بالای سه‌هزارو٢٠٠‌تومان بازگشت و حتی تا سه‌هزارو٢٨٠تومان نیز در اواسط روز افزایش یافت، هرچند که در پایان معاملات روز گذشته به سه‌هزارو٢٥٠ تا سه‌هزارو٢٦٠تومان کاهش یافت. در حدفاصل میدان فردوسی تا چهارراه استانبول با اینکه نرخ دلار را روی تابلوهای صرافی‌ها می‌توانستیم مشاهده کنیم.

چیزی که برخی از صرافی‌ها از درج آن خودداری کرده بودند، قیمت سکه بود که علت آن نوسانات قیمت ناشی از مذاکرات لوزان بیان می‌شد. این در‌حالی است که در آخرین روزهای سال٩٣، با ریزش دلار تا ٢٠٠تومان طی چند‌روز مواجه بودیم که دلیل موجهی برای آن از سوی کارشناسان بیان نشد و آنها را نیز متعجب کرده بود، هرچند این کاهش نیز به‌سرعت خود را ترمیم کرد.

از سویی اظهارنظر رییس کل بانک مرکزی که از عدم دخالت دولت در روند کاهشی نرخ ارز خبر می‌داد، اینطور نشان می‌دهد که دولت قصد ندارد در معاملات ورود کند، درحالی‌که برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که دولت به دلیل احتمال کسری بودجه بر اثر کاهش قیمت نفت و وابستگی درآمدهای دولت به دلار چندان مایل نیست که نرخ ارز کاهش یابد و نیک می‌داند که فعالان اقتصادی خود این بازار را کنترل خواهند کرد، زیرا کاهش شدید دلار بسیاری از آنها را متضرر خواهد کرد.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به کاهش قیمت نفت این منطقی نیست که اجازه داده شود نرخ ارز از کانال سه‌هزارو٢٠٠ تا سه‌هزارو٣٠٠تومان کاهش یابد و حتی نرخ دلار مبادلاتی نیز باید به نرخ بازار آزاد نزدیک شود و دولت این عدد را برای تک‌نرخی‌‌شدن ارز در نظر بگیرد.

قیمت سکه به کف رسید

از سویی با اینکه قیمت طلا روند افزایشی را در بازارهای جهانی تجربه کرده بود، اما تاثیرگذاری کاهش نرخ دلار در بازارهای ایران سبب شد تا روند کاهشی نرخ سکه را شاهد باشیم. رییس اتحادیه طلاوجواهر ضمن تشریح وضعیت بازار طلا بعد از مذاکرات لوزان، گفت: قیمت طلا و سکه هم‌اکنون در بازار به کف رسیده است. محمد کشتی‌آرای با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای لوزان بر بازار طلا و سکه اثر گذاشته است، اظهار کرد: این مذاکرات موجب کاهش قیمت دلار و به دنبال آن کاهش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شده است.

وی با بیان اینکه قیمت طلا و سکه در بازار داخلی باوجود افزایش نرخ جهانی کاهش یافته است، افزود: تا دو‌روز آینده قیمت جهانی طلا ثابت می‌ماند و در این مدت هم نرخ طلا بیشتر از این کاهش نمی‌یابد. از طرفی به عقیده برخی از کارشناسان با توافق صورت گرفته، پس‌اندازهای خرد در روزهای آینده به‌صورت دلار و سایر ارزهای معتبر به دلیل تصور ارزشمندشدن ریال به زودی روانه بازار می‌شود و با افزایش عرضه دلار به بازار شاهد کاهش قیمت آن در بازار خواهیم بود؛ چیزی که حداقل دیروز آن را شاهد نبودیم.

٣٢٠٠تومان کف قیمت دلار است

محسن قادری، کارشناس طلا و ارز در این رابطه گفت: با توجه به اینکه نرخ دلار برای شرکت‌های دولتی دوهزارو٨٠٠تومان است، خیلی معقول نیست که نرخ دلار در بازار آزاد از سه‌هزارو٢٠٠تومان پایین‌تر بیاید. به این دلیل ریزش کم نرخ دلار در اولین روز کاری بازار چندان دور از ذهن نبود.

قادری افزود: افرادی که در انتظار اعلام نتیجه مذاکرات لوزان از خرید دلار دست نگه داشته بودند، آغاز به خرید دلار کرده‌اند و این امر سبب شده تا تقاضا برای خرید دلار افزایش یابد و قیمت‌ها چندان پایین نکشد و حتی می‌توان ادعا کرد که دلار نریخت.

وی با بیان اینکه نرخ دلار در این دو‌سال اخیر، نرخ منطقی نبود و همواره بین سه‌هزارو٢٠٠ تا سه‌هزارو٤٠٠تومان خرید‌و‌فروش می‌شد، در‌حالی‌که ارزش واقعی آن بالاتر از این رقم بود، تصریح کرد: باید در نظر داشت نرخ دلار حدود دو، سه سالی روی این رقم مانده و در واقع نرخ سه‌هزارو٢٠٠تومان کف قیمت دلار محسوب می‌شود، چرا که با در نظر‌گرفتن پایین‌ترین نرخ تورم نیز این رقم چندان منطقی نیست.

دلار تحت‌تاثیر مذاکرات قرار نگرفت

این کارشناس افزود: محدوده قیمتی بین سه‌هزارو١٠٠تومان تا سه‌هزارو٤٠٠تومان با در نظر گرفتن به نتیجه مطلوب‌رسیدن مذاکرات، رقم معقولی است و نباید انتظار بیشتری برای کاهش نرخ آن داشت، به همین سبب دلار تحت‌تاثیر مذاکرات قرار نگرفت، مگر اینکه بانک مرکزی چیزی زیر این رقم را بخواهد که به‌دلیل اینکه درآمدهای دولت با دلار تامین می‌شود، به‌نظر نمی‌رسد دولت نیز تمایلی به کاهش نرخ آن داشته باشد و حتی ممکن است تمایل به افزایش آن نیز داشته باشد. به‌این‌خاطر به نظر می‌رسد دولت نیز نرخ دلار را روی همین محدوده قیمتی تک‌نرخی کند.

وی با بیان احتمال حرکت دلار به سوی نرخ‌های بالاتر با رسیدن به توافق نهایی، تصریح کرد: در آن شرایط وضعیت اقتصادی کشور بهتر شده و مردم نیز التهابات امروز را ندارند، در آن صورت منطقی‌شدن نرخ دلار به سوی بالا دور از ذهن نخواهد بود. قادری همچنین خبر داد نرخ دلار در روزهای تعطیل در بازار غیررسمی به سه‌هزارو١٣٠تومان نیز کاهش یافته بود که این امر سبب شد تا قیمت سکه نیز با این نرخ دلار بریزد.

باید در نظر داشت محدود ٩٠٠هزارتومان برای سکه با دلار سه‌هزارو١٠٠ تا سه‌هزارو٢٠٠تومانی محدوده موجهی است. این‌طور که کارشناسان می‌گویند و بازار نیز آن را تایید می‌کند، نرخ سکه و دلار به کف خود رسیده و نباید انتظار کاهش آن را از این رقم داشت و حتی با توجه به پیش‌بینی‌ها بعید نیست که افزایش این نرخ را در روز‌های آتی شاهد باشیم.

۱۳۹۴/۱/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...