نسخه چاپی

جهانگیری: دولت از دانشگاه ها و مراكز علمی حمایت ویژه می كند

معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت از دانشگاه ها و مراكز علمی و تحقیقاتی از جمله فرهنگستان های كشور حمایت و به این مراكز توجه ویژه می كند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (دوشنبه) در جلسه هیات امنای فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران، با تبریک سال نو تصریح کرد: فرهنگستان ها محل جذب پژوهشگران و نخبگان برجسته کشور هستند.

وی افزود: انتظار این است که عملکرد فرهنگستان ها متفاوت از امور جاری سایر دستگاه ها و مراکز علمی کشور بوده و نقش دیدبان و ناظر بر عملکرد و امور علمی کشور را بر عهده داشته باشند.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت:دولت تدبیر و امید تلاش می کند موانع پیش روی فرهنگستانها را برطرف کند تا زمینه فعالیت آنها بهتر از گذشته فراهم شود.

جهانگیری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه علم و فناوری در کشور خاطرنشان کرد: توسعه امروز و آینده کشور وابسته به توسعه علمی است و ارزش افزوده اقتصادی نیز جز با توسعه علم و فناوری امکانپذیر نیست.

وی تصریح کرد: فرهنگستانهای کشور باید وضعیت علمی کشور را رصد کنند و همانند چتری که در بالای سر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور وجود دارد، به نوعی سیاستگذاری و تدوین خط مشی در امر پژوهش و تحقیقات بپردازند.

جهانگیری با تاکید براینکه فرهنگستان ها نباید خود را درگیر مسایلی کنند که در مراکز و دستگاههای متولی امور علمی و پژوهش قابل انجام است، گفت: براساس چشم انداز بیست ساله، ایران قرار است رتبه نخست علم و فناوری در منطقه را کسب کند و برای تحقق این امر نیازمند آن هستیم که جهتگیری علمی و مسیری که در حال طی شدن است دایما مورد رصد و بررسی قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: فرهنگستان های کشور باید ارزیابی دقیقی از آینده علمی منطقه داشته باشند و جهت گیری علمی کشور را با آن مقایسه کنند تا مشخص شود که آیا در جهت درستی حرکت می کنیم و یا باید مسیر را اصلاح کنیم.

در این جلسه که سید حسن قاضی زاده هاشمی و محمد فرهادی وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری نیز حضور داشتند، دبیر هیات امنا و رییس کمیسیون دایمی فرهنگستانهای کشور گزارشی از تاریخچه، سوابق و نحوه شکل گیری فرهنگستان های کشور ارایه کرد و به ارایه توضیحاتی درباره ارکان، اهداف و وظایف فرهنگستانها و اقدامات کمیسیون دایمی پرداخت.

در این نشست همچنین روسای فرهنگستانهای زبان و ادب فارسی، علوم، علوم پزشکی و هنر هرکدام گزارشی از گروه های علمی موجود در فرهنگستان ها و اقدامات انجام شده پرداختند.

نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در گزارشی اعلام کرد با تاکید دولت و پی گیری های به عمل آمده بودجه فرهنگستان ها در سال گذشته تقریبا به طور کامل تخصیص یافته و در سال جاری نیز شاهد افزایش قابل توجهی در بودجه فرهنگستان های کشور خواهیم بود.

در ادامه این جلسه مصوبات کمیسیون دایمی فرهنگستانهای کشور مطرح و پس از بحث و بررسی به تصویب هیات امنای فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران رسید.

۱۳۹۴/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...