نسخه چاپی

واكنش یعلون‎ به توافق لوزان

وزیر جنگ تنها رژیم دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه بار دیگر تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس را «توافقی بد» توصیف كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «موشه یعلون»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در واکنش به تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس بار دیگر آن را «توافقی بد» توصیف کرد.

به گزارش هاآرتص، وزیر جنگ رژیمی که تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه قلمداد می‌شود در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که اسرائیل در حال بخث درباره حمله به ایران یا عدم حمله به این کشور نیست.

پیش از این، یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفته بود گزینه نظامی علیه ایران کماکان روی میز است.

دعاهای این مقام صهیونیستی در حالی مطرح می شود که کارشناسان مسائل نظامی در توانمندی رژیم صهیونیستی برای حمله بدون همراهی آمریکا به ایران ابراز تردید کرده اند. چند هفته پیش ژنرال «مایکل هایدن»، مدیر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت که اسرائیل توان نظامی حمله به ایران را ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد و آیا احتمال دارد این کار را را بدون هماهنگی آمریکا انجام دهد، گفت: «اسرائیل توان این کار را ندارد و این کار عاقلانه هم نیست.»

هایدن گفت: «فاصله‌ها زیاد است، نیروی هوایی اسرائیل کوچک ـ خوب است اما کوچک ـ و مواضع مورد نظر، متعدد، پراکنده و سخت.»

وی افزود: «بنابراین سوال این است که آیا اسرائیل تنها رابطه استراتژیک خود که بقایش به آن وابسته است را در معرض خطر قرار خواهد داد تا این برنامه را برای سه تا شش ماه به عقب بیندازد. فکر نمی‌کنم این کار را انجام دهد.»

اشتاینیتز روز دوشنبه گفت اسرائیل راه حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد و قصد دارد با لابی‌گری با جامعه بین الملل مفاد و جزئیات توافقنامه احتمالی با ایران را «بهتر» کند.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (11 تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که آقای «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

۱۳۹۴/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...