نسخه چاپی

۳۵میلیون ایرانی هوای آلوده تنفس می كنند

معاون رئیس‌جمهور از اجرایی شدن مصوبات زیست محیطی در سراسر كشور خبرداد و گفت: هشت شهر بزرگ كشور با جمعیتی معادل ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر تحت تاثیر معضل آلودگی هوا قرار دارند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم: معصومه ابتکار در نشست شورای اداری که عصر امروز در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: مصوبات زیست محیطی در ابعاد پیشگیرانه، مقابله با طوفان‌های گرد و غبار و اعطای تسهیلات به استان‌ها اجرا می‌شود.

معاون رئیس جمهور اثرگذاری سودمند و بیش از پیش ایران در منطقه و سطح جهان را مرهون تلاش‌های تیم متخصص هسته‌ای دانست و افزود: فضای بین‌المللی نسبت به اینکه ایران در منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد و در معادلات منطقه‌ای اثرگذار است کاملا مشهود و مسلم است.

ابتکار ماهیت فعالیت‌های زیست محیطی را کاری فرابخشی عنوان و اظهار کرد: پیگیری‌های رئیس‌جمهور در حل معضلات زیست محیطی قابل تقدیر است و باید با نگاه فرابخشی به حوزه طبیعت از آسیب‌های احتمالی دور شویم.

وی دوستداری طبیعت را از شاخص‌های توسعه بیان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر هشت شهر بزرگ کشور با جمعیتی معادل 30 تا 35 میلیون نفر تحت تاثیر معضل آلودگی هوا قرار دارند و از ابتدای سال نیز برنامه‌های متعددی با هدف کاهش آلودگی این مناطق انجام گرفته است.

ابتکار با بیان اینکه دستاوردهای ناشی از اقدامات پیشگیرانه در حوزه کاهش آلودگی هوا در بلند مدت نمایان است، افزود: 16 دستگاه جرایی در اجرای برنامه‌های کاهش آلایندگی نقش دارند و در این زمینه تهران در سال 93 تنها 44 روز هوای سالم‌تری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد و بعد از آن اراک، کرج و تبریز نیز هوای پاکی را تجربه کردند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ارزش‌گذاری مناطق دارای ظرفیت زیستی در کشور را ضروری عنوان و بیان کرد: در برنامه دولت تدبیر و امید ردپای اقتصاد سبز را می‌بینیم و به این معنا که نباید نقش خسارت‌های تخریب محیط زیست را در اقتصاد ملی نادیده انگاشت.

ابتکار محاسبه میزان خسارت گازهای گلخانه‌ای را از اقدامات قابل توجه و در دست اقدام دانست و افزود: عزم جهانی برای کاهش آلاینده‌ها و محاسبه گازهای گلخانه‌ای ما را ملزم به پیروی از این سیاست می‌کند که باید با توجه به بروز تغییرات آب و هوایی و پدیده گرم شدن زمین با بهره‌وری مناسب در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی پایدار و محاسبه خسارات آب و خاک اقدامات لام را انجام دهیم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز تمام دنیا متاثر از تغییرات آب و هوایی هستند بر لزوم اراده‌ای جدی برای تغییر رویکرد دولت‌ها در زمینه فعالیت‌های زیست محیطی تاکید کرد و گفت: تمام خسارات زیست محیطی و آب و هوایی باید محاسبه شود و همچنان که در دنیا این اقدام صورت می‌گیرد.

ابتکار خاطرنشان کرد: در مطالعات 23 ساله اخیر در کشور شاهد خسارات عظیمی در حوزه‌های کشاورزی و بهداشت و محیط زیست بودیم و با نگاهی به اقتصاد سبز در می‌یابیم که توجه به محیط زیست، سیاستی اقتصادی تلقی می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست توجه به ظرفیت‌های زیستی با بهره‌گیری از توان هر کشور برای استفاده از طبیعت و محاسبه این ظرفیت را اقدامی مفید بیان کرد و گفت: متاسفانه بهره‌کشی از طبیعت ایران 3 و نیم برایر ظرفیت کشور است و از آب و خاک و منابع طبیعی کشور بیش از توان و ظرفیت آن استفاده می‌شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به افت شدید آب‌های زیرزمینی در کشور و خشک شدن تالاب‌ها و از دست رفتن رودخانه‌ها گفت: چرخه طبیعت در حقیقت چرخه میان سفره آب زیرزمینی، رودخانه و تالاب است و نباید با سدسازی حق آبه طبیعت را نادیده گرفت.

ابتکار گفت: با توجه به ذخایر طبیعی موجود، ظرفیت زیستی استان کرمانشاه قابل برنامه‌ریزی است و البته اگر الگوی مصرف آب و الگوی کشاورزی اصلاح شود شاهد افزایش بهره‌وری و کاهش آلودگی خواهیم بود.

وی افزود: مکان یابی مناسب برای فعالیت‌های صنعتی در شهرک‌ها با رعایت استانداردها و ضوابط سبب می‌شود تا فعالیت‌های صنعتی برای استان کرمانشاه امکان‌پذیر شود و البته ظرفیت گردشگری فوق‌العاده این استان ما را ملزم می‌کند با مطالعات مدیریتی طرح گردشگری را با رعایت ضوابط در کرمانشاه اجرا کنیم و از آمادگی لازم برای این کار خودداری کنیم.

ابتکار کاهش خسارات زیست محیطی را از نتایج ارزش‌گذاری مناسب ظرفیت‌های زیست محیطی در استان کرمانشاه پیش‌بینی و بیان کرد: استان کرمانشاه در بحث مدیریت پسماندها از استان‌های پیشگام کشور است و قابلیت الگوبرداری در سطح کشور را دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رویکرد دولت تدبیر و امید در بحث حل معضل گرد و غبار کشور در بحث خارجی را متکی بر گفت‌وگو عنوان کرد و گفت: متاسفانه اجرای طرح سدسازی در بالادست مشکلات زیست محیطی برای کشور ایجاد کرده و در سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران که فردا انجام می‌شود این موارد بررسی خواهد شد.

وی افزود: مرزهای سوریه، عراق، اردن، عربستان و آفریقای شمالی همچون ایران درگیر پدیده گرد و غبار هستند و بنده در مکاتباتی با معاون محیط زیست سازمان ملل اجرای صندوق منطقه‌ای گرد و غبار را مطرح کردم که متاسفانه به علت عدم همکاری برخی کشورها با مشکلاتی مواجه شد اما در حال حاضر صندوق ملی محیط زیست کشور را راه‌اندازی کردیم.

ابتکار از اجرای مصوبات دولت پیرامون مباحث زیست محیطی که اسفند ماه سال گذشته صادر شد خبرداد و افزود: این مصوبات در دو بعد اقدامات پیشگیرانه با محوریت سازمان هواشناسی و آمادگی لازم برای مواجه با طوفان‌های گرد و غبار که در حوزه مدیریت بحران تعریف شده انجام و به فراخور نیاز استان‌ها تسهیلات مورد نیاز نیز اعطا می‌شود.

وی بیان کرد: مسئله سنجش آلودگی هوا که بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست کشور است باید با همکاری استان‌ها حل و حق آبه تالاب‌ها از سوی وزارت نیرو نیز تعیین شود که در این زمینه به فراخور سیاست‌های تنظیم شده اعتبارات کافی به استان کرمانشاه تزریق می‌شود.

ابتکار عنوان کرد: شعار امسال در تعیین خط مشی‌های دولت برای برقراری توسعه پایدار با درنظر داشتن منافع نسل‌های آینده بسیار اثرگذار است.

۱۳۹۴/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...