نسخه چاپی

عدم پذیرش ایدزی‌ ها در برخی بیمارستان‌ ها

سال‌ها از كارزار مسئولان ایدز برای تابوشكنی از این بیماری می‌گذرد. با وجود این، همچنان راه طولانی برای تبدیل بیماران مبتلا به ایدز به «بیمار» وجود دارد چراكه، همچنان مبتلایان به این بیماری مجرم یا آسیب دیده اجتماعی تلقی می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از آرمان: سال‌ها از کارزار مسئولان ایدز برای تابوشکنی از این بیماری می‌گذرد. با وجود این، همچنان راه طولانی برای تبدیل بیماران مبتلا به ایدز به «بیمار» وجود دارد چراکه، همچنان مبتلایان به این بیماری مجرم یا آسیب دیده اجتماعی تلقی می‌شوند.

بر اساس اظهارنظر جدیدی که روز گذشته رئیس موسسه تحقیقات ایدز انجام داده است، پذیرش و بستری مبتلایان به ایدز در بیمارستان‌ها همچنان با مشکلاتی روبه‌روست. مینو محرز عنوان کرده است که نبود برخی امکانات و تجهیزات بزشکی در بیمارستان‌ها برای جلوگیری از انتقال ایدز به پزشک مانعی سر راه دریافت خدمات درمانی است. این درحالی است که حدود 100هزار ایرانی با ایدز دست و پنجه نرم می‌کنند.

با وجود اینکه آمارهای رسمی حاکی از این است که حدود 30 هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد، بر اساس ویژگی‌های این بیماری و خاصیت نهفتگی آن و تشخیص دیرهنگام، برآورد تعداد واقعی افراد مبتلا به این ویروس دشوارتر از بیماری‌های دیگراست. مرداد سال گذشته اداره ایدز وزارت بهداشت در گزارشی اعلام کرد: بر اساس جدیدترین آمارهای جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی، تا اول فروردین سال جاری، 27 هزار و 888 نفر افراد مبتلا به HIV شناسایی شدند که 7/88 درصد موارد ابتلا را مردان و 3/11 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

در ادامه این گزارش به علل ابتلا به HIV اشاره شده است به‌طوری که، در بین کل موارد ابتلا که از سال 65 تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند، به ترتیب اعتیاد تزریقی 6/67، رابطه جنسی ناسالم 4/13 و انتقال ویروس از مادر به کودک 2/1 درصد بوده است. رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در آخرین اظهارنظر خود در بهمن سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: ظرف دو سال اخیر و سال گذشته میزان ابتلا به عفونت HIV از طریق تماس جنسی از مرز 30 درصد عبور کرده است به‌طوری که، در پنج سال گذشته این رقم در مرز 10 درصد بوده است. محمدمهدی گویا در ارتباط با اینکه آمار دقیق مبتلایان به ایدز در کشور چه تعداد است، گفت: ما آمار رسمی و غیررسمی نداریم. طبق برآوردهای ما که بر اساس مدل‌های ریاضی است، بیش از 90 هزار نفر باید آلوده به عفونت HIV باشند.

مشکلات مبتلایان به ایدز در بیمارستان‌ها

با توجه به پنهان ماندن بیماری ایدز در مورد آمار مبتلایان به ویروس ایدز در کشور می‌توان گفت حدود 100هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند. روز گذشته رئیس مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به آمار حدود 100 هزار نفری مبتلایان به ویروس ایدز در کشور، نبود برخی امکانات و تجهیزات پزشکی لازم در بیمارستان‌ها برای جلوگیری از انتقال این بیماری به پزشک را مهم‌ترین علت‌ عدم پذیرش بیماران مبتلا به HIV در بیمارستان‌ها دانست.

مینو محرز ادامه داد: نبود برخی امکانات و تجهیزات پزشکی لازم در بیمارستان‌ها جهت جلوگیری از انتقال این بیماری به پزشک، مهم‌ترین علت عدم پذیرش این بیماران در بیمارستان‌ها است؛ درحالی که اگر استانداردهای لازم رعایت شود، خطر انتقال ویروس HIV کمتر از یک‌دهم درصد خواهد بود و پرسنل بیمارستانی از قبول این بیماران سر باز نخواهند زد.

ایسنا نوشت؛ او در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در بیمارستان امام خمینی(ره) پذیرش بیماران مبتلا به HIV به سختی و خارج از توان این مرکز انجام می‌شود، گفت: بر اساس آمار اعلام شده و بر اساس آمار تخمینی، آمار مبتلایان به این ویروس حدود 100 هزار نفر است.

نباید حقوق طبیعی مبتلایان به ایدز نادیده گرفته شود

شاید واگیرداربودن بیماری ایدز دلیل اصلی غیر قابل هضم‌بودن آن برای عموم است. راه‌های انتقال آن که اعتیاد و فرآورده‌های خونی مشترک و شریک جنسی آلوده است نیز بر این کناره‌گیری‌ها دامن زده است. تجربه علم پزشکی ثابت کرده است حتی برای کارکنان بیمارستان‌ها که در تماس مستقیم با این افراد هستند هم در مقایسه با ویروس‌های واگیردار دیگر نظیر هپاتیت احتمال انتقال بیماری به مراتب کمتر است.

یک کارشناس حوزه ایدز در موردلزوم پذیرش بیشتر این افراد در جامعه به «آرمان» می‌گوید: جامعه متشکل از افرادی است که در برخی ویژگی‌ها مشترکند و در برخی ویژگی‌ها و نیازها متفاوت هستند. حسن موسوی‌چلک ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها، نهادها و دستگاه‌های مرتبط این است که بتوانند زمینه بهره‌گیری عموم افراد جامعه با نیازهای متفاوت را از خدمات نهادهای مختلف تسهیل کنند و یکی از گروه‌هایی که به منظور دریافت برخی از خدمات به‌ویژه در حوزه درمانی نیازمندتوجه ویژه هستند افراد مبتلا به ایدز هستند.

این مددکار اجتماعی با اشاره به خطراتی که درمان این افراد برای کادر پزشکی و بیمارستان از نظر انتقال بیماری ایجاد می‌کند، می‌گوید: برای پیشگیری از انتقال این ویروس به سایر افراد لازم است احتیاطات مرتبط صورت گیرد. بدون شک از آنجا که مهم‌ترین راه انتقال این ویروس از طریق خون است، ضروری است مراکز ارائه خدمات درمانی همانطور که در قانون آمده است زمینه بهره‌مندی این افراد از خدمات را فراهم کنند و نباید این افراد را به بهانه بیماری از حق طبیعی مداوا محروم کرد.

با پزشک متخلف برخورد می‌شود

در رابطه با کمبود تجهیزات بیمارستانی و درمانی برای پذیرش و مداوای این بیماران یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس به «آرمان» می‌گوید: کمبود امکانات و تجهیزات دلیل پذیرش نشدن این بیماران در بیمارستان‌ها نیست بلکه اعتقادات ناصحیح باعث می‌شود پزشک بین بیماران در مداوای آنها تبعیض قائل شود.

سیامک مره‌صدق ادامه می‌دهد: در حالی که این بیماری شبیه کوه یخی است یعنی ممکن است افراد به آن مبتلا باشند و سال‌ها با آن دست به گریبان باشند اما خودشان ندانند، پزشکان باید خودشان این را درک کنند که کم‌خطرترین بیماری از نظر درصد انتقال به پزشک در حین درمان بیماری ایدز است. این نماینده مجلس درمورد برخورد جدی وزارت بهداشت با پزشکانی که از پذیرش این نوع بیماران سرباز می‌زنند، می‌گوید: طبق قانون همه پزشکان و کادر درمانی در کلیه بیمارستان‌ها موظفند همه بیماران را حتی در بدترین و وخیم ترین حالت به بیمارستان راه داده و مورد مداوا قرار دهند و اگر پزشک و بیمارستانی به هر دلیلی از این کار سر باز زند طبق قانون مقصر است و باید با او برخورد شود.

او در مورد فکر جدا کردن این بیماران از بقیه و تاسیس بیمارستان و مرکز درمانی مجزا برای آنها می‌گوید: این در هیچ جای دنیا وجود ندارد و به لحاظ اخلاقی هم جداکردن این افراد از بقیه نادرست است. توصیه من به تمامی پزشکان درمورد این بیماری و بیماری‌های واگیردار مشابه این است که درمورد همه بیمارانی که به آنها رجوع می‌کنند فرض را بر این بگذارند که این فرد به ویروس آلوده است و اقدامات مراقبتی و پیشگیری‌های لازم را در این مورد به کار ببندند تا مشکلی ایجاد نشود اما، به‌طور کلی باید گفت خطری در انتقال این بیماری به پزشکان و مسئولان بیمارستان وجود ندارد و تا زمانی که خون این افراد وارد بدن شخص سالم نشود هیچ خطری وجود ندارد ولی رعایت احتیاط لازم است.

۱۳۹۴/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...