نسخه چاپی

شكار پرندگان ایرانی افزایش یافت

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست از كاهش ۴۶ درصدی پرونده‌های تخلفات زیست محیطی و كاهش ۴۱ درصدی تعداد كل متخلفان محیط زیست در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن خبر داد.

به گزارش نما، سرهنگ حمیدرضا خیلدار در گفتگو با مهر، افزود: از ۲۵ اسفند ۹۳ تا ۱۵ فروردین ۹۴ یگان حفاظت سازمان محیط زیست در آماده‌باش ۱۰۰ درصد بود و به همین منظور نیروهای این یگان در سراسر کشور ۵۰ درصد افزایش ظرفیت داشت به نحوی که از نیروهای ستادی نیز در کار اجرا استفاده شد.

به گفته وی، همه ساله در ایام نوروز مشکلات زیادی برای محیط زیست کشور پدید می‌آمد که قاچاق سمندر لرستانی یکی از آنها بود به شکلی که تنها در یک مورد، سال گذشته ۲۵۰ عدد از یک قاچاقچی کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست اظهار داشت: اما امسال با همکاری پلیس پیشگیری و با نظارت کامل یگان حفاظت و همچنین دریافت گزارش‌های مردمی، حتی یک مورد هم قاچاق سمندر از کوه‌های لرستان در بازار و به ویژه در میادین میوه و تره‌بار که همه ساله به وفور این گونه خرید و فروش می‌شد، نداشتیم.

خیلدار تصریح کرد:‌ در ایام نوروز امسال ۲۸ نفر به دلیل تخلفات زیست محیطی دستگیر شدند. همچنین ۲۶۵ قطعه پرنده به صورت غیرمجاز شکار شد.

وی افزود: در این ایام ۶۹ قبضه سلاح غیرمجاز کشف و ضبط شد. شکار غیرمجاز پستانداران از جمله قوچ و میش و کَل و بز ۲۷ رأس بود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست یادآور شد: در ایام نوروز امسال البته تا شانزدهم فروردین ماه متاسفانه در کشور مرگ سه پلنگ اتفاق افتاد که یک مورد آن که در کازرون فارس بود به صورت غیرعمدی و بر اثر تصادف در جاده رخ داد اما دو مورد دیگر که در کرمان و کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاد، عمدی بود.

خیلدار تصریح کرد: پلنگی که در کرمان تلف شد، توسط چوپانی که احساس می‌کرد این گونه برای گله وی تهدید محسوب می‌شود، با یک وانت تعقیب شد و در نهایت از بین رفت و در مورد پلنگ بویراحمد نیز اگرچه هنوز اطلاعات کافی در دست نیست، اما به نظر می‌رسد که توسط جوامع محلی که در فاصله یک کیلومتری از زیستگاه این گونه قرار دارد، مسموم و تلف شده باشد.

وی اظهار داشت: در این ایام یک مورد حمله پلنگ به یک نوجوان ۱۵ ساله در یکی از روستاهای کهگیلیویه و بویراحمد در پارک ملی دنا نیز گزارش شد که این نوجوان که برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به همراه دوستان خود به محل زندگی این پلنگ نزدیک شده بود، از ناحیه کتف مورد حمله قرار گرفت، اما خوشبختانه در حال حاضر حال عمومی وی مناسب است و پلنگ نیز از دست دوستان وی گریخته است.

* کاهش ۳۰ درصدی تخلفات زیست محیطی در نوروز ۹۴

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، به طور کلی در ایام نورروز ۹۴ نسبت به سال گذشته میزان جرایم و تخلفات در کل کشور ۳۰ درصد کاهش داشت که پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و اقدامات پیشگیرانه‌ای که توسط یگان حفاظت سازمان محیط زیست با همکاری دیگر دستگاه‌ها انجام شد.

خیلدار افزود: در مقایسه وضعیت جرایم و تخلفات در سال ۹۳ با سال قبل از آن یعنی سال ۹۲ می‌توان گفت به طور کلی صید غیرمجاز آبزیان در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۵۳ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: اما در سال ۹۳ شکار پرندگان ۱۹.۸ درصد افزایش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست یادآور شد: در این سال شکار غیرمجاز پستانداران ۳۰ درصد کاهش، زندگی پرندگان ۲۴ درصد کاهش و زندگی پستانداران ۳۶ درصد کاهش داشته است. همچنین شروع به شکار و صید توسط شکارچیان غیرمجاز نیز ۲۲ درصد در سال ۹۳ نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

خیلدار ادامه داد: در سال ۹۳ نگهداری و خرید و فروش حیات‌وحش زنده و غیرزنده نسبت به سال ۹۲، ۵۸ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان سلاح‌های غیرمجاز کشف شده پنج درصد و سلاح‌های مجاز کشف شده ۳۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

خیلدار تاکید کرد: اما در سال ۹۳ میزان سلاح‌های جنگی کشف شده از متخلفان از جمله کلاش نسبت سه سال ۹۲، ۱۲ درصد افزایش داشته است. همچنین ادوات و وسایل کشف شده از جمله تله و تور در این سال ۶۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: سال ۹۳ آلودگی‌های زیست محیطی ۱۶ درصد کاهش، تخریب محیط زیست ۲۹.۵ درصد، آتش‌سوزی ۰.۶ درصد کاهش و تعداد کل متخلفان ۴۱ درصد کاهش و تعداد پرونده‌های تخلفات زیست محیطی ۴۶ درصد کاهش در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ نشان می‌دهد.

۱۳۹۴/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...