نسخه چاپی

ابعاد سفر رجب‌طیب اردوغان، به ایران

این دیدار یك‌روزه اردوغان در شرایط توافق‌ مقدماتی تهران با قدرت‌های جهانی صورت گرفت. این توافق و لغو تحریم‌های آمریكا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌تواند منافع تجاری تركیه را تأمین كند.

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 8 آوریل 201۵ (۱۹ فروردین) در مقاله‌ای به ابعاد سفر رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به ایران پرداخت و نوشت: سفر رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به ایران در روز سه‌شنبه با هدف گسترش روابط تجاری و یافتن زمینه‌های مشترک درباره کشمکش‌های خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] انجام شد. این دو کشور به‌عنوان رقبای تاریخی به‌دنبال گسترش نفوذ خود در یمن، سوریه و عراق هستند. این دیدار یک‌روزه اردوغان در شرایط توافق‌ مقدماتی تهران با قدرت‌های جهانی صورت گرفت. این توافق و لغو تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌تواند منافع تجاری ترکیه را تأمین کند. روحانی و اردوغان با برجسته‌کردن اشتراک منافع دو کشور به‌عنوان بازیگران مهم منطقه تلاش کردند اختلاف‌های سیاسی خود را در کنفرانس محتاطانه مطبوعاتی خود کم‌اهمیت جلوه دهند؛ به‌گونه‌ای که به خبرنگاران اجازه داده نشد پرسش‌های خود را مطرح کنند. در مقابل، آنها بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم، شکوفایی تجارت دوجانبه و گسترش‌ همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تأکید کردند.

در ادامه مقاله آمده است: آقای روحانی گفت: دو کشور درباره پایان جنگ در یمن رویکرد مشابهی دارند؛ این در حالی است که ترکیه از ائتلاف سنی علیه شبه‌نظامیان شیعه حوثی (مورد حمایت ایران) حمایت می‌کند. همچنین، آقای اردوغان تلاش کرد از پرداختن به تنش‌های فرقه‌ای میان دو کشور بپرهیزد و بر ضرورت پایان کشمکش‌ها و بی‌ثباتی‌های عراق و سوریه تأکید کند. آقای اردوغان گفت: «منطقه عملاً به حلقه‌ای از آتش تبدیل شده است... بحث اصلی شیعه یا سُنی نیست... بلکه کشته‌شدن مردم مسئله است و پذیرش آن ناممکن است. بنابراین، ما باید با یکدیگر متحد شویم، بنشینیم و درباره این مسئله گفت‌وگو کنیم و به این خونریزی‌ها و کشتارها پایان داده شود». لحن دو رئیس‌جمهور در روز سه‌شنبه یادآور درخواست‌های مشترک ایران و ترکیه از سال 2011 پس از آغاز بحران سوریه است؛ اما چون ترکیه به‌دنبال سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بوده، تعهدات مشترک تهران و آنکارا برای ایجاد صلح هرگز محقق نشده است.

در پایان مقاله آمده است: اما رقابت منطقه‌ای از تلاش اردوغان برای سرمایه‌گذاری بر سال‌ها حمایت دیپلماتیک و اقتصادی از تهران در زمان تحریم‌های اقتصادی ناشی از مسئله هسته‌ای جلوگیری نکرد که این دوره از معدود نقاط شفاف در روابط بین‌المللی کشورهاست. تلاش‌های گذشته آنکارا به‌منظور حفاظت از ایران در برابر تحریم‌ها بر روابط این کشور با متحدان ناتویی آن تأثیر منفی گذشت. در حال حاضر، دولت ترکیه می‌خواهد حجم مبادلات تجاری دوجانبه با ایران را به سه‌ برابر، یعنی حدود 35 میلیارد دلار برساند و در عین حال توافق‌های انرژی را امضا کند و میزان صادرات را افزایش دهد. وزیر اقتصاد ترکیه روز دوشنبه گفت: «ترکیه آماده‌ترین کشور برای ایران به‌منظور رهایی از تحریم‌ها و عادی‌سازی اقتصاد ایران است». رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ساعاتی پیش از سفر رسمی خود به تهران، میزبان محمدبن‌نایف آل‌سعود، جانشین ولیعهد، معاون دوم نخست‌وزیر و وزیر کشور عربستان بود. روابط ترکیه و عربستان سعودی در گذشته بر سر تحولات مصر و اخوان‌المسلمین تیره شده بود؛ اما پس از سرکارآمدن ملک سلمان در ریاض، روابط دو طرف به‌سمت بهبود پیش رفت. در حال حاضر، ایران و ترکیه برای نفوذ در خاورمیانه رقابت می‌کنند و ظهور مجدد ایران به‌منزله بازیگری رهاشده از بند تحریم‌ها در اقتصاد جهانی می‌تواند سبب فرسایش اهرم ترکیه شود. ورق علیه ترکیه برگشته است.

۱۳۹۴/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...