نسخه چاپی

تشریح دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی

معاونت بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در آستانه روز ملی هسته‌ای به تشریح دستاوردهای جدید این حوزه پرداخت و گفت: رونمایی از مجتمع سوخت نیروگاهی كه در نوع خود منحصر به فرد بوده و یك نوع جهش در این عرصه خواهد بود از دستاوردهای جدید این عرصه است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، "بهروز کمالوندی" معاونت بین‌الملل سازمان انرژی اتمی به‌مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای در رابطه با بیستم فروردین ماه روز شکوفا شدن اراده ملت و تبلور ما می‌توانیم، اظهار داشت: در سال ۸۵، موفق شدیم بعد از سال‏‌ها کار به جمله "می‏‌توانیم" برسیم و توانستیم در آن تاریخ در چنین روزی گاز "UF۶" را تولید کنیم که این گاز ماده اولیه غنی‏‌سازی است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی شعارهایی داشت که در ۳۵ سال گذشته دیده و به صورت ملموس حس شده است، تصریح کرد: نتایج این شعارها را در مراحل مختلف دیده‌ایم و ما با اعتقادات، نگاه اسلامی و انقلابی توانستیم موانع را پشت سر بگذاریم به همین منظور حرکتی رو به جلو داشته‌ایم.

معاونت بین‌الملل سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه کشور دوره‏‌های سختی همچون جنگ را پشت سر گذاشته‌، گفت: فشارها همچنان ادامه دارد اما ما توانستیم پیشرفت کنیم؛ پیشرفت‏‌هایی که در حوزه صنعتی هم غرورآفرین بوده است واگر امروز در صحنه بین ‏المللی مقابل شش کشور قدرتمند عمده جهانی که بخش عظیم اقتصاد و سیاست دنیا در اختیارشان است، با صلابت نشستیم و از منافع کشور دفاع و بحمدالله نتایج خوبی هم به‌دست می‌آوریم به واسطه اعتقادات اسلامی خود است که محرک رو به جلوی ما بوده است.

کمالوندی اعتقادات دینی و فشارهای تحمیل شده را دو عامل محرک برای دانشمندان و افزایش انگیزه آنان دانست و آن را مسبب پیشرفت‏‌های بزرگ خواند و افزود:ما یک دوره اثبات و ثبات آنچه که به دست آوردیم را همچون دوران سازندگی بعد از جنگ طی می‌‏کنیم و ان‌شاء الله این دوره را نیز با موفقیت پشت سر می‏‌گذاریم.

وی با بیان اینکه سال‏‌های آینده سال انرژی هسته‏‌ای است، یادآور شد: انرژی‏‌های دیگر رو به پایان است و نیازهای بشری ایجاب می‏‌کند که منابع انرژی کافی و مورد اطمینان را همچون انرژی هسته‌ای در اختیار داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه پیام امسال را" توانستیم" توصیف کرد و تاکید کرد: اگر پیام سال گذشته "می‏‌توانیم" بود، پیام امسال "توانستیم" است.

معاونت امور بین‏‌الملل سازمان انرژی اتمی درباره تب و تاب مذاکرات بیان‌داشت: یک سفر پرکاری را پشت سر گذاشتیم؛ دوستان زیادی به خصوص آقای ظریف و آقای صالحی‌نقش موثری در این حوزه داشتند.

وی ادامه داد: اگر بخواهم کوتاه عرض کنم، پیغام این سفر این است که ما در حوزه دیپلماسی و مذاکره توانستیم آنچه را که به دست آوردیم تثبیت کنیم و امروز دیگر روزی نیست که از آن‏‌ها بخواهیم حق غنی‏‌سازی ما را به رسمیت بشناسند.

کمالوندی افزود: اسناد و بیانیه‌‏هایی صادر شد که ان شاء الله موید این است که ما حق غنی‌‏سازی، فوردو، اراک را با ماهیت آب سنگین، تعقیب و توسعه سانتریفیوژ نسل جدید، نسل‏‌های آی آر فور (IR-۴) و آی آر فایو (IR-۵) داریم که این‌‏ها هر کدام جهشی است که در حوزه غنی‌‏سازی و در سال‌‏های پیش رو تکامل پیدا می‌‏کند و ظرفیت بسیار بالایی را برای غنی‏‌سازی ایجاد کرده است.

معاونت امور بین‏‌الملل سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:در نهایت نگاه به گذشته عامل امید دهنده‌‏ای است که ما را به آینده امیدوار می‏‌کند، چرا که در گذشته در شرایط سختی پیشرفت کردیم که خود این امر امید دهنده است.

وی در آستانه روز ملی هسته‌ای به تشریح دستاوردهای جدید این حوزه پرداخت و گفت:رونمایی از مجتمع سوخت نیروگاهی که در نوع خود منحصر به فرد بوده و یک نوع جهش در این عرصه خواهد بود از دستاوردهای جدید این عرصه است.

کمالوندی در پایان به نام بردن دستاوردهای نوین این عرصه پرداخت و خاطرنشان کرد:رادیو دارو در تشخیص زود هنگام بیماری پارکینگ سون،لوسیون از آب تهی شده از دوتریوم به علاوه گل همیشه بهار،ماده "ایتریوم" برای کاهش دردهای مفصلی و استخوانی،روش تحت عنوان "بیوتیل" که اجازه می‌دهد با جابجایی مولکول‌ها پودر لاستیک‌های فرسوده تبدیل به لاستیک نو شود،یک نوع فوق جاذب پلیمری که مصرف کشاورزی و درمانی دارد و فیلترهایی که در خودروهای عمومی استفاده می‌شود و هم اکنون جنبه عملیاتی پیدا کرده از جمله دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی کشورمان است.

۱۳۹۴/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...