نسخه چاپی

بانك مركزی: شوك به سود بانكی ممنوع

معاون اقتصادی بانك مركزی با تاكید بر اینكه ما اعتقاد نداریم با كاهش تورم باید نرخ سود بانكی سریع و شوك‌گونه پایین بیاید، در عین حال گفت: نرخ سود سپرده‌ها هم به آرامی كاهش پیدا خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، پیمان قربانی درباره کاهش نرخ سود بانک‌ها با بیان اینکه نرخ تورم از 7/ 34 درصد در سال ۹۲ به 6/ 15 درصد در سال ۹۳ رسیده و رشد اقتصادی کشور در سه فصل مستمر مثبت شده است، گفت: به همین خاطر ارزیابی دیگری هم از نرخ سود بانکی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل که تورم افزایش یافته بود نرخ سود هم روند افزایشی داشت، اظهار کرد: امسال هم با توجه به کاهش نرخ تورم بانک مرکزی معتقد است نرخ سود بانکی نباید به‌گونه‌ای باشد که برخلاف متغیرهای اقتصاد کلان کشور باشد.

قربانی تصریح کرد: البته ما اعتقاد نداریم که با کاهش تورم باید نرخ سود بانکی سریع و شوک‌گونه پایین بیاید بلکه باید شرایط بانک‌ها، تعهدات آنها، رشد اقتصادی، اقتضائات اقتصاد کلان، تعادل بازارهای اقتصادی و مجموعه این شرایط در نظر گرفته شود تا درباره نرخ سود تصمیم‌گیری کنیم.
وی با بیان اینکه البته تورم یکی از مهم‌ترین این شاخص‌ها است، گفت: تاکید بر این است که با کاهش تورم نرخ سود تسهیلات هم به‌صورت تدریجی کاهش یابد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سود سپرده‌ها نیز قرار است کاهش یابد، افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی رویکرد خروج از رکود را دنبال می‌کند، تمرکز ما بر بحث تسهیلات است.

وی گفت: نرخ سود سپرده‌ها هم به آرامی کاهش پیدا خواهد کرد؛ منتها به‌صورتی است که نرخ سود واقعی همچنان مثبت خواهد بود. قربانی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی اعتقاد دارد نباید سرکوب مالی صورت بگیرد و نرخ‌های سود واقعی باید مثبت باشد، اظهار کرد: میزان مثبت بودن هم اندازه‌ای دارد و همان‌قدر که سرکوب مالی برای اقتصاد مضر است، نرخ سود واقعی بیش از اندازه بالا برای اقتصاد مضر است.

وی گفت: بانک مرکزی معتقد است برای تعیین نرخ سود باید به تمامی اجزا توجه شود. معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: منافع سپرده‌گذاران، منافع تسهیلات‌گیرندگان و اقتضائات اقتصاد کلان و تعادل بازارهای دارایی همه باید توأمان مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این تسهیلات در زمینه تولید می‌تواند شامل کاهش نرخ سود و دیگری افزایش دسترسی به تسهیلات باشد، گفت: در بحث کاهش نرخ سود اثراتش محدود است و آن‌طور که بانک مرکزی برآورد کرده بوده یکی از مقولاتی است که می‌تواند روی هزینه تمام شده محصولات این واحدهای تولیدی تاثیرگذار باشد.

قربانی افزود: در بحث میزان تسهیلات روند سال گذشته و رویه بانک مرکزی این بوده که تسهیلات اعطایی را بالا ببریم. وی گفت: عملکرد نظام بانکی در پرداخت تسهیلات در ۱۱ ماهه ۲۹۲ هزار میلیارد تومان بوده که از هدف ۲۸۷ هزار میلیارد تومانی اعلامی رئیس کل بانک مرکزی بالاتر رفته و عملکرد خوبی داشته است.

قربانی خاطرنشان کرد: ما خواستیم تسهیلات را به سمت بخش مولد هدایت کنیم و در عین حال، ظرفیت خالی اقتصاد کشور را فعال‌سازی کنیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: ۶۰ درصد این تسهیلات به سمت سرمایه در گردش رفته که سهم صنعت بیش از ۸۰ درصد بوده است.

وی افزود: در کنار این مقولات دیگری نظیر بازپرداخت بدهی‌های دولت، تقویت سرمایه پایه بانک‌ها، کاهش مطالبات غیرجاری و فروش دارایی‌های مازاد هم می‌تواند به افزایش منابع قابل ارائه تسهیلات کمک کند.

۱۳۹۴/۱/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...