نسخه چاپی

نایب رئیس كمیسیون اصل نود مجلس در گفتگو با نما :

غرب باید اعتماد ملت ایران را به دست آورد/ ذوق زدگی زودتر از موعد به جا نبود

عکس خبري -غرب بايد اعتماد ملت ايران را به دست آورد/ ذوق زدگي زودتر از موعد به جا نبود

فاطمه رهبر گفت: نباید موضوع هسته ای را با دیگر مسایل خلط كنیم و باید به انرژی هسته ای به صورت جداگانه بررسی شود.

فاطمه رهبر نائیب رئیس کمیسیون اصل 90 در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با چرایی قرائت و تفسیرهای مختلف از بیانیه مطبوعاتی لوزان اظهار داشت: قرائت و تفسیرهای مختلف از بیانیه مطبوعاتی لوزان وجود دارد، طبیعی است، زیرا تبدیل کلمات فارسی به انگلیسی و یا بالعکس معنا و مفاهیم مختلفی را به ذهن وارد می کند و طبیعتا نیازمند یک کار کارشناسی دقیق است.
وی افزود: اختلافات نظرهایی که بین دو طرف داخلی یعنی تیم مذاکره کننده و منتقدین وجود دارد می تواند در طی نشست هایی در رسانه ملی برگزار شود و صدا و سیما ورود پیدا کند، کما اینکه با حضور آقایان عراقچی و ظریف توضیحاتی را بیان شد، تا ابهامات رفع و نقطه نظرات مشترک ایجاد شود. ما باید توجه داشته باشیم که این حرکت یک حرکت ملی است و قطعا باید در عرصه بین الملل یک حرف واحد داشته باشیم و باید دائما به یکدیگر متذکر شویم که ما در مقابل هم نیستیم بلکه ما همه در مقابل 5+1 هستیم .
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ایران خاطر نشان کرد: با شناختی که طی این مذاکرات از گروه 5+1 پیدا کردیم، این کشورها چه دردولت قبل و چه در دولت فعلی ، خلف وعده هایی را داشته اند، از این رو ما همه باید در عرصه بین الملل حرفمان یکی و هماهنگ باشد تا در جهت منافع نظام بتوانیم نتیجه نهایی برسیم. لذا اگر نواقصی در این بیانیه وجود دارد، می تواند در تنظیم قرارداد نهایی اصلاح کنیم، ودر نشستهای تخصصی و کارشناسانه به یک نظر واحد برسند.
نماینده مردم تهران در ادامه سخن یادآور شد: به هر جهت این متن چنانچه در گفتگوهای مختلف عنوان شد یک بیانیه مطبوعاتی است و اصلا جنبه حقوقی ندارد . این بیانیه که نقطه نظرات حاصل دو طرف بوده است که با 9 روز تلاش تیم هسته ای ایران در لوزان صورت گرفته که باید از تیم مذاکره کننده تشکر کنیم. البته با هدایت و تدابیر مقام معظم رهبری نکته و نظراتی را دراین مسیر پیگیری کردند. همان طور جناب دکتر ظریف هم گفتند این یک مذاکره است و طبیعتا و طرفین نظراتشان را مطرح می کنند که باید در پی جلساتی که در آینده نزدیک ادامه یابد و اینها به تفاهم نهایی برسد. آنچه مسلم است تلاش محسوسی است که تیم مذاکره کننده در این روند داشته است زیرا در این دوره از مذاکرات ما امتیازاتی را به دست آورده ایم. به طوری که اولا آن ها بحث هسته ای ما را به رسمیت شناختند زیرا تا قبل از این مذاکرات آنان بحث تعطیلی کامل برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را عنوان می کردند ولی در این نشست ، فعالیتهای هسته ای را به عنوان حق مسلم ملت ایران شناختند .
وی افزود: نکته دوم که بر سر آن انتقادها و نقطه نظراتی هم وجود داشت ، که برخی از نیروگاههای ما و برخی از تاسیسات انرژی هسته ای باید تغیر کاربری آنها صورت گیرد و یا ممنوعیت غنی سازی آن مطرح است که ما باید ببینیم که در قبال خواسته های آنها ما چه چیزهایی را به دست می آوریم. اینکه تحریم ها پابرجا بماند و یا نقض کلیه تحریم ها نتیجه مذاکرات باشد و یا روند مذاکرات باشد دو موضوع کاملا متفاوت است که باید یک جا لغو شود؛ در توافق نامه یازدهم تیرماه آینده که قرار است نهایی شود، ما به دنبال لغو کلیه تحریمها به طور یکجا هستیم .
رهبر در پاسخ به آنکه، با توجه به عدم صداقت غرب در عمل به تعهدات اقدام مشترک آیا این توافق نامه ضمانت اجرایی را نیز دارد اظهار کرد: در این رابطه آقای رئیس جمهور و هم آقای ظریف و دیگر کارشناسان صحبت کرده اند، در توافق نهایی اگر طرف مقابل ما خلف وعده کند برای ما این مساله وجود دارد که به اقدامات مشترک خود عمل نکنیم و فعالیت خود را ادامه دهیم. اما آنچه مهم است الان غرب هم به ایران نیاز دارند و تمایل دارند که این مشکلات و مسایل از طربق مذاکرات حل شود و طبیعتا باید در همین تفاهم نامه و توافق نامه نهایی هم تعهداتی که طرفین می دهند باید یک ضمانت اجرایی برایش لحاظ شود.
وی با اشاره به اظهارات اخیر اوباما و تاکید او به فتوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر ممنویت شرعی ساخت بمب هسته ای ادامه داد: آقای اوباما طی بیان اظهاراتی فرمایش و فتوای مقام معظم رهبری را تائید کرده است و معترف بود که این فتوا مقام معظم رهبری به عنوان سند محکم و متقن است که به آنان اطمینان می دهد؛ اما از طرفی با بیان یکسری اظهارات بی ادبانه در قبال ایران، آن را به فریب کاری متهم کرده است که این بیانات ضد و نقیض آمریکایی ها توهین به ملت بزرگ ایران بوده است.
رهبر تاکید کرد: جمهور اسلامی ایران از ابتدای ورود به مذاکرات به تعهدات خود پایبند بوده و بالعکس این غربیها بودند که هرزگاهی خلف وعده نموده و زیر تعهدات خود زده اند؛ لذا این ضرورت به نظر می رسد که در توافق نهایی باید ضمانت اجرایی پیدا کند و طرف مقابل هم بتواند در مقابل عدم وعده آنها اقداماتی را انجام دهد ، و این غرب است که باید اعتماد ملت ایران را به دست آورد زیرا چندین بار خلف وعده کرده است .
وی در ادامه به پروتکل الحاقی اشاره کرد و گفت: یک نکته اساسی در رابطه با پروتکل الحاقی ، وجود دارد که هر گونه پیوستن به پروتکل باید به تصویب مجلس برسد و این پروتکل الحاقی نیز یک پروتکل عادی نیست و از ابعاد پیچیده ای برخوردار است که باید در روند مخصوص خود بررسی شود. در کنار بیان تمام این مسایل ما نباید دچار یک ذوق زدگی عجولانه شویم و به جشن و پایکوبی بپردازیم زیرا ما ابتدای کار هستیم و اینکه بخواهیم احساسات را وارد عرصه بازی کنیم ، خیلی زود و اشتباه است. زیرا شأن مذاکرات را در جامعه بین الملل پایین می آورد ،ثانیا ما خیلی تشنه این نظرات طرف مقابل نیستیم که با تحکم اعمال شود و خواستار تعلیق و تعطیلی مراکز هسته ای شوند و غنی سازی بخواهد کاهش پیدا کند. در هر صورت این ذوق زدگی زودتر از موعد خیلی به جا نباشد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: از دیگر مباحث مهم این است که ما نباید موضوع هسته ای را با دیگر مسایل خلط کنیم و باید به انرژی هسته ای به صورت جداگانه بررسی شود. لذا بحث حمایت از مردم مظلوم فلسطین، لبنان ، غزه ، سوریه ، عراق و دیگر کشورهای مسلمان نه وظیفه دیروز، امروز و فردا است بلکه یک وظیفه شرعی است که برعهده ما نهاده شد. بنابراین یا فعالیتها و پیشرفتها و تسلیحات نظامی در ابعاد مختلف ، مانورهایی که نمایش قدرت ایران است ، طرح ایرادات حقوق بشری ودروغ های ساختگی که تحت عنوان حقوق بشر از ما ایراد می گیرند این ها چیزهایی نیست که موضوع هسته ای گره بخورد و به بهانه های مختلف بخواهند آسیب برسانند.
وی تاکید کرد : در هر صورت ما در آغاز کار هستیم و برای رسیدن بهاهداف نهایی باید تلاش بسیاری را انجام دهیم،سه ماه فرصتاستکه با کارکارشناسی به یکنظر واحد و یک مجموعه نظرات متحدالشکل از طرف جمهوری اسلامی باشیم که انشالله بتوانیم توافق نهایی را به نحو احسن در جهت رسیدن به اهداف نظام تنظیم کنیم.

۱۳۹۴/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...