نسخه چاپی

نظر برژینسكی درباره روابط ایران و آمریكا

مشاور اسبق امنیت ملی آمریكا مدعی شد تفاهم به دست آمده بین ایران و گروه ۱+۵ در شهر لوزان سوئیس می‌تواند چشم‌انداز همكاری‌ها بین تهران و واشنگتن را گسترش دهد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «زیبیگنو برژینسکی»، از اندیشمندان پیشرو در مسائل راهبردی آمریکا روز جمعه در مصاحبه‌ای به اظهارنظر درباره تفاهم به دست آمده در شهر «لوزان» سوئیس بین ایران و گروه 1+5 پرداخت.

وی تأثیرات تفاهم لوزان را «مهم» ارزیابی کرد و مدعی شد این تفاهم‌نامه می‌تواند چشم‌‌انداز نوعی همکاری بین آمریکا و ایران را در میان قشر نخبگان سیاسی ایران فراهم کند.

برژینسکی گفت: «این توافق، احتمال اینکه نخبگان ایرانی به طور جدی نوعی همکاری با آمریکا را مورد بررسی قرار دهندف افزایش می‌دهد.»

«برژینسکی»، حاطرنشان کرد «در صورتی که تلاشها برای سازش گسترده و عمیق‌تر با ایران به ثمر بنشیند تأثیر به سزایی بر درگیری‌های منطقه خاورمیانه بر جای خواهد گذاشت.»

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (9 تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

۱۳۹۴/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...