نسخه چاپی

توافق لوزان با مداخله پادشاه حاصل شد

وزیر خارجه عمان با اشاره به بیانیه لوزان سوئیس بین ایران و ۱+۵ گفت: اگر مداخله پادشاه عمان نبود، طرف‌ها به این توافق نمی رسیدند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، یوسف بن علوی وزیر خارجی پادشاهی عمان در گفت‌وگو با رادیو الوصال این کشور اعلام کرد که این پادشاهی مجموعه‌ای از مبانی را در اختیار دارد که برای عدم مشارکت در عملیات توفان قاطع بر آن‌ها تکیه کرده است. وی ابراز داشت که این مبانی مبتنی بر این است که اختلافات جز در سایه صلح و ثبات حل نمی‌شود و هیچ انگیزه‌ای برای استفاده از روش دیگر جز در سایه تکمیل گفتگوها وجود ندارد. وی تأکید کرد که پادشاهی عمان خواستار ثبات است و نمی‌تواند در تناقض با مواضع خود عمل کرده و در عملیات نظامی شرکت کند.

وی تأکید کرد که پادشاهی عمان نمی‌خواهد که تاریخ آن را یکی از مشارکت کنندگان در این جنگ بداند ، علاوه بر اینکه احساسات خروشان مشترکی بین شهروندان عمان و یمن وجود دارد که مانع از مشارکت عمان در این جنگ می شود. وی ابراز داشت که عمان در حال حاضر بر کمک‌ رسانی انسانی تمرکز دارد و اصرار دارد که هیچ‌کس آن را به عنوان پیروزی یک طرف بر طرف مقابل ارزیابی نکند.

بن علوی ابراز داشت: مهم این است که بدانیم چگونه گروه‌های سیاسی را برای پایان دادن به این درگیری جمع کنیم، پادشاهی عمان این نقش را ایفا می‌کند، اما الان نمی‌تواند طرحی را اعلام کند، چرا که این موضوع در سنت‌های این کشور نیست.

همگی به دنبال پایان دیپلماتیک بحران یمن هستند

وی ادامه داد: برخی طرف‌های عربی بعد‌ها نزد ما آمده و گفتند که موضع ما در قبال بحران یمن بر حق و درست و خوب است. این واکنش حتی از سوی تمام دنیا مطرح شده و تمامی تماس‌های ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان می‌دهد که همگی به دنبال پایان دیپلماتیک این بحران هستند و تلاش‌های ما نیز در این مسیر قرار دارد.

توافق لوزان با مداخله پادشاه حاصل شد

وزیر خارجه عمان در مورد توافق اولیه لوزان سوئیس بین ایران و ۱+۵ گفت که اگر مداخله پادشاه عمان نبود، طرف‌ها به این توافق نمی رسیدند. این توافق تنها مربوط به طرف‌های مذاکره کننده نیست، بلکه مرتبط با صلح و جنگ در جهان است. وی ابراز داشت که انتقال از دوره جورج بوش به دوره باراک اوباما مسیر توافق را باز کرد، چرا که اوباما حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز را به ایران داد.

مطالبات طرف‌های مداخله جو حل بحران سوریه را غیرممکن کرده است

بن علوی از بحران سوریه نیز سخن گفته و تصریح کرد که برخی تلاش‌ها [برای حل بحران ] وجود دارد اما به علت تقابل منافع خارجی‌ها این تلاش‌ها اندک است. مطالبات طرف‌های مداخله جو در سوریه چیزی است که حل این بحران را غیر ممکن کرده است. این در حالی است که ویرانی گسترده‌ای در سوریه اتفاق افتاده و میلیون‌ها نفر آواره شده و صدها هزار نفر کشته شده اند. مردم سوریه تمایل زیادی به حل مشکلشان دارند، چرا که تحت فشار هستند، اما منافع خارجی‌ها همچنان دامنه درگیری‌ها را روشن نگه می‌دارد.

شکست های اتحادیه عرب به ماهیت عرب‌ها برمی‌گردد

وی گفت: شکست های اتحادیه عرب به ماهیت عرب‌ها برمی‌گردد، چرا که ما همدیگر را تخریب می‌کنیم و سازندگی نداریم. از سوی دیگر اتحادیه عرب بر مبانی شکل گرفته که در دهه ۵۰ وجود داشته است. مهم‌ترین اولویت در زمان تشکیل این اتحادیه موضوع فلسطین است، اما اقدامات انجام‌ شده در این زمینه کم است. رهبران عرب به دنبال توسعه کشورهای عربی هستند، اما مشکل موجود در زمینه مدیریت‌های دولتی است.

۱۳۹۴/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...