نسخه چاپی

هاشمی كجا بود؟

محمدكاظم انبارلویی

آيت الله هاشمي رفسنجاني در مراسم بزرگداشت بانوي انقلاب اسلامي، خانم خديجه ثقفي، نسبت به خطر انحراف از راه امام خميني (ره) هشدار داد. وي گفت: "اگر راه امام (ره) منحرف شود خطرات بسياري ايجاد مي‌شود، بايد در جلوگيري از تحريف‌ها كوشا باشيم."

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: "سال 84 راضي نبودم به رقابت‌هاي انتخاباتي وارد شوم اما خانم ثقفي (همسر امام) مرا خواستند و فرمودند: امام (ره) اين انقلاب را به دست شما و دوستانتان سپرده‌اند. آيا مي‌دانيد اينها چه كساني هستند و با انقلاب چه خواهند كرد؟ و با اين حرفشان تكان خوردم و اشك به چشمم آمد و قبول كردم." وي در اين همايش براي چندمين بار از راي مردم به عنوان حق الناس ياد كردند و انكار آن را بزرگترين منكر و ظلم ناميدند. (1)

در مورد مطالب جديد آيت الله هاشمي رفسنجاني نكاتي است كه تامل در آن خالي از فايده نيست؛

1- هشدار در مورد انحراف از راه امام(ره) ستودني است. بايد در هر زمان از باب تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر، آن را مغتنم بشماريم. اما حضرت آيت الله انحراف از راه امام (ره) را مطرح نمي‌فرمايند بلكه سخن از اين است كه اگر راه امام منحرف شود!

مگر راه امام منحرف مي‌شود؟ راه امام (ره) راه خدا، قرآن و پيامبر و اهل بيت عليهم السلام است. در آن انحراف نيست.

ظاهرا حذف حرف "از" از كلام ايشان ممكن است مشكلاتي پديد‌ آورد كه ورود به آن خيلي خوشايند نيست.

2- راه امام (ره) چيست؟ انحراف از آن كدام است؟ بزرگترين معجزه امام (ره) در قرن ما تاسيس يك نظام الهي است كه با نظام‌هاي متعارف كنوني جهان وجوه تمايزي دارد كه حفظ اين وجوه و نيز اصل خود اين نظام از منظر راه امام از اوجب واجبات است.

بايد ديد آيت الله هاشمي رفسنجاني در فتنه سال 88 كه دشمنان قسم خورده نظام اقتدار و امنيت ملي نظام جمهوري اسلامي را هدف قرار داده‌ بودند به اين هشدار خود عمل كردند؟!

وقتي حراميان در خيابان‌هاي تهران شعار مي‌دادند؛ "انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است" و وقيحانه فرياد مي‌زدند: "مرگ بر اصل ولايت فقيه"، آقاي هاشمي رفسنجاني كه در همه صحنه‌ها چه پيش و چه پس از انقلاب در برابر منافقان و نامحرمان سينه سپر مي‌كردند، كجا بودند؟ برخي فرزندان او در لابه لاي فتنه‌گران كه اصل نظام را نشانه گرفته بودند، در اردو كشي خياباني چه مي‌كردند؟

آيا فيلم و عكسي از ايشان كه نشانه حمايت از نظام مظلوم جمهوري اسلامي در فتنه 88 باشد وجود دارد؟ غير از فرمان شورش خياباني كه ساعات نخست راي گيري انتخابات رياست جمهوري سال 88 توسط همسر محترم ايشان صادر شد و نيز قبل از آن نامه بدون سلام و بسم الله ايشان كه خبر از ظهور آتشفشان‌هاي جديد مي داد، سند ديگري هست؟!

هشدار آقاي هاشمي را بايد جدي گرفت و از خط امام و راه امام فاصله نگرفت. مهمترين مولفه خط امام و راه
امام (ره) حفظ نظام است، چرا كه امام (ره) فرمود:

- "حفظ نظام جمهوري اسلامي از اهم واجبات عقلي و شرعي است كه هيچ چيز به آن مزاحمت نمي‌كند." (2)

- "حفظ ثغور اسلام جزء فرايضي است كه هيچ فريضه‌اي بالاتر از آن نيست، حفظ اسلام است." (3)

چرا آقاي هاشمي در سال 88 از اين فريضه الهي كه در خط امام (ره) يك شاخص است غفلت كردند و تاريخ خدمات خود به انقلاب را مخدوش نمودند و حاضر نيستند حتي آن را به نوعي ترميم كنند؟

3- ايشان در مورد نامزدي خود در سال 84 مطالبي به همسر گرامي امام (ره) نسبت مي‌دهند كه موجب وهن و تحقير نامزدهاي مطرح در اين سال مي‌باشد. بانو ثقفي الآن در قيد حيات نيستند تا نسبت به صحت و سقم آن اظهار نظر كنند.

اگر اين نقل قول درست باشد و ايشان نسبت به آينده برخي از نامزدها به ايشان هشدار دادند كه قرار است با انقلاب چه كنند، يكي از آن نامزدها آقاي كروبي بوده است. چرا ايشان برخلاف توصيه همسر امام (ره) در فتنه 88 در مورد خيانتي كه كروبي به راي ملت كرد و با منافقان و ضدانقلاب‌ همراه شد، چيزي نگفتند و جلوي محاربه او با نظام را نگرفتند؟

ثانيا: به غير از آقاي كروبي، عناصري چون آقايان لاريجاني، محسن رضايي، قاليباف و... نامزد بودند. آيا بانوي انقلاب در مقام تحقير اين افراد بودند كه سابقه آنها در خدمت به انقلاب و كشور روشن است؟ آيا دليل اينكه سال 92 هم مي‌خواستند نامزد شوند همين است؟ يعني آقاي روحاني را لايق اين سمت نمي دانستند؟!

4- مسئله حق الناس بودن راي ملت كه از سوي مقام معظم رهبري مطرح شده است و براي چندمين بار مورد تاكيد آقاي هاشمي قرار گرفته چيز بسيار خوبي است. آيا از نظر ايشان سال 84 كه مجري انتخابات، دولت خاتمي بوده است راي ملت به عنوان يك امانت و حق الناس رعايت شده است يا نه؟ اگر شده است چرا وي و برخي افراد خانواده وي آن را زير سئوال مي‌برند؟ چرا حق مردم را در تعيين سرنوشت خود به رسميت نمي‌شناسند؟ چرا همين حق را سال 88 به رسميت نشناختند و از پروژه‌ "دروغ تقلب" به عنوان رمز آشوب حمايت نموده و يا در خوش بينانه‌ترين تحليل‌ها سكوت كردند؟!

آيا راي ملت فقط در يك دوره خاص، حق الناس است و در ادوار ديگر حق الناس نيست و مي‌توان نظام را تا مرز بغي و محاربه در معرض تاراج گرگ‌هاي جهاني قرار داد؟

گذشته‌ها، گذشته است. اصل هشدار آقاي هاشمي رفسنجاني را بايد جدي بگيريم. انحراف از خط امام و راه امام خطرات بسياري ايجاد مي‌كند؛ اولين خطر آن اين است كه وظيفه حفظ "نظام" فراموش مي‌شود و جاي آن را به حفظ "خود" مي‌دهد. تاريخ اسلام و ايران گواهي مي دهد اگر نظام حفظ نشود، "خود" هم حفظ نخواهد شد. براي حفظ خود هم كه شده است بايد از نظام صيانت كرد.

پي‌نوشت‌ها:

1- جرايد كشور 24/1/94

2- صحيفه امام خميني 1378 ـ ج 9 ص 153

3- صحيفه امام خميني 1378 - ج 16 ص 465

 

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...