نسخه چاپی

انتقادات جلیلی از سیاست خارجی دولت

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: چند ماه قبل از سقوط مرسی، با معاون وی در تهران ملاقاتی داشتم‌ صحبت‌های او حاكی از خوش‌بین بودن‌شان به آمریكا بود، اما وعده مساعدت به مرسی داده بودند ولی علیه آنها اقدام كردند.

به گزارش نما به نقل از فارس، سعید جلیلی بعد از ظهر امروز در نشست بررسی چالش‌های گفتمان انقلاب اسلامی که در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با حضور حداکثری جوانان برگزار شد، ‌اظهار داشت: دفاع از این تکنولوژی نه‌ تنها دفاع از انرژی هسته‌ای بلکه پشتیبانی از همه حقوق ملت‌مان است.

وی افزود: سئوالی در اذهان ملت‌ نه‌ تنها در ایران بلکه سایر کشورها نیز مطرح است، که چرا انرژی هسته‌ای کشورمان تا این حد اهمیت داشته و چرا کشورها به آن می‌پردازند؟

جلیلی افزود: این سئوال وجود دارد که اگر عده‌ای نگران امنیت جهان و سلاح‌های کشتار جمعی هستند، چرا در مورد کشورهای دارنده زرادخانه‌های سلاح هسته‌ای، این نگرانی و پرسش وجود ندارد.

وی با اظهار به اینکه نه‌تنها در گذشته بلکه در حال حاضر کشورهای زیادی به تحقیق، تولید و توسعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهند، گفت: نه‌تنها غرب بلکه سایر کشورها به شکل غیرصلح‌آمیز برای تولید سلاح هسته‌ای اقدام می‌کنند، ولی از اقدام آنها ممانعت نمی‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اظهار به اینکه حتی اجازه داده نمی‌شود، درباره ساخت سلاح هسته‌ای توسط رژیم صهیونیستی کسی بحث یا نکته‌ای مطرح کند، ادامه داد: هند ضمن دست یافتن به سلاح هسته‌ای و آزمایش آن، برخورداری از این جنگ‌افزار را علنی کرده حتی با آمریکا قرارداد منعقد کرده‌اند.

جلیلی به وجود سلاح هسته‌ای در کشور پاکستان به رغم داشتن نوسانات سیاسی و حضور گروهک‌های تروریستی در خاک آن، گفت: در ارتباط با این قبیل کشورها هیچگونه برخورد و چالشی ایجاد نمی‌شود، ولی تولید چندین سانتریفیوژ در نطنز با اهداف صلح‌آمیز زیر نظر آژانس با حضور بازرسان و دوربین‌های آژانس سئوال‌برانگیز شده است.

وی بر ضرورت درک سئوال سپس یافتن پاسخ‌های درست برای آن تاکید کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: در حال حاضر یکی از مباحث روز مبتنی بودن سیاست خارجی بر واقعیت‌ها و واقع‌بین بودن همچنین کنار گذاشتن اندیشه‌ها، ارزش‌ها و آرمان‌هاست، در حالی که کشورهای مدعی این موضوع، خود اهداف و آرمان‌هایی را دنبال می‌کنند.

*انحصارطلبی چند کشور مهم‌ترین واقعیت‌ عرصه بین‌الملل است

جلیلی با اظهار به اینکه امام خمینی (ره) واقعیت‌های عرصه بین‌الملل را تبیین و برای ملت بزرگ ایران اسلامی تشریح کردند، افزود: یکی از بزرگ‌ترین واقعیت‌ها برخورداری چند کشور از امتیازات مختلف و محرومیت سایرین است، که یکی از بارزترین امتیازها حق وتوی پنج عضو شورای امنیت است.

وی واقعیت دیگر را توام بودن زور و تزویر در رفتارهای استکباری دانست و افزود: در عصر جاری کشور مجرم سلاح هسته‌ای مدعی خلع سلاح می‌شود، مثال دیگر اینکه کشورهای متحد با دیکتاتورهای منطقه مدعی دموکراسی شده‌اند.

وی با اشاره به بیانات ارزشمند رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «ما به آنها اعتماد نداشته و خوش‌بین نیستیم» اضافه کرد: این مطلب براساس منطق، تجربه، مشاهده روحیات استکباری است، که نمونه‌های آن را در تاریخ و عصر جاری شاهد هستیم.

وی با اظهار به اینکه در زمان حکومت قاجار در امور داخلی کشور دخالت کرده و خاک ما را تقسیم می‌کردند، گفت: در حالی کودتای 28 مرداد در کشور رخ داد که بیشترین حسن ظن و اعتماد به آمریکا وجود داشت، ولی آمریکا علیه دولت دست‌نشانده خود کودتا کرد.

*کسانی که ملت بی‌گناه را بمباران می‌کنند، قابل اعتماد نیستند

جلیلی به جریانات جدید در منطقه اشاره کرد و تصریح کرد: چند ماه قبل از سقوط مرسی، با معاون وی در تهران ملاقاتی صورت گرفت، به طوری که صحبت‌های او حاکی از خوش‌بین بودن‌شان به آمریکا بود، اما وعده مساعدت به مرسی داده بودند ولی علیه آنها اقدام کردند.

وی با یادآوری این رویداد که سال گذشته رژیم جعلی صهیونیستی 51 روز به طور شبانه‌روزی مردم بی‌دفاع را بمباران کرد، گفت: اما دولت‌های مدعی حقوق بشر از رژیم متجاوز دفاع و پشتیبانی کرده و هیچ گونه قطعنامه‌ای صادر نشد.

جلیلی با اظهار به اینکه در 20 روز اخیر یک کشور بر مبنای یک سری توهمات به یمن حمله کرده و زیرساخت‌های آن را مورد حمله قرار داده است، گفت: شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر نکرده و عملیات جنایتکاران را پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: دوستانی که مدعی هستند باید در سیاست خارجی واقع‌بین بود و به طرف مقابل اعتماد داشت، پس به این سئوال پاسخ دهند، آیا کسانی که کشتار زن و مرد بی‌سلاح را تایید کرده‌اند، قابل اعتماد هستند؟.

وی با اظهار به اینکه امثال این جنایت‌ها در تاریخ انقلاب اسلامی ایران وجود دارد، گفت: بارزترین نمونه آن هشت سال جنگ تحمیلی است، کمک‌های نقدی، جنگ‌افزار و انواع سلاح در اختیار رژیم سابق عراق قرار داد‌ه بودند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی یک بار دیگر تاکید کرد: کسانی که می‌گویند باید براساس واقعیت‌ها گام برداشت، باید به این پرسش پاسخ دهند، آیا این اتفاقات واقعیت‌های سیاست خارجی است یا خیر.

وی با اظهار به اینکه طبق ام‌.پی‌.تی فقط باید پنج کشور از سلاح هسته‌ای برخوردار باشند، گفت: تبعیض و انحصار به طور روشن و صریح در ام‌.پی‌.تی آمده است، همچنین طبق ام‌.پی‌.تی سایر کشور حق داشتن انرژی صلح آمیز هسته‌ای را دارند.

جلیلی با اشاره چند باره به فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه «ما به طرف مقابل اعتماد نداریم، خوش‌بین نیستیم»، گفت: این موضع‌گیری از یک منطق مبتنی بر تجربه سرچشمه می‌گیرد.

وی با اظهار به اینکه قبل از پیروزی انقلاب فعالیت‌هایی در این حوزه وجود داشت، گفت: با بر سر کار آمدن رژیم مردم‌سالاری دینی با برنامه‌های هسته‌ای مخالفت شده و قراردادهای این حوزه به صورت یک جانبه لغو شد، علاوه بر این به کشورهایی نظیر روسیه برای ممانعت از ساخت نیروگاه بوشهر فشار وارد کردند.

جلیلی به تحریم بنزین کشورمان اشاره کرد و تصریح کرد: خوشبختانه در این زمینه نیز به خودکفایی دست یافته‌ایم، که به دلیل نگرانی‌شان از این خودکفایی جنجال‌هایی را پدید آوردند.

وی دلیل مهم بودن انرژی هسته‌ای کشور ما در نظر سایر کشورها را حرکت ایران اسلامی به سمت استقلال دانست و گفت: چند کشور محدود به دنبال تاثیرگذار و تعیین‌کننده بودن در همه عرصه‌ها هستند و نمی‌خواهند هیچ کشوری به استقلال دست یابد.

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...