نسخه چاپی

واكنش اتحادیه‎اروپا به تحویل اس-300 به ایران

یك سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت تصمیم مسكو برای تحویل سامانه دفاعی اس-300 به ایران، هرچند مایه نگرانی است، اما تأثیری بر مذاكرات هسته‌ای ندارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه به تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاعی اس-300 به ایران واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری تاس، یک سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این رابطه گفت تصمیم مسکو «نگران‌کننده» است، اما تأثیری بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 ندارد.

شب گذشته مری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز موضع مشابهی در این رابطه گرفته بود. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی‌اش، نسبت به تصمیم مسکو ابراز نارضایتی کرد.

روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هم اعلام کرد که تحویل این سامانه می‌تواند هر لحظه صورت گیرد.

اس-300 سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس ـ 300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال فسخ قرارداد تحویل 5 سامانه موشکی «اس-300» به این کشور از سوی دولت روسیه به ارزش حدود 800 میلیون دلار، از طرف روسی به دادگاه بین المللی ژنو شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...