نسخه چاپی

چرا وزارت خارجه فكت‌شیت آمریكا را تكذیب نمی‌كند؟

مناظره‌ «اعتماد ایرانی؛ خدعه آمریكایی» با حضور مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و حسن بهشتی‌پور كارشناس ارشد مسائل ‌بین‌الملل در دانشگاه شاهد برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و حسن بهشتی‌پور کارشناس ارشد مسائل ‌بین‌الملل عصر امروز در مناظره‌ای با عنوان «اعتماد ایرانی؛ خدعه آمریکایی» در سالن پیامبر اعظم(ص) دانشگاه شاهد، به بررسی مذاکرات لوزان و بیانیه آن پرداختند.

حسن بهشتی‌پور در ابتدای این مناظره اظهار داشت: ۱۲ سال به‌دلیل علایق شخصی با موضوع هسته‌ای درگیر بوده‌ام؛ به واقع مذاکره‌کنندگان ما از نظر فنی باید اطلاعات قوی داشته باشند.

وی ادامه داد: بیانیه سوئیس یک بیانیه مطبوعاتی بوده و الزام‌آور نیست، ادامه داد: این بیانیه در حقیقت یک نقشه راه است که برای ایران و طرف مقابل تعهدی به وجود نمی‌آورد.

کارشناس ارشد مسائل ‌بین‌الملل با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون این بیانیه خاطرنشان کرد: این بیانیه چیزی بیش از یک بیانیه نیست. زمانی که اجزای کوچک‌تر این بیانیه مشخص شود جایی برای عدم شفافیت تعهدات طرف مقابل نیست.

وی با بیان اینکه در حقوق بین الملل مرسوم است که کلیات را با یک بیانیه مشخص می‌کنند و سپس به جزئیات می‌پردازند، گفت: تمام مذاکرات با این هدف پیش خواهد رفت که بهانه را از دشمن بگیرد تا آن‌ها هیچ قدرتی نداشته باشند که به واسطه آن ما را به ساخت بمب هسته‌ای متهم کنند.

بهشتی‌پور ادامه داد: محال است دولت ایران زیر بار ننگ استفاده از دوربین‌های آنلاین برود و هیچ یک از گروه‌های مذاکره کننده در دولت‌های مختلف نیز نرفته‌اند. یکی از وظایف آژانس آن است که از مرکز هسته‌ای بازدید کند؛ همان طور که آژانس از مراکز هسته‌ای ایران دیدار و گزارشات خود را مبنی بر عدم تولید بمب هسته‌ای ارائه داده اما آژانس عنوان می‌کند ایران ممکن است مراکزی داشته باشد که از بازدید ما دور مانده باشد اما از نظر جمهوری اسلامی چنین مرکزی وجود ندارد. اختلاف ما با آژانس تنها در این زمینه است.

کارشناس ارشد مسائل ‌بین‌الملل افزود: آنچه ‌۱+۵ از آژانس می‌خواهد این است که تعداد سانتریفیوژهای ما کاهش یافته یا خیر اما آژانس در مقامی نیست که مطالعات هسته‌ای را بحث و پیگیری کند.

وی با تاکید براینکه مطلق انگاری در سیاست آفت تحلیل است، اظهار داشت: بذرپاش تصور می‌کند یک "بیانیه" یا "فکت شیت" یا به طور مطلق دروغ است و یا به طور مطلق راست و صحیح است؛ باید بیان کرد که یک "فکت شیت" می‌تواند مخلوطی از راست ودروغ باشد و اگر قرار باشد تمام یک "فکت شیت" و "بیانیه" راست و یا دروغ باشد پس در مرور زمان آشکار می‌شود.

بهشتی‌پور تاکید کرد: وظیفه ما در این عرصه این است که دشمن را مانیتور کرده و "فکت شیت" را باید بخوانیم و حواسمان باشد فریب غرب را نخوریم. در عین حال توجه کنیم که رصد دشمن یک موضوع است و حجت قرار دادن "فکت شیت" برای کوبیدن فرزندان انقلاب که چندین ماه زحمت می‌کشند و این برای منافع ملی کار درستی نیست.

مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مناظره در واکنش به صحبت‌های بهشتی‌پور مبنی براینکه بیان کرده بود" بیانیه لوزان غیرالزام آور است" تاکید کرد: ما هم امیدواریم این بیانیه غیر‌الزام آور باشد.

وی ادامه داد: ‌اگر مدعی هستیم که این بیانیه الزام آور نیست، پس چه لزومی دارد بعد از توافق ژنو و ۱۶ ماه برای بار مجدد به مذاکره برویم و تعهداتی را تصویب کنیم؛ آیا تیم ما تنها برای تصویب یک متن یک صفحه‌ای بی‌ارزش به سوئیس رفت؟ امیدواریم این متن الزام‌آور نباشد.

بذرپاش با ارائه مثالی گفت: مثلاً در مجلس شورای اسلامی با یک بیانیه اعلام موضع می‌کنیم، اگر در‌‌ همان بیانیه اعلام کنیم که ایران قبول کرده کاری را انجام دهد تبدیل به قانون می‌شود و دیگر نمی‌توانیم آن متن را بیانیه بنامیم.

وی اضافه کرد: در سازمان بین الملل و یا نهادهای رسمی باید گفت بیانیه مطبوعاتی در کدام از قوانین مبتنی بر حقوق تعریف شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تیم مذاکره کننده، متن و عقل می‌پذیرد که تعهدات ایران الزام آور است ولی برخی از مسئولین و افراد این را نمی‌پذیرند. اگر فرض کنیم "فکت شیت" امریکایی الزام آور نیست، چرا وزارت خارجه کشورمان آن متن را تکذیب نمی‌کند، چرا علاوه بر آمریکا شش کشور دیگر مذاکره آن را تکذیب نمی‌کنند و به چه دلیل طبق آن متن مسئولان به آن استناد می‌کنند. باید گفت در باره "فکت شیت" ساده گذشتیم و باید این امر توسط وزارت خارجه تکذیب شود.

وی با بیان اینکه حرف‌های ظریف برای ما کد نیست و متن بیانیه سوئیس برای ما مهم است، افزود: ما به طرف مقابل بی‌اعتمادیم اما به گروه خودمان اعتماد داریم؛ در عین حال باید اشکالات گفته شود. وقتی این سند این قدر واضح است، آیا لوکزامبورگ و جزایر هاوایی می‌خواهند تحریم‌ها را بردارند؟

بذرپاش تاکید کرد: در بیانیه لوزان به خاتمه شش قطعنامه سازمان ملل تأکید شده در حالی که این تحریم که بر روی موضوع هسته‌ای بودند و در شورای امنیت و علیه ما صادر شده است، هیچ کدامشان مسیر قانونی را طی نکرده‌اند.

وی درباره برداشته شدن تحریم‌ها گفت: مسئولان ما می‌گویند همه تحریم‌ها یکباره و در روز توافق برداشته می‌شود، اما این موضوع را نه متن بیانیه لوزان، نه فکت شیت و نه مصاحبه‌های مسئولتن غربی تأیید می‌کند. بیانیه لوزان می‌گوید در صورتی تحریم‌های طرف غربی برداشته می‌شود که ایران به همه تعهدات خود عمل کند.

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...