نسخه چاپی

عوامل انتقال بیماری‌های عفونی در بیمارستان‌ها

یك متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیك‌ها و ترخیص زودهنگام بیماران عامل اصلی انتقال بیماری‌های عفونی در بیمارستان‌هاست.

به گزارش نما به نقل از ایسنا،دکتر رضا وفایی‌نژاد امروز 25 فروردین ماه در حاشیه اولین کنگره بین‌المللی استراتژی‌های پیشگیری از عفونت‌های مرتبط با مراقبت از بیمار که در هتل پردیسان برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: عفونت‌های بیمارستانی و کنترل آن‌ها سابقه طولانی داردT از سال 86 به دنبال ابلاغ دستورالعمل کنترل عفونت‌ها در بیمارستان‌ها، به صورت منسجم این ابلاغیه در بیمارستان علوم پزشکی مشهد مورد بررسی و عمل قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از موارد ارزشیابی بیمارستان‌ها، میزان کنترل عفونت‌های بیمارستانی است، همه ساله کمیته‌ای تحت عنوان اعتباربخشی کنترل عفونت‌ها، عفونت در بیمارستان‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

کارشناس مسئول کنترل عفونت‌های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تمام پزشکان و پرستاران موظف هستند در مواقع خاص زمانی که با بدن بیمار تماس دارند و زمانی که دستشان آلوده به ترشحات بیمار است یا محیط اطراف بیمار را لمس می‌کنند، اقدامات ضدعفونی را انجام دهند و دستان خود را با صابون شسته یا ضدعفونی کنند.

وی خاطرنشان کرد: عمدتا دلیل عفونت‌های بیمارستانی مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها در بیمارستان‌های کشور است و دلیل دیگر آن زود ترخیص شدن از بیمارستان بعد درمان سرپایی و گرفتن عفونت در خارج از بیمارستان است.

وفایی‌نژاد عنوان کرد: گزارش‌های بیماری‌های عفونی در بیمارستان‌های کشور حدود یک تا سه درصد است، البته این میزان مربوط به مجموع عفونت‌ها نبوده و مرتبط با تعداد گزارشات است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی گزارش‌های بیماری‌های عفونی در بیمارستان‌ها بیشتر است چون سیستم جمع‌آوری اطلاعات سریع‌تر صورت می‌گیرد، اما نظام سیستمی ایران در مورد گزارش‌ها به تازگی راه افتاده است، فقط به دنبال نشان دادن کاهش میزان عفونت‌ها نیستیم و معتقدیم باید افزایش گزارش میزان عفونت‌های بیمارستانی را داشته باشیم.

کارشناس مسئول کنترل عفونت‌های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: باید میزان تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و مصرف خودسرانه این دارو توسط افراد و پزشکان منطقی‌تر شود.

وی یادآور شد: بررسی‌های اخیر نشان داد که بیشترین میزان «بهداشت دست» حتی در بیمارستان‌های دارای شرایط مناسب، 40 درصد است که این مقدار نیاز به یک کار فرهنگی دارد به طور مثال، محلول الکلی در اختیار پزشکان قرار گیرد که بلافاصله پس از آلوده شدن ضدعفونی انجام دهند.

وفایی‌نژاد با اشاره به کمبود وسایل حفاظت فردی توسط پزشکان و کارکنان بیمارستان گفت: کارکنان بیمارستان در معرض آلودگی از سوی بیماران هستند که این امر برخی موارد اجتناب‌ناپذیر است.

همچنین جشنواره‌ای در خصوص «دست‌های پاک نجات‌بخش زندگی» برای نقاشی 9000 کودک برگزار شد.

۱۳۹۴/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...