نسخه چاپی

استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و كالباس ممنوع

رئیس سازمان غذا و دارو كشور با تاكید بر اینكه هیچ تولید‌كننده‌ای اجازه استفاده از خمیر مرغ برای تولید سوسیس و كالباس ندارد، گفت: مردم از مصرف شیر فله پرهیز كنند چرا كه وزارت بهداشت مخالف عرضه محصولات لبنی به صورت فله است.

به گزارش نما به نقل از فارس رسول دیناروند در نشست خبری هفته سلامت، سلامت غذا را موضوعی فرابخشی دانست و گفت: بحث ایمنی غذا تنها به سازمان غذا و دارود مربوط نمی‌شود بلکه سازمان‌ها و نهادهای دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند.

وی تمرکز امسال سازمان غذا و دارو را در دو محور عنوان کرد و گفت: سلامت محوری در جایی که باید محصولات از ما برای ورود به بازار مجوز بگیرند و تعیین معیار سلامتی برای این محصولات فراتر از استانداردها است یکی از این محورها است به طور مثال ما نظارت می‌کنیم تا هر جا میانگین دریافتی نمک مردم زیاد باشد مصرف نمک در محصولات آن منطقه کنترل شود. همین طور این موضوع برای چربی و اسید چرب ترانس نیز مد نظر است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ضابطه برچسب‌گذاری محصولات غذایی وظیف ما است که ان شاالله امسال تحت عنوان علامت راهنمای تغذیه و با هدف کمک به مردم در انتخاب بهتر فرآورده‌های غذایی اجرایی می‌شود این نشان فرآورده‌های مفید را که فراتر از استانداردها هستند به مردم معرفی می‌کند.ضمن اینکه در سال جاری نیز تولید‌کنندگان فرآورده‌های مفید مورد تقدیر قرار گرفته و نشان مخصوص دریافت می‌کنند.

ایران در کنترل سموم و آلاینده ها ضعیف است

وی با بیان اینکه باقیمانده سموم نباید بیش از حد باشد گفت: کشور ایران در کنترل آلاینده‌ها ضعیف است و در پی تجهیز آزمایشگاه‌های کنترل وزارت بهداشت با اعتباری معادل 60 میلیارد تومان هستیم.

دیناروند به موضوع کنترل برنج در کشور اشاره کرد و گفت: در سال 93، برای تولید‌کنندگان داخلی اجبار کردیم که حد آلاینده‌ها باید زیر استاندارد باشد و همین طور نظارت در واردات برنج را نیز تشدید کردیم به طوری که مشکلات در این حوزه بسیار کاهش یافت.

وی در پاسخ به این سوال که قرار بود باقیمانده سموم در محصولات پرمصرف کشاورزی به اطلاع مردم برسد، گفت: این کار انجام شده و گزارش آن در حال جمع‌بندی است و امیدوارم تا هفته آینده اطلاعات دقیق و جزئی آن منتشر شود.

به گفته وی به صورت میانگین 8 درصد فرآورده‌های آنالیز شده دارای آلاینده‌های بیش از حد مجاز بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در این زمینه گفت: نتایج غیر قابل انتظار نیست چرا که در بعضی محصولات باقیمانده‌ها بیشتر و بعضی کمتر بوده است حتی مطالعات گذشته نشان می‌دهد که قبلاً میزان سموم باقیمانده 30 درصد گزارش شده است.

دیناروند به تشکیل کمیته ایمنی زیستی نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته با دو مورد محصول بیولوژیک در کشور مواجه شدیم که پس از آزمایش مشخص شد که این محصولات از جاهای معتبر تهیه شده است مردم باید محصولات تراریخته مطلع باشند و بدانند که محصولی که مصرف می‌کنند تراریخته است البته آنها این را هم بدانند که این محصولات لزوماً همگی خطرناک نیستند.

وی در مورد واردات اینگونه محصولات به کشور گفت: ما زمانی به محصولی اجازه ورود به کشور می‌دهیم که در چندکشور مجوز ورود گرفته باشد و آزمایشها نشان دهد که محصولات مشکلی ندارند ضمن اینکه ما فعلاً در کشور محصول تراریخته تولید داخل نداریم.

نگرانی وزارت بهداشت از واردات سم های غیر مجاز

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد نظارت وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از سموم کشاورزی تاکید کرد و گفت: اکنون نگرانی ما مصرف بالاتر از حد میانگین سم در دنیا نیست بلکه نگرانی ما واردات سم‌های غیر مجاز و زمان استفاده از آنها است.

دیناروند زمان مصرف سم را موضوعی مهم دانست و گفت: اگر سموم به هر حدی اما در زمان مناسب استفاده شوند باقیمانده‌ای در محصولات نخواهند داشت.

وی از واگذاری نظارت بر مصرف سموم و آموزش کشاورزان در خانه‌های بهداشت گفت: این موضوع در استان قزوین به صورت آزمایشی اجرا شده و خانه‌های بهداشت کشاورزان را آموزش می‌دهند.

همه برنج های وارداتی شناسنامه دار هستند/توقف عرضه برنج فله

دیناروند در خصوص کنترل میزان سموم در برنج گفت: اکنون تمام برنج‌های وارداتی به کشور با شناسنامه هستند و منبع ورود آنها مشخص است. حتی نظارت‌ها به حدی است که اگر بعد از واردات نیز برنجی آلوده تشخیص داده شود از بازار جمع‌آوری می‌شود و آن برند اجازه عرضه برنج نخواهد داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو از شناسنامه‌دار شدن برنج‌های تولید داخل در سال 94 خبر داد و گفت: سعی می‌کنیم تا حد ممکن عرضه برنج به صورت فله متوقف شود.

وزارت بهداشت مخالف عرضه شیر فله است

وی در مورد عرضه شیر فله در مراکز لبنی نیز گفت: وزارت بهداشت مخالف این موضوع است و سازمان دامپزشکی باید با عرضه آن مقابله کند.اما نکته اینجاست که چون این محصول خام عرضه می‌شود نیازی به اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو ندارد.

دیناروند به مردم توصیه کرد تا از مصرف شیر به صورت فله خودداری کنند و گفت: نمی‌توانیم شیرهای فله را جمع‌آوری کنیم بلکه تنها می‌توانیم بگوییم که خود مصرف‌کننده باید نسبت به سلامت خود حساس باشد و در این زمینه به حرف‌های وزارت بهداشت اعتماد کند.

ضوابط تولید محصولات ارگانیک تدوین شد

وی در مورد عرضه محصولات ارگانیک در کشور گفت: نظارت بر محصولات ارگانیک با وزارت جهاد کشاورزی است البته ضوابط کنترل محصولات ارگانیک در سازمان غذا و دارو تهیه شده و امیدواریم که بر این اساس در کشور این محصولات به تولید برسد.

رئیس سازمان غذا و دارو از امکان تولید محصولات ارگانیک در کشور خبر داد و گفت: می‌دانم که وزارت جهاد برنامه‌هایی برای تولید محصولات ارگانیک دارد.

هنوز از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود

وی در مورد مصرف خمیر مرغ در محصولات گوشتی فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس گفت: ما در این زمینه دستگاه‌هایی را مقصر معرفی نکردیم البته جلساتی با دوستان در وزارت جهاد و کشاورزی داشتیم و معتقدیم که نباید از این محصول در سوسیس و کالباس استفاده شود.

دیناروند تاکید کرد: اکنون مجوزی برای استفاده از خمیر مرغ وجود ندارد اما در عین حال نمی‌توانیم بگوییم که سوسیس و کالباس موجود در بازار خمیر مرغ ندارند چرا که تولید‌کنندگان مختلف و امکان تخلف نیز زیاد است.

۱۳۹۴/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...