نسخه چاپی

مركز آمار: مسكن ارزان و اجاره گران شد

گزارش جدید مركز آمار از اطلاعات قیمت و اجاره مسكن در نقاط شهری كشور در نیمه اول سال 1393 از ثبات نسبی در بازار مسكن و گران شدن ملایم زمین و اجاره حكایت دارد.

به گزارش نما، مطابق گزارش مرکز آمار، میانگین قیمت هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در کل کشور در نیمه اول سال گذشته 724 هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال 92 رشد 7 درصدی نشان می‌دهد.

همچنین تعداد معاملات زمین در نیمه اول سال 1393 نسبت به مدت مشابه سال 1392 حدود 7 درصد کاهش نشان می‌دهد که بیانگر تداوم رکود در بخش زمین است.

در سطح استان تهران، روند قیمتی زمین معکوس وضعیت کل کشور بوده به طوری که میانگین هر مترمربع زمین در نیمه اول سال گذشته به 3 میلیون و 877 هزار تومان رسید که نسبت به سال 92 حدود 9 درصد کمتر بود. تعداد معاملات زمین هم در تهران 18 درصد نسبت به سال 92 کاهش نشان می‌دهد که نشانگر راکدتر بودن بازار زمین در استان تهران نسبت به کل کشور است.

* قیمت مسکن

گزارش مرکز آمار از قیمت مسکن در کشور از ثبات بازار حکایت دارد. مطابق این آمار، میانگین قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در نیمه اول سال گذشته در سطح کشور یک میلیون و 433 هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال 92 کاهش یک درصدی نشان می‌دهد.

مرکز آمار ایران: مسکن ارزان و اجاره گران شد/ متوسط قیمت مسکن: یک میلیون و 433 هزار تومان


از سوی دیگر، تعداد معاملات در نیمه اول سال 93 نسبت به سال 92 در سطح کشور 28 درصد رشد داشته که بیانگر از بازگشت رونق نسبی به این بازار پس از چند سال رکود است.

در سطح تهران میانگین هر مترمربع زیربنای مسکونی در مدت مذکور 3 میلیون و 369 هزار تومان بوده که 2 درصد کاهش نشان می‌دهد. در مقابل، تعداد معاملات 53 درصد افزایش یافته است.

* بازار اجاره

آمارهای مرکز آمار درباره بازار اجاره از افزایش 9 درصدی اجاره در کل کشور و 10 درصدی در تهران در نیمه اول سال 93 خبر می‌دهد.

بر این اساس، متوسط مبلغ اجاره ماهانه بعلاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در سطح کشور 7300 تومان و در تهران 16 هزار تومان بوده است.

۱۳۹۴/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...