نسخه چاپی

افخم: ظریف به نیویورك می‌رود/ ما با دولت آمریكا طرفیم

سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در نشست خبری امروز خود به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش نما به نقل ازایسنا، مرضیه افخم در خصوص تصویب طرح قانونی شدن نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای از سوی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ما در مذاکرات و توافق جامع احتمالی با دولت‌ها سر و کار داریم و هر تعهدی بر عهده دولت‌هاست. در رابطه با آمریکا هم با دولت این کشور طرف هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی انتشار گزارش ستاد حقوق بشر مبنی بر این که تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان سعودی یک اقدام شخصی نبوده بلکه سیستماتیک بوده است گفت: شخصی یا سیستماتیک بودن این مساله برای ما مشخص نیست. در این باره دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی مطرح می‌شود. بنده بنا ندارم که به صراحت اعلام کنم که این اقدام شخصی یا سیستماتیک بوده است. آنچه که مهم است این است که دولت سعودی به این مساله رسیدگی کند و عاملین این موضوع ناخوشایند بر اساس قوانین خود آنها مجازات شوند.

وی ادامه داد: این خواسته‌ ایران است که به صراحت اعلام کرده پیگیری‌های سیاسی در این باره انجام شده است. ما خواسته‌ خود را از طریق سفارت عربستان در تهران و سفارت خود در عربستان سعودی به مقامات عالیرتبه‌ سعودی اعلام کردیم ، موضوع در دست پیگیری است.

افخم درباره‌ تعلیق سفرهای حج عمره در اعتراض به این اقدام گفت: افکار عمومی ایران حتی افکار عمومی جهان و مسلمانان و هر کسی که به سفر حج می‌رود نسبت به مساله تعرض به دو نوجوان ایرانی و نسبت به شرایط به وجود آمده حساس هستند.

وی با اشاره به انتشار بیانیه‌ای از سوی وزارت کشور عربستان سعودی مبنی بر پیگیری این موضوع و اتخاذ اشد مجازات برای عاملان این اتفاق گفت: امیدوار هستیم که پیگیری‌ها هر چه سریعتر باشد و دولت عربستان باحساسیت و فوریت این موضوع را پیگیری کرده و نسبت به صدور حکم متناسب با این جرم اقدام کند.

وی درباره اخبار منشر شده مبنی بر انتصابش به عنوان سفیر گفت: این خبر را بنده هم دیدم اما رسانه‌ها توجه کنند که کلیه اخبار باید از منابع موثق باشد و هرگونه انتصاب بعد از طی مراحل خاص و لازم اعلام می‌شود.

افخم افزود: ما هیچ وقت نسبت به خبرپراکنی‌ها واکنش نشان ندادیم چه درباره مسایل دیگر و چه درباره شخص بنده باشد.

به گزارش ایسنا، افخم در رابطه با سفر خبرنگار یک روزنامه‌ رژیم صهیونیستی در چارچوب یک سفر توریستی و انتشار گزارشی درباره‌ ایران از سوی وی گفت: فرد مورد اشاره خبرنگار نبوده و روادید خبری نداشته است . او مطابق مقررات و درخواست سفر به ایران و در قالب یک تور و با گذرنامه‌ آمریکایی سفر داشته و در ایران هم کار خبری انجام نداده است. اگر او استفاده کرده و درباره‌ سفرش به ایران گزارشی را منتشر کرده است بحث دیگری است.

وی همچنین درباره‌ آخرین تحولات مربوط به بازگشایی سفارت‌خانه‌های ایران و انگلستان گفت: گفت‌وگوها در حال انجام است و کاردارهای ترددی در رفت و آمد هستند. کاردار ترددی ایران تعاملاتی را برای صدور روادید و ارائه تسهیلات در این رابطه داشته است. در عین حال مذاکراتی هم در جریان است تا امکان بازگشایی سفارت‌خانه‌ها فراهم شود و هر زمان که مناسب باشد و کارها در روال خود به نتیجه برسد این کار انجام خواهد شد و این نیازمند مذاکرات کارشناسی و رفع موانع است در عین حال مسیر بازگشایی سفارت‌خانه‌ها تدریجی صورت می‌گیرد.

وی همچنین در ادامه درباره‌ مذاکرات ایران و آژانس که امروز در تهران برگزار می‌شود با اشاره به تفاهم ایران و آژانس برای پاسخ به ابهامات و سوالات باقی‌مانده گفت: بر اساس آن تفاهم یکسری موضوعات در چارچوب در یک جدول کاری مورد بررسی قرار گرفت و مرحله به مرحله مورد بحث قرار گرفت و گفت‌و وهای امروز درباره‌ دو موضوع باقی‌مانده از مرحله سوم همکاری‌هاست.

افخم گفت: مسیر همکاری ایران و آژانس مسیر مبتنی بر همکاری و شفاف‌سازی است و جمهوری اسلامی در این مسیر همکاری خوبی داشته است و از 18 مورد تعداد زیادی حل و فصل شده و اراده ما مبتنی بر همکاری است و ارائه دسترسی‌های مجاز و مقررات سازمان است. ما فکر می‌کنیم آژانس هم به تدریج به این مساله خواهد رسید که ایران هیچ گونه انحرافی از مسیر صلح آمیز برنامه‌ هسته‌ای نداشته است و امیدواریم در تداوم این سفرها مسائل باقی‌مانده حل و فصل شود. بازدید از سایت مریوان و انتشار مقاله‌ای در رابطه با محاسبات نوترونی دو موضوعی است که در مذاکرات امروز مورد بحث است.

وی در رابطه با قطعنامه‌ صادر شده در شورای امنیت در مورد یمن گفت: ما انتظار داشتیم قطعنامه شورای امنیت به مساله‌ حملاتی که زیر ساخت‌ها و مردم بی‌گناه را مورد هدف قرار داده است می‌پرداخت. اما این مساله‌ مهم نادیده گرفته شد و انتظار می رود مسائل یمن واقع‌بینانه و مبتنی بر واقعیات دنبال شود.

وی ادامه داد: بحران یمن راه حل نظامی ندارد و تنها راه حلش سیاسی است و باید شرایط گفت‌وگو میان گروه‌ها و شخصیت‌ها و احزاب فراهم شود و در همین چارچوب ایران طرح 4 ماده‌ای را ارائه کرده است و این طرح با بحث توقف حملات شروع می‌شود و خواهان ارسال کمک‌های انسان دوستانه به یمن است و در آن خواهان انجام گفت‌وگوها هستیم که شرایط به سمت شکل گیری یک دولت وحدت ملی حرکت کند.

افخم گفت: راه حل سیاسی اقدامی است که باید همه طرف‌ها به طور جدی آن را پیگیری کنند و شرایط را برای گفت‌و‌گو در رابطه با یمن فراهم کنند. هر چه طرفها بر راه حل نظامی اصرار کنند جز پیچیده کردن مساله و کشتار مردم بی‌گناه فایده‌ای نخواهد داشت. روز سه شنبه نیز سفیر دائم ما در نیویورک نامه‌ای را مبتنی بر دیدگاه‌ها و خواست جمهوری اسلامی برای حل و فصل سیاسی یمن است به شورای امنیت ارائه کرد که در آن ارسال کمک‌های انسان دوستانه بخش مهمی از آن نامه است و خواستار فراهم شدن شرایط لازم و مناسب برای ارسال این کمک‌ها هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص نظر مساعد کاخ سفید نسبت به مصوبه‌ سنا برای ارجاع توافق احتمالی میان ایران و 1+5 به سنا تصریح کرد: ما با دولت‌ها مذاکره می‌کنیم و بر اساس قوانین بین‌المللی دولت‌ها پاسخگوی تعهدات‌شان هستند و این که در هر یک از دولت‌ها نسبت به توافق جامع چه ساز و کاری در حال انجام است مربوط به خود آن دولت‌هاست . تعهدات و اجرای آنها به عهده‌ هر یک از دولت‌هاست. درعین حال کارشناسان و مذاکره کنندگان ما هم بر روی همه ابعاد مساله‌ کار می‌کنند و جزئیات را مد نظر دارند و متناسب با شرایط در مذاکرات حاضر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد:‌ آنچه برای ما مهم است تعهدی است که دولت آمریکا برای هر توافق احتمالی باید به عهده بگیرد و متناسب با آن مسئول اجرایش هم است. این که در داخل آمریکا چگونه می‌خواهد این ساز و کار شکل گیرد و گفت‌وگوهایشان را با کنگره چگونه پیش می‌برند مربوط به خود آنهاست. ما با دولت آمریکا طرف هستیم و خواسته‌ ما هم اجرای تعهداتی است که به عهده خواهند گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص لغو ممنوعیت تحویل سامانه‌ موشکی اس‌300 به ایران از سوی روسیه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه جامع است و ابعاد مختلف سیاسی اقتصادی و امنیتی را در بر می‌گیرد و همواره روند رو به جلو و با شتاب خوبی داشته است و در حوزه‌ دفاعی همکاری‌ها ادامه داشته گرچه تحریم‌هایی صورت گرفته اما روابط دفاعی ما به طور جزیی از این مساله متاثر شده است.

وی ادامه داد: در بحث سامانه موشکی اس‌300 این موضوع همواره بر مذاکرات پیگیری شده است و شاهد بودیم در پی این پیگیری‌ها شاهد موافقت با تحویل اس 300 به ایران هستیم. امروز وزیر دفاع به روسیه می‌رود و در عین حال که قرار است در اجلاس امنیت بین‌المللی مسکو شرکت و سخنرانی کند گفت‌وگوهایی با مقامات روسی درباره‌ جزئیات ، روند و چارچوب زمانی تحویل اس‌300 خواهند داشت.

افخم گفت: سفرهای مقامات نظامی و دفاعی روسیه برای بررسی جزئیات و ابعاد ارسال سامانه اس 300 به ایران انجام خواهد شد. در عین حال اجازه دهید تا جزئیات دقیق‌تر در زمان خود اطلاع رسانی شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره‌ دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 گفت:‌ درباره‌ محل مذاکرات یکی دو جا مطرح است اما هنوز قطعی نشده است اجازه دهید درروزهای آتی این موضوع اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه داد:‌ احتمالا چهارشنبه هفته آینده دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان برگزار می‌شود و هر کدام از هیات‌ها با چرک نویسی که در دست دارند خود را برای مذاکرات آینده آماده می‌کنند.

افخم درباره‌ فکت شیت ایرانی و چگونگی انتشار آن تصریح کرد:‌ متنی آماده شده است اما این که انتشار پیدا کند یا نه؛ اجازه دهید این کار با صلاحدید مقامات عالی صورت گیرد. در عین حال افکار عمومی و رسانه‌ها باید بدانند که محتوای فکت شیت ایرانی بر مبنای اظهارنظرها و گفت‌وگوهایی است که آقایان ظریف و صالحی و عراقچی بعد از مذاکرات لوزان سوئیس در رسانه‌ها داشتند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که ممکن است با توجه به تحولات یکی دو هفته گذشته تغییراتی در بیانیه لوزان در مذاکرات آتی داده شود؟ گفت: در مذاکرات بعدی هیات‌ها وارد مرحله نگارش می‌شوند و متن اولیه‌ای وجود دارد که دارای پرانتزها و جاهای خالی است . بنابراین صرفا مذاکره کنندگان به نگارش نمی‌پردازند بلکه در جاهایی جزئیات نیز مورد مذاکره قرار می‌گیرد. بنابراین آنچه که مسلم است این که هر هیاتی متن ویژه خود را در اختیار دارد و قرار است در مذاکرات بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

افخم تصریح کرد: پیش از این اعلام شده بود که ابعادی در مذاکرات وجود دارد که نیازمند مذاکرات تا لحظه‌ آخر است و بعضی مذاکرات همچنان ادامه دارد که اگر نیاز شود تغییراتی صورت گیرد تا جمع بندی نهایی به دست آید.

وی در رابطه با دلایل آن‌چه حضور نیافتن رئیس سازمان انرژی اتمی در دور بعدی مذاکرات عنوان شد با بیان این که چنین خبری را ندیده‌ام تصریح کرد: مذاکرات بعدی در سطح معاونان و کارشناسان است و طبیعی است ساز و کار خاص خود را دارد .

افخم در عین حال از شرکت وزیر خارجه کشورمان در آغاز اجلاس کمیته‌ بازنگری ان‌پی‌تی 2015 خبر داد و گفت: آقای ظریف 7 اردیبهشت ماه در کمیته‌ی کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی در نیویورک شرکت می‌کند و احتمال دارد با توجه به حضور وزیران خارجه ایران و 1+5 در حاشیه‌ آن مذاکرات هسته‌ای نیز انجام شود. درباره‌ حضور آقای صالحی فکر نمی‌کنم تصمیم ویژه خاصی در مذاکرات بعدی گرفته شده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره‌ سفر وزیر خارجه‌ فرانسه به عربستان با بیان این که این سفرها به طور عادی در بین کشورها انجام می‌شود و ما هم از این دست سفرها با همسایگان و سایر کشورها داریم گفت: درباره‌ بحران یمن فکر می‌کنیم باید همه‌ دولت‌ها از جمله کشورهای اروپایی تلاش خود را به توقف حملات و بمب‌باران زیرساختها و نیز غیرنظامیان معطوف کنند و اگر همه تلاش‌ها و گفت‌وگوها به ویژه در بحث بحران یمن معطوف به جلوگیری از حملات به غیر نظامیان باشد می‌تواند همکاری های مثبتی شکل گیرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در بحث بحران یمن رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای مختلفی طی هفته‌های گذشته داشتند. سفر قائم مقام وزارت خارجه به چند کشور منطقه‌ای، سفر آقای ظریف به پاکستان، سفر رجب طیب اردوغان به ایران که علاوه بر امضای 8 سند همکاری موضوع یمن نیز بررسی شد از این دست می‌باشد. همچنین سفیران ما در کشورهای مختلف در این چارچوب به رایزنی می‌پردازند. ایران اقدام فوری و ضروری برای پیدا کردن راهکار سیاسی در حل بحران یمن را مورد اولویت قرار داده است. در همین چارچوب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به همتایان خود نامه نوشته و خواستار فراهم کردن شرایطی برای کمک به مردم یمن شده است.

افخم در رابطه با سفر وزیر خارجه استرالیا به ایران خاطر نشان کرد: این سفر اواخر هفته آینده انجام می‌شود و از روز شنبه 5 اردیبهشت مذاکرات این مقام استرالیایی در تهران شروع می‌شود. این سفر از قبل تنظیم شده بود و در چارچوب تعاملات دو جانبه ای و منطقه‌ای است. همچنین به طور خاص موضوع ایرانیان مقیم در استرالیا و پناهجویان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و امیدواریم به راهکارهای مناسبی دست یابیم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ضمانت اجرایی محکم برای عمل به تعهدات از سوی آمریکا در چارچوب توافق احتمالی جامع هسته‌ای گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که توافق را به هر قیمتی دنبال نمی‌کنیم. حفظ فناوری‌ صلح آمیز هسته‌ای ایران امروز برای جهان شناخته شده است و این که ایران قصد ندارد از فعالیت‌های خود استفاده صلح آمیز نداشته باشد و اگر بر همین اساس به مذاکرات نگاه شود می‌توان به یک راه حل مطلوب برای دو طرف دست یافت.

افخم گفت: مدت زمان باقی‌مانده به پایان 11 تیر ماه دوره‌ بسیار پرکار و فشرده خواهد بود. بر مبنای منافع ملی و حمایت خوب مردم به مذاکرات ادامه می‌دهیم. سیاست‌های آمریکا در تحریم و اعمال فشار به ایران همواره برای ما شناخه شده است و مذاکره کنندگان ما راهبرد مذاکراتی‌شان را بر مبنای حفظ اقتدار، عزت، منافع ملی و حفظ حقوق هسته‌ای جلو می‌برند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای سخنان خود در جلسه هفتگی‌اش با خبرنگاران که در جمع محدودی از رسانه‌ها به دلیل تعمیرات در سالن اصلی سخنگویی انجام شد ضمن گرامیداشت روز زن و میلاد حضرت فاطمه ( س) به خبرنگاران زن در این جلسه تبریک گفت.

۱۳۹۴/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...