نسخه چاپی

كواكبیان:با جنبش سبز مرزبندی جدی داریم

عکس خبري -كواكبيان:با جنبش سبز مرزبندي جدي داريم

دبیر كل حزب مردمسالاری از تنظیم طرحی به نام "طرح مناسك" در راستای مشخص شدن استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آیند خبر داد.

به گزارش ايسنا، مصطفي کواکبیان كه در نشستی با حضور دبیران کل احزاب عضو جبهه مردم‌سالاری سخن مي‌گفت، با تبريك اعياد شعبانيه و گرامي‌داشت یاد و خاطره شهید بهشتي به سخنان مطرح شده در اين جلسه اشاره كرد و با بيان‌ اين‌كه باقی‌ ماندن در گذشته دردی از ما دوا نمی‌کند، افزود:بسیاری از شما ایراد می‌گیرید، چرا حقیر از تهران برای مجلس نهم کاندیدا نشدم؟ چرا فعالیت جبهه‌ای ما کم رونق بود؟ چرا منابع مالی محدودی داشتیم؟ چرا و چراهای دیگر؛ اما هر چند آسیب‌شناسی حرکت‌های قبلی بسیار ضرورت دارد؛ اما به شرط آن که دستمایه‌ای برای اقدامات آینده باشد و نه آن که زمینه‌ای برای توقف فعالیت‌های سیاسی ما باشد. به هر حال پرسش اساسی این است که چه باید کرد؟ یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراها که برای اولین بار یک زمان برگزار می‌شود را پیش‌رو داریم.

وي ادامه داد: حزب مردم‌سالاری در چندین جلسه دفتر سیاسی و دو نشست شورای مرکزی طرحی را تحت عنوان «مجمع نخبگان اصلاح‌طلب سراسر کشور» یا همان طرح «مناسک» به تصویب رساند. البته اینجانب طرح مذکور را یک ماه قبل به صورت مکتوب به بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله جناب آقای سید محمد خاتمی به عنوان رئیس‌ شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ارائه كردم.

دبير كل حزب مردمسالاري در ادامه با بيان ‌اين‌كه هدف اساسی ما از این طرح خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ما بارها گفته‌ایم ما اگر طرفدار اصلاحات هستیم، اصلاحات در چارچوب نظام و انقلاب و ارزش‌های دینی و قانون اساسی و خط امام و منافع ملی و مطالبات مردم را می‌خواهیم. اصلاحات مورد نظر ما نه تنها جنبه براندازی ندارد، بلکه به نوعی جلوگیری از هر گونه براندازی نظام است، اصلاحات مورد نظر ما به سامان کردن همه نابسامانی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است تا نظام برآمده از خون شهیدان امثال شهید بهشتی پایدار بماند.

وي با تاكيد بر اين‌كه قطعا چنین اصلاحاتی هیچگونه سنخیتی با عناصر منافق، ضد انقلاب، سلطنت‌طلب و گروه‌های تندرو و برانداز ندارد، تصريح‌كرد: اين اصلاحات درست برعکس منویات آنان عمل خواهد کرد؛ به همین خاطر بارها با فریاد بلند گفته‌ایم چنین اصلاحاتی یعنی اصلاحات خط امامی هیچ گاه نمی میرد که بخواهیم با دم مسیحایی آن را زنده سازیم! لذا ما از اول با کسانی که تحت عنوان جنبش سبز یا عناوین دیگر می‌خواستند اصلاح‌طلبی خط امامی را مصادره کنند، مرزبندی کردیم.

كواكبيان ادامه داد: برخی مسوولان در قوای سه گانه به خودم گفتند خدمتی که شما پس از ماجرای انتخابات 88 و انتخابات مجلس نهم به نظام جمهوری‌ اسلامی ایران داشتید، قطعا بسیاری از ما اصولگرایان نداشتیم. به هر حال هدف اساسی ما تقویت نظام مردم‌سالاری دینی است و نه تضعیف و مقابله با آن. هدف بعدی ما انسجام احزاب اصلاح‌طلب و وحدت رویه اصلاح‌طلبان سراسر کشور در دو انتخابات پیش‌رو می‌باشد.

وي در ادامه اظهار تاسف نسبت به اين‌كه کسانی که در جریان انتخابات مجلس نهم فحش و فضیحت در سایت‌های خویش نثارمان می‌کردند و ما را اسب تراوای نظام، خائن و تواب قلمداد می‌کردند، امروز برای ما و اصلاح‌طلبان در زمینه انتخابات ریاست جمهوری نسخه می‌پیچند، گفت: یکی از این آقایان در آن روزهای انتخابات مجلس نهم در دانشگاه‌ها تحلیل می‌کرد اساسا کواکبیان اصلاح‌طلب نیست! خوشبختانه پرونده امثال ما از ابتدای انقلاب کاملا روشن است و عملکرد ده ساله گذشته روزنامه و حزب مردم‌سالاری بر هر ناآشنای به سیاست هم معلوم است؛ اما عده‌ای عمدا خودشان را به گیجی می‌زدند، تا ارائه لیست انتخاباتی از سوی ما را برای مجلس نهم محکوم کنند، کما این که همین‌ها اقدام بسیار منطقی و هوشمندانه آقای خاتمی برای شرکت در انتخابات 12 اسفند 90 را هم محکوم می‌کردند.

وي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه حالت فعلی قطعا برای انتخابات سال 92 مناسب نيست، افزود: یکبار دیگر باید شور و نشاط و حضور گسترده مردم‌ را به رخ دشمنان ملت سرافراز ایران کشید و نقشه‌های توطئه‌گران بین‌المللی را خنثی کرد.از سوی دیگر طی این هشت سال خواسته یا ناخواسته مجموعه‌ای از نخبگان دلسوز، مدیران مجرب، سرمایه‌های اجتماعی، دانشمندان با کفایت، اندیشه ورزان لایق، عناصر معتدل و کارآمد، صاحبان تجربه و دانش و بینش و متخصصان مفید جامعه با انگ‌های مختلف، منزوی و خانه‌نشین شده‌اند که باید مجددا با انگیزه قوی در صحنه خدمت به مردم حاضر شوند و البته با روش‌های تازه و حتی پوست‌اندازی‌های جدید منشا اثر باشند و حتی با همکاری برخی اصولگرایان منطقی و معتدل دست در دست یکدیگر در اصلاح‌ نابسامانی‌ها از هیچ کوششی دریغ نورزند.

كواكبيان در ادامه با اظهار تعجب نسبت به اين مساله كه برخی از جناح راست هم این‌روزها دلسوز اصلاح‌طلبان شده و حتی رهبر اصلاحات تعیین می‌کنند و یا عده‌ای دیگر از اصولگرایان نامزدهای اصلاح‌طلبان را مشخص می‌نمایند، گفت: در اینجا بنده خیلی شفاف به آقایان می‌گویم خواهش می‌کنیم آقایان خیلی محترم به خودتان بپردازید و کاری به کار این طرف نداشته باشید، شما با حداقل 10 نامزد اصولگرا مواجه هستید که بهتر است با وحدت و اتحاد به همان سه چهار نفر برسید. ثانیا ما نیازی به نسخه‌های امثال شما و یا افراطیون داخل و یا آن طرف مرزها نداریم و خودمان به فضل‌الهی خیلی شفاف برنامه داریم.

دبير كل حزب مردمسالاري با تاكيد بر اين‌كه ما با هر گونه رادیکالیسم مخالف هستیم، افزود:یک عده هنوز فکر می‌کنند باید بین‌ اصلاح‌طلبان و نظام تقابل وجود داشته باشد و می‌گویند مثلا فلانی ترسو و محافظه‌کار است و یا حرف‌های بی‌ربط دیگر که نمی‌خواهم وقت شما را با این گونه سخنان بگیرم. به هر حال ما دیگر نباید منتظر بمانیم تا باز هم جمعی دیگر و یا عده‌ای ناوارد حرف‌های دیگر بزنند. ما برای یک رقابت سالم انتخاباتی وبر اساس اصول قانون اساسی همواره باید از تعامل مثبت و منطقی داد سخن سر بدهیم؛ و نه تقابل ویرانگر غیر عقلانی و بی‌فایده و نامشروع.

كواكبيان با تاكيد بر اين‌كه هدف ما پیروزی در انتخابات است ، ادامه داد : این هم امري طبیعی است که با برنامه‌ریزی دقیق هر مقدار از شوراها را که می‌توانیم باید نیروی کارآمد معرفی کنیم و برای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی هم از طریق طرح «مناسک» می‌توانیم به نامزد واحد برسیم.

وي در ادامه به تبيين طرح"مناسك" پرداخت و با بيان اين‌كه اين در اين طرح 31 مجمع استانی و یک مجمع ملی با عضویت 4000 نفر از نخبگان اصلاح‌طلب سراسر کشور پیش‌بینی شده است، گفت: البته مجامع استانی متناسب با جمعیت هر استان حداقل 40 نفر و حداکثر 240 نفر عضو خواهند داشت. در مجمع ملی پیش‌بینی شده است با تصویب شوراهای هماهنگی دو جبهه همه 35 حزب اصلاح‌طلب شناخته شده به تعداد مساوی عضو خواهند داشت.و به غیر از احزاب، تعدادی از وزرا، استانداران، نمایندگان ادوار، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و علمای شناخته شده نیز با دعوت مجمع روحانیون مبارز به این مجمع ملی با حق رای اضافه خواهند شد.

وي افزود: البته هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری واجد شرایط قانونی می‌توانند برنامه خویش را یا در مجامع استانی ارائه داده تا شبیه سیستم الکترال ایالت‌ها در برخی نظام‌های انتخاباتی دنیا نامزد برگزیده مشخص شود یا در همان مجمع ملی با یک نظامنامه مشخص سخنرانی نموده و نامزد نهایی برگزیده شود و همه طیف‌های حاضر در مجمع ملی هم با امضای منشوری متعهد شوند که از آن نامزد منتخب حمایت نمایند.

كواكبيان همچنين خاطرنشان كرد: شکی نیست که در این طرح هیچ مساله پنهانی وجود ندارد و همه چیز کاملا شفاف خواهد بود و حتی پیش‌بینی شده است که هزینه‌های اولیه اجرای طرح بر عهده همان 35 حزب باشد.

وي در ادامه طرح "مناسك" را باعث تقویت احزاب به عنوان هسته‌های اصلی نظام‌های مردم‌سالار دانست و افزود: در این طرح با یک خرد جمعی سراسری مواجه خواهیم بود که صرفا عده‌ای مرکز‌نشین نتوانند برای مجموعه کشور تصمیم‌گیری نمایند. یعنی در عین آن که نیازی به تصمیم‌گیری جمع‌های محدود نخواهد بود، بلکه در یک پروسه کاملا دموکراتیک نامزد نهایی با پشتوانه قوی‌تر می‌تواند وارد صحنه شود.

كواكبيان ایجاد شور و نشاط انتخاباتی در سراسر کشور و به صحنه کشاندن همه نخبگان فعال و احترام قائل شدن برای آنان جهت حمایت قاطع از نامزد نهایی را از دیگر مزیت‌های طرح «مناسک» برشمرد و گفت: حزب مردم‌سالاری با امکانات خویش آمادگی دارد تا پایان شهریور ماه مقدمات اجرای این طرح را در سراسر کشور فراهم كند.

۱۳۹۱/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...