نسخه چاپی

تلاش سازمان ملل برای اجرای توافق نهایی با ایران

دبیر كل سازمان ملل متحد در واشنگتن تأكید كرد سازمان ملل نهایت تلاش خود را برای اجرای توافق نهایی با ایران انجام خواهد داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «بان کی‌ مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه در «باشگاه ملی رسانه» در واشنگتن گفت سازمان ملل نهایت تلاش خود برای اجرای توافق نهایی احتمالی با ایران را انجام خواهد داد.

بنا به گزارش ایتارتاس، آقای «بان‌کی‌مون» از چارچوب تفاهم به دست آمده بین ایران و گروه ۱+۵ در ماه جاری تمجید کرد. وی همچنین خاطرنشان کرد که مفاد توافق آتی بین دو طرف قرار است برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده و تحریم‌ها علیه این کشور را حذف کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: «هنگامی که توافق جامع، تا پایان ماه ژوئن نهایی شود، سازمان ملل نهایت تلاش خود را برای اجرای آن اعم از انجام فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی توسط آژانس خواهد کرد.»

بان‌کی‌مون گفت اطمینان دارد که حل و فصل موضوع مربوط به برنامه هسته‌ای ایران فرصت‌های جدیدی برای رسیدگی به بسیاری از معضلات امنیتی جدی در منطقه را فراهم خواهد کرد.

دور بعدی رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ قرار است ۲۲ و ۲۳ آوریل در شهر وین اتریش برگزار شود.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ پنجشنبه (۱۳ فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

۱۳۹۴/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...