نسخه چاپی

شرط لیبرمن برای ائتلاف با نتانیاهو

حزب «خانه یهودی» نیز به دنبال وزارت امور خارجه است اما بنت مایل است در ازای كمك لیبرمن به او برای تصاحب پست وزارت امور مذهبی، درخواست برای وزارت امور خارجه را رها كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، رهبران احزاب «خانه یهودی»، «اسرائیل بیتنا» و «شاس» به ترتیب برای تصدی وزارت امور مذهبی، وزارت امور خارجه و وزارت حمل‌ونقل وارد رایزنی و چانه‌زنی شده‌اند.

به نقل از روزنامه «تایمز اسرائیل»، «بنیامین نتانیاهو» در راستای تشکیل کابینه ائتلافی خود پیش از موعد 7 می، روز گذشته (جمعه) با نخست با «نفتالی بنت» رهبر حزب «خانه یهودی» و سپس «آویگدور لیبرمن»‌ رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» دیدار کرد.

بر اساس گزارش کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی، لیبرمن قرار است وزارت امور خارجه را حفظ کند و بنت نیز به دنبال وزارت امور مذهبی است؛ وزارتخانه‌ای که حزب ارتدوکس افراطی «شاس» هم میل به تملک آن را دارد.

بر اساس این گزارش، حزب «خانه یهودی» نیز به دنبال وزارت امور خارجه است اما بنت مایل است در ازای کمک لیبرمن به او برای تصاحب پست وزارت امور مذهبی، درخواست برای وزارت امور خارجه را رها کند.

نابودی حماس؛ شرط لیبرمن برای پیوستن به کابینه ائتلافی نتانیاهو

به نوشته پایگاه خبری «عاروتص شوع»، منابع نزدیک به لیبرمن پیش از دیدار او با نتانیاهو در روز جمعه گفته بودند، او قرار است خواستار نابودی حماس در دور کنونی نخست وزیری نتانیاهو شود.

به گفته آنها، لیبرمن قرار نیست تصدی پست برای کابینه بعدی را در دیدار با نتانیاهو مورد بحث قرار دهد بلکه به جای آن او بر مسائل اساسی مُصر خواهد شد؛ مسائلی مانند امنیت ملی. لیبرمن همچنین تاکید کرده، نابودی حماس نیز در دستور کار او قرار دارد.

لیبرمن همچنین گفته انتظار دارد برای دور بعد نیز به عنوان وزیر امور خارجه ابقا شود و ترمیم روابط با آمریکا نیز در صدر دستور کار او قرار دارد. او همچنین مخالف افزودن وزرای بیشتر به کابینه رژیم صهیونیستی است.

او پیش از این تهدید کرده بود اگر به عنوان وزیر خارجه ابقا نشود، به صف مخالفان نتانیاهو خواهد پیوست.

به نوشته «تایمز اسرائیل»، «آریه دری» رهبر حزب «شاس» مایل است به وزارت حمل‌ونقل رضایت دهد؛ پستی که «اسرائیل کاتز»‌ از حزب «لیکود» نیز به دنبال تصاحب آن است. پیش از این گزارش شده بود که نتانیاهو مایل است وزارت امور مذهبی را در اختیار حزب «شاس» قرار دهد.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو سه پست متفاوت را به نفتالی بنت پیشنهاد داده بود؛ از جمله وزارت اقتصاد و وزارت کشاورزی را اما حزب «خانه یهودی» آنها را قبول نکرده است.

هفته گذشته گمانه‌زنی‌های منتشر شد مبنی بر اینکه نتانیاهو به دنبال تشکیل کابینه «وحدت ملی» با «اسحاق هرتزوگ» رهبر ائتلاف «اتحادیه صهیونیست» است. هر چند این گزارش‌ها تکذیب شد اما گفته شده طی چند روز گذشته، هرتزوگ با یک عضو ارشد لیکود که به «موشه کهلون» رهبر حزب «کلنا» نزدیک است، دیدار کرده. مشخص نیست در این دیدار چه موضوعی مورد بحث قرار گرفته است.

۱۳۹۴/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...