نسخه چاپی

بازیگری كه تنها با سه فیلم نام خود را در دنیای سینما ثبت كرد +عكس

عکس خبري -بازيگري که تنها با سه فيلم نام خود را در دنياي سينما ثبت کرد +عکس

جیمز دین با سه فیلم «یاغی بی‌هدف»، «شرق بهشت» و «غول» نام خود را به عنوان یكی از چهره‌های ماندگار دنیای سینما ثبت كرد.

به گزارش خبرآنلاین، جیمز دین سال 1931 در ماریون در ایالت ایندیانا در آمریکا به دنیا آمد و توسط عمه‌اش در مزرعه‌ای در فرمونت بزرگ شد.


او پس از پایان دوران مدرسه به نیویورک رفت تا رویای بازیگری را دنبال کند. دین کار در دنیای هنر را با بازی در تئاتر و تلویزیون آغاز کرد و سال 1951 با بازی در نقشی بسیار کوتاه در فیلم جنگی «Fixed Bayonets! » به کارگردانی ساموئل فولر وارد سینما شد.


دین در همان سال‌ها توانست در موسسه افسانه‌ای «اکتورز استودیو» ثبت نام کند و زیر نظر لی استراسبرگ «متد اکتینگ» را فرا بگیرد. «اکتورز استودیو» خانه بازیگران بزرگی چون مارلون براندو، جولی هریس و آرتور کندی بود.


دین در این سال‌ها در سه فیلم دیگر هم نقش‌های گذری ایفاء کرد، بی آنکه نامش در عنوان‌بندی ظاهر شود و همزمان در تلویزیون هم فعال بود.

در سال 1953، الیا کازان کارگردان معروف هالیوود که قصد داشت رمان «شرق بهشت» جان اشتاین‌بک را به فیلم برگرداند، برای بازی در نقش کال تراسک که به لحاظ احساسی شخصیتی پیچیده دارد، دنبال یک بازیگر می‌گشت.


این فیلم سال 1955 ساخته شد و دین با بازی در نقش «برادر بد» داستان که نمی‌تواند نظر پدر سختگیرش را به خود جلب کند، تصویر خود را برای همیشه در دنیای سینما ثبت کرد. بازی در «شرق بهشت» که داستان آن در «سالیناس ولی» در دوران جنگ جهانی اول روی می‌دهد، اولین نامزدی اسکار را برای دین به همراه داشت. ریموند مسی، جولی هریس و جو وان فلیت دیگر بازیگران این فیلم بودند.

01.jpg


جیمز دین در صحنه‌ای از فیلم «غول»


 دین پس از «شرق بهشت» بلافاصله در فیلم «یاغی بی‌هدف» (یا «شورش بی‌دلیل») به کارگردانی نیکلاس ری، نقش جیم استارک یک مرد جوان شورشی را بازی کرد که در شهری جدید با دوستان و دشمنان خود روبرو می‌شود.


از «شورش بی‌دلیل» به عنوان فیلمی یاد می‌شود که تصویری دقیق از اضطراب‌های دوران نوجوانی ارائه می‌دهد. دین در این فیلم با ناتالی وود، سال مینو و دنیس هاپر همبازی بود.


«غول» به کارگردانی جرج استیونس سومین فیلم مهم و آخرین فیلم جیمر دین بود. این فیلم سال 1956 پس از مرگ او در یک حادثه رانندگی به نمایش درآمد.


الیزابت تیلور و راک هادسن بازیگران اصلی «غول» بودند و دین در این نقش مکمل جت، یک مرد نفتی ثروتمند اهل تگزاس را بازی کرد. او در «غول» نقشی مکمل را بازی کرد، چون نمی‌خواست با تکرار نقش‌های جیم استارک و کال تراسک چهره‌ای کلیشه‌ای پیدا کند.


دین پیش از تدوین نهایی «غول» درگذشت و آخرین سکانس او در این فیلم که از آن به عنوان «شام آخر» یاد می‌شود، با صدای نیک آدامز که در فیلم نقشی کوتاه داشت، دوبله شد. او پس از مرگ برای بازی در «غول» برای دومین بار نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد.


دین 30 سپتامبر 1955 در حالی که سوار ماشین مسابقه پورشه اسپایدر خود بود، در جاده‌ای نزدیک شالوم در کالیفرنیا با یک ماشین دیگر تصادف کرد و بر اثر شکستگی گردن بلافاصله کشته شد. او 24 ساله بود.

۱۳۹۱/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...