نسخه چاپی

تحویل اس-۳۰۰ باعث افزایش مخالفت با توافق خواهد شد

وزیر امور خارجه فرانسه كه امروز برای دیدار با همتای آمریكایی خود به واشنگتن رفته، از موافقت روسیه برای تحویل اس-۳۰۰ به ایران انتقاد كرد و گفت كه این كار باعث افزایش مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه که امروز برای دیدار با همتای آمریکایی خود به واشنگتن رفته، از موافقت روسیه برای تحویل اس-۳۰۰ به ایران انتقاد کرد.

سکاندار سیاست خارجی فرانسه که با نشریه انگلیسی فایننشال تایمز مصاحبه می‌کرد، همچنین گفت که تحویل این سامانه، سیگنال غلطی بود که در بحبوحه تلاش غرب برای نهایی کردن توافق هسته‌ای فرستاده شد.

ایران و روسیه سال ۲۰۰۷ برای تحویل سامانه پدافندی اس-۳۰۰ قرارداد بستند؛ مسکو اما مدعی است که با وجود عدم مخالفت قطعنامه‌های سازمان ملل با فروش یک سلاح دفاعی، از روی حسن نیت و برای کمک به پیشبرد مذاکرات، این تحویل را تاکنون به تعویق انداخته است.

پوتین هفته گذشته اعلام کرد که این تحریم داوطلبانه به پایان خود رسیده و اس-۳۰۰ پس از تنظیم قرارداد جدید به طرف ایرانی تحویل خواهد شد.

فابیوس که در مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ هم عمدتاً نقش مخالف توافق را در میان اعضای ۱+۵ بر عهده داشته و حتی در روزهای آخر منتهی به توافق لوزان، یک بار به پاریس رفت و چند ساعت بعد با فشار دیگر دیپلمات‌های اردش، به سوئیس بازگشت، در خصوص تحویل اس-۳۰۰ به ایران گفته:‌ «توافق هسته‌ای فقط برای پیش‌گیری از تسلیح ایران به بمب اتم نبوده و خواهان کاهش تنش‌ها نیز خواهد بود. ما نباید بگونه‌ای عمل کنیم که احساس شود این روند به تسلیح مجدد ایران ختم می‌شود؛ این کار فضایی نامطلوب ایجاد می‌کند و موضع مخالفان توافق را تقویت می‌کند.»

دیپلمات ۶۸ ساله فرانسوی که گویا با گذشت چندین هفته از وقایع لوزان، هنوز هم نقش مخالف را رها نکرده، با تأکید بر لزوم بازگشت سریع تحریم‌های ایران در صورت عدول از مفاد توافق نهایی، ادامه داد: «این موضوع بسیار مهم است و هنوز توافقی بر سر آن انجام نگرفته است، فرانسه توافقی را می‌خواهد که محکم و قابل راستی‌آزمایی باشد.»

لوران فابیوس در حالی که پشت میز عتیقه قرن ۱۹ دفتر کار خود نشسته بود و قهوه می‌نوشید، در خصوص خاطرات خود از مذاکرات به خبرنگار فایننشال تایمز گفت: «گاهی اوقات پیش‌نویسی به ما می‌دادند که برای من رضایت‌بخش نبود؛ اگر من بدانم در یک لیوان آب پرتقال است، هر چند همه به من بگویند که این آب است، خواهم گفت نه، آب پرتقال است.»

۱۳۹۴/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...