نسخه چاپی

پخش دومین قسمت «میراث آلبرتا» از شبكه افق

دومین قسمت مستند «میراث آلبرتا» با موضوع علت یابی مهاجرت دائمی و طولانی مدت نخبگان به كشورهای غربی از شبكه افق پخش می‌شود.

به گزارش نما ، نخستین قسمت از مستند «میراث آلبرتا» با موضوع فرار مغزها و نخبگان ایرانی به ویژه تحصیل کردگان دانشگاه صنعتی شریف به کشورهای خارجی از شبکه افق پخش شد اما دومین قسمت این مجموعه از منظری دیگر به این مسئله می پردازد.

این قسمت از میراث آلبرتا، روایتی است از زندگی و تحصیل دانشجویان ایرانی در سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، سوئیس و آلمان که سعی دارد به وسیله نمایش همزمان زندگی و تحصیل با کیفیت دانشجویان در این قاره و به تصویر کشیدن رغبت بسیاری از آنان برای بازگشت به کشور، فضای نقد و گفت وگو درباره «فرار مغزها» را گسترش داده و به واکاوی این موضوع بپردازد.

حسین شمقدری کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد و محمد حسن مددی نیز تهیه کننده آن است.

بر اساس اطلاعاتی که سازندگان میراث آلبرتا در اختیار رسانه ها قرار داده اند، دومین قسمت این مجموعه با عنوان روایت اروپایی، مستندی است درباره مهاجرت نخبگان و در ادامه قسمت نخست که سعی دارد از زاویه ای دیگر به این موضوع بپردازد.

بیشتر نخبگانی که از دانشگاه های ایران و برای تکمیل تحصیلات به خارج از کشور و عمدتا آمریکا و اروپا مهاجرت می کنند تصمیم می گیرند که بر خلاف اراده قبلی خود، در همان کشورها سکنی گزیده و همانجا به کار و زندگی مشغول شوند.

میراث آلبرتا در دومین قسمت سعی دارد به واکاوی این موضوع بپردازد و علت اصلی این مسئله را در گفت وگو با دانشجویان بررسی کند.

در واقع این مستند قصد دارد به سوالاتی همچون چرا بازگشت به کشور سخت است؟ چه چیزهایی در ایران مانع از بازگشت آ‌هاست؟ آنجا چه چیزهایی هست که بازگشت را دشوار می‌کند؟ و ... پاسخ دهد.

از جمله عوامل ساخت این مستند می توان به محسن اخوان فر به عنوان تصویربردار، علیرضا کهن دیری در مقام آهنگساز و حسن ناظمی و سید مجتی حسینی به عنوان محقق و پژوهشگر اشاره کرد.

دومین قسمت از مستند میراث آلبرتا قرار است ساعت 18 روز چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه و تکرار آن همان شب ساعت 23 و روز بعد ساعت 9 و 13 از شبکه افق پخش شود.

۱۳۹۴/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...