نسخه چاپی

حزب كرد: كابوس اردوغان می‌شویم

حزب حامی كردهای تركیه موسوم به "مردم دموكراتیك" تركیه متعهد شد كه اگر پس از انتخابات ژوئن سال جاری میلادی وارد پارلمان شود با مسدود كردن برنامه‌های رئیس جمهوری تركیه برای اجرایی كردن سیستم‌ ریاست جمهوری به "كابوسی" برای وی تبدیل شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حزب حامی کردهای ترکیه موسوم به "مردم دموکراتیک" ترکیه متعهد شد که اگر پس از انتخابات ژوئن سال جاری میلادی وارد پارلمان شود با مسدود کردن برنامه‌های رئیس جمهوری ترکیه برای اجرایی کردن سیستم‌ ریاست جمهوری به "کابوسی" برای وی تبدیل شود.

به نقل خبرگزاری رویترز، حزب "مردم دموکراتیک" ترکیه همچنین خواستار حقوق بیشتر برای زنان واقلیت‌ها در ترکیه شده و بر حمایت این حزب از پایان دادن به درگیری 30 ساله میان دولت آنکارا و شبه نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.پ.ک) تاکید کرد.

فیگن یوکسکداگ، یکی از رهبران حزب "مردم دموکراتیک" ترکیه در نشستی در استانبول گفت: هدف ما تبدیل شدن به کابوسی برای سلطان و رویایی برای مردم ترکیه است. کابوس‌های آن‌ها در حال حاضر شروع شده و بیشتر همه خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گاهی اوقات از سوی منتقدان با عنوان "سلطان" خطاب می‌شود. این منتقدان اردوغان را به افزایش خودکامگی متهم می‌کنند.

اردوغان در چند روز گذشته گفت: اگر انتخابات پارلمانی هفت ژوئن سال جاری میلادی منجر به یک دولت ائتلافی شود یک "کابوس" محسوب خواهد شد.

حزب حاکم "عدالت و توسعه" برای تدوین یک قانون اساسی جدید حول محور اجرایی کردن سیستم ریاست جمهوری باید دو سوم اکثریت پارلمان را به دست گیرد.

اگر حزب "مردم دموکراتیک" 10 درصدی رای لازم برای ورود به پارلمان را به دست آورد، رسیدن به این هدف بسیار دشوارتر خواهد بود. حزب "مردم دموکراتیک" با کسب 10 درصدی آرا می‌تواند 60 کرسی را در پارلمان 550 عضوی ترکیه به دست آورد. اما اگر این حزب نتواند 10 درصد آراء را کسب کند، حزب حاکم عدالت و توسعه 30 کرسی دیگر به دست می‌آورد.

یوکسکداگ در کنار صلاح الدین دمیرتاش، یکی دیگر از رهبران حزب مردم دموکراتیک گفت: قانون اساسی ما هرگز شامل سیستم ریاست جمهوری نخواهد بود.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که میزان حمایت از حزب مردم دموکراتیک 10 درصد است.

۱۳۹۴/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...