نسخه چاپی

برنامه‌ های دولت برای استخدام زنان

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت برای استخدام زنان به موضوع سهم ناچیز زنان در استخدام‌های اخیر دولت اشاره و عنوان كرد كه رئیس سازمان برنامه وعده داده به این موضوع رسیدگی كند.

به گزارش نما به نقل از اقتصاد نیوز: معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت برای استخدام زنان به موضوع سهم ناچیز زنان در استخدام‌های اخیر دولت اشاره و عنوان کرد که رئیس سازمان برنامه وعده داده به این موضوع رسیدگی کند.

سوسن باستانی در مورد برنامه‌های دولت برای استخدام زنان با اشاره به دو برابر بودن نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان عنوان کرد: همین‌ مساله برنامه‌ریزی دولت در مورد اشتغال زنان را ضروری می‌کند.

در این برنامه‌ریزی دو نکته مدنظر است؛ یکی هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و دیگری تعادل بین کار و خانه؛ یعنی سعی شد در تمام برنامه‌هایی که مد نظر بوده این موارد مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: اجرایی شدن اعداد و ارقام نیازمند برنامه‌ریزی‌های مناسب است. سعی‌مان بر این است که در اجرایی شدن این برنامه‌ریزی‌ها هماهنگی ایجاد کنیم.

مثلا سال گذشته در حوزه زنان سرپرست خانوار، طرح جامع توانمند‌سازی و سازماندهی امور زنان سرپرست خانوار را با همکاری دستگاه‌ها در اولویت قرار دادیم و اولین کاری که انجام دادیم تجمیع اطلاعات در حوزه زنان سرپرست خانوار بوده، در این راستا به کمک کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و شهرداری، اطلاعاتشان را جمع‌آوری کرده‌ایم و بانک اطلاعاتی تکمیل شد که ما بتوانیم اطلاعات درستی از وضعیت زنان خانه‌دار داشته باشیم.

باستانی اضافه کرد: برنامه دستگاه‌ها دریافت و مطرح شد. سپس در موازات این برنامه صنعت و معدن، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور و دستگاه‌هایی که می‌توانستند نقش داشته باشند، آمدند و با هم‌افزایی و تجمیع داشته‌هایمان به تقویت اشتغال زنان نیازمند که یک اراده ملی است، پرداختیم. هیچ دستگاهی به تنهایی قادر به رفع مشکل اشتغال زنان خانه‌دار نخواهد بود، در حال حاضر تمام هم و غم ما این است که بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که این خانواده‌ها بتوانند روی پای خودشان بایستند و نیازهایشان را برطرف کنند.

وی در ادامه در مورد سخنان اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه نسبت به زنان متاهل، دختران مجرد را در اولویت استخدام‌ها قرار می‌دهند، افزود: در این راستا رصد و پایشی صورت گرفته است و اولین کاری که کردیم، به سازمان برنامه و بودجه این را منعکس کردیم تا بررسی شود که چه عواملی در این قضیه مطرح هستند، زیرا نیاز است که در تصمیم‌گیری‌ها وضعیت زنان سرپرست خانوار برای مردم شفاف شده و مشخص شود تا این سیاست‌ها را به‌طور جدی پیگیری کنند.

باستانی تاکید کرد: ما از هر سیاستی که به تعادل کار زن و مدیریت خانواده منجر شود، استقبال می‌کنیم و مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تلاش می‌کنند که در برنامه توسعه ششم اینها را حتما لحاظ کنند. وی افزود: زمانی که تمایل به استخدام مجردان لحاظ می‌شود، ما یک تفاوت در کشورمان داریم، تفاوتی که از نظر دستمزد و موارد دیگر شامل زنان شاغل و مواردی که برای اینها مثل زایمان و ... پیش می‌آید که در این مورد قوانینی باید تصویب شد، برای مثال نحوه جایگزینی اینها، امنیت شغلی‌شان و بازگشت به کار اینها همه در واقع مورد توجه قرار گیرد تا بخش خصوصی یا آن بخش از تفاوت‌ها که بین دختران مجرد یا زنان متاهل قائل می‌شوند، برداشته شود.

۱۳۹۴/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...