نسخه چاپی

انتقادات آیت‌الله سبحانی از كیفیت مواد غذایی

آیت‌الله سبحانی بر ضرورت توجه بیشتر به سلامت غذایی جامعه از سوی وزارت بهداشت تاكید كرد و گفت: صحت فكر ارتباط مستقیمی با صحت غذا دارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، این مرجع تقلید در دیدار با دست‌اندرکاران ستاد برگزاری هفته سلامت استان قم با اشاره به این‌که «مسئله تغذیه در اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار است» اظهار کرد: در آیات قرآن تاکید شده که انسان پیش از مصرف غذا؛ باید دقت کند این خوراک از چه راهی بدست آمده است.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه اگر خداوند خوراکی را حرام کرده است به دلیل مفسده آن می‌باشد و اگر چیزی حلال شده است به دلیل مصلحت آن برای انسان است، گفت: خوک، خون و مشروبات الکی از حرام‌هایی هستند که برای انسان مفسده دارند و به همین دلیل از سوی اسلام تحریم شده‌اند.

وی با بیان این‌که «شریعت ما نسبت به غذای انسان نظر دارد» گفت: در فقه ما بابی به عنوان چیزهایی که انسان می‌خورد و می‌نوشد وجود دارد و بحث مفصلی بین فقها مطرح است که چه نوشیدنی و غذایی حرام یا حلال می‌باشد و در توضیح المسائل نیز کم و بیش این مسائل مطرح شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، این مرجع تقلید با بیان این‌که «اسلام ما دینی نیست که فقط به مردم ادعیه‌ای تعلیم کند که فقط هفته‌ای یک بار جمع شوند و آن اوراد را بخوانند» گفت: انسان مسلمان از زمان تولد تا روزی که به لقاء الله می‌پیوندد، از نظر روحی و جسمی تحت نظر است.

*انعکاس مثبت طرح تحول سلامت در خارج از کشور

آیت‌الله سبحانی در ادامه با قدردانی از اجرای طرح تحول سلامت، اظهار کرد: این طرح در خارج از کشور، انعکاس بسیار خوبی داشت و آن‌ها متوجه شدند ایران از نظر مسئله سلامت جهش یافته است؛ این مسئله تا حال کمتر مورد توجه بوده و البته ممکن است پیش از این، شرایط اجرای آن مهیا نبوده است.

*انتقاد از آبیاری سبزیجات از طریق فاضلاب

وی با اشاره به حضور خود در یکی از مجالس ختم یکی از مناطق کشور، گفت: قصد داشتم سبزی مصرف کنم که بنده را از این مسئله به دلیل آبیاری سبزیجات از طریق فاضلاب منع کردند.

وی با انتقاد از آبیاری سبزیجات از طریق فاضلاب، افزود: منطقه‌ای که سبزی صادر می‌کند و رشدش با فاضلاب می‌باشد معلوم است چه مشکلاتی را برای انسان ایجاد خواهد کرد.

این مرجع تقلید همچنین با انتقاد از مصرف نوشیدنی‌های کولادار، گفت: آیا مصرف این نوشیدنی‌ها برای انسان مفید است؟ همه پزشکان می‌گویند برای سلامتی انسان مضر است چراکه غذا باید به صورت طبیعی تحلیل برود نه به صورت فشار؛ باید جلوی تولید این‌ها را بگیرند و امتیازات آن‌ها را لغو کنند و در مقابل، نوشیدنی‌های مفید ارائه دهند.

آیت‌الله سبحانی همچنین از اقدام وزیر بهداشت نسبت به اجرای طرح سلامت جامعه ایرانی قدردانی کرد.

*قدردانی از حذف زیرمیزی در بیمارستان‌های دولتی

وی اظهار کرد: واقعا جامعه پزشکی افتخار ما هستند و شمع روشنی می‌باشند که اطراف را روشن می‌کنند؛ در میان آن‌ها گروهی هستند که پزشکی را حرفه قرار دادند نه به عنوان خدمت به جامعه!

وی تصریح کرد: حذف زیرمیزی از بیمارستان‌های دولتی جای تبریک و تشکر دارد و برنامه‌ریزی برای حذف زیرمیزی در بیمارستان‌های خصوصی و خیریه نیز صورت گیرد و آن‌ها بدانند خداوند رزاق است و این‌ها بیش از نیازشان بحمدالله درآمد دارند که البته به حق هم باید درآمد داشته باشند.

این مرجع تقلید همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به سلامت غذایی جامعه از سوی وزارت بهداشت تاکید کرد و گفت: صحت فکر ارتباط مستقیمی با صحت غذا دارد و به همین دلیل باید نسبت به زراعت‌ها و میوه‌ها توجه خاصی صورت گیرد چراکه ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارند.

آیت‌الله سبحانی افزود: نتیجه جو و گندمی که بر اثر کود شیمیایی رشد می‌یابد، این همه بیماری است که پیدا می‌کنیم.

وی تصریح کرد: دورانی بود که آسیاب‌های آبی وجود داشت و هنگامی که آرد را در دست می‌گرفتیم گرم نبود و تمام ویتامین‌ها در این آرد وجود داشت اما از زمانی که آسیاب‌ها برقی شده است آرد کردن گندم با فشار صورت می‌گیرد و دست را هنگام لمس آرد می‌سوزاند و این داغی تمام ویتامین‌های آرد را از بین می‌برد.

*انتقاد از کیفیت نان

این مرجع تقلید در پایان با اشاره به کیفیت خوب نان‌های گذشته، خاطرنشان کرد: امروز نوع نان‌هایی را که صبح خریداری می‌کنیم برای عصر قابل مصرف نیست در حالی که در قدیم تا ۱۰ روز به همان حالت اول کیفیت داشت.

۱۳۹۴/۲/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...