نسخه چاپی

رباینده حاج احمد، رییس جمهور می‌شود‬ !

عکس خبري -رباينده حاج احمد، رييس جمهور مي‌شود? !

روزنامه 'السفیر' لبنان از طرحی 'آمریكایی - سعودی - قطری' پرده برداشت كه بر اساس آن، این سه كشور سعی دارند كه 'سمیر جعجع' رییس حزب 'نیروهای لبنانی' را به ریاست جمهوری این كشور برسانند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، در این طرح 'سعد حریری' رییس جریان 'المستقبل' یكی از مهم ترین بازیگران اصلی بوده و جعجع توسط وی نامزد ریاست جمهوری خواهد شد.

به نوشته روز پنجشنبه این روزنامه، همپیمانان حریری از جمله 'ولید جنبلاط' رییس حزب 'دروزی' سوسیالیست ترقی خواه، نسبت به این انتخاب در سال 2014 راضی نخواهند بود.

بر اساس قانون اساسی لبنان، رییس جمهوری باید آراء دو سوم پارلمان این كشور را در مرحله اول به دست آورد و در صورت كشیده شدن رای گیری به جلسات بعدی، به اكثریت آراء یعنی به 50 درصد به علاوه یك رای كفایت می شود و تلاش این طرح سه جانبه این است كه از این طریق یعنی با كسب نصف آراء به علاوه یك رای، جعجع را به ریاست جمهوری لبنان برسانند.

به نظر صاحبنظران جعجع و حریری در این بازی پررنگ ترین نقش را داشته و رییس حزب نیروهای لبنانی سعی دارد اكثریت نمایندگان را با خود همراه ساخته تا دیگر نیازی به همپیمانی با جنبلاط نباشد.

به گفته برخی صاحبنظران، تحریم نشست گفت و گوهای ملی لبنان از سوی جعجع نیز بخشی از این طرح بشمار می رود و وی بدین شیوه قصد دارد اینگونه القا سازد كه اهل سازش نبوده و بر سر اصولی كه به آنها معتقد است، پایدار خواهد ماند.

به نوشته این روزنامه، جعجع به همراه حریری تنها سیاسیون بارز لبنانی هستند كه به شكل قاطع نسبت به سقوط 'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه ابراز اطمینان كرده اند.

به گفته صاحبنظران سیاسی ، در صورت پیروزی طرح آمریكایی ها در سوریه، جعجع تنها كسی است كه جرات و جسارت خواهد داشت كه از نیروهای ناتو بخواهد كه وارد لبنان شده و با حزب الله درگیر شوند.

جعجع یكی از رهبران 'جریان 14 مارس' لبنان است كه سوابق كیفری زیادی در كارنامه خود داشته و در سال 1994 میلادی به اتهام منفجر ساختن كلیسایی در شمال لبنان به زندان افتاد كه البته پس از مدتی از این اتهام تبرئه شد.

وی همچنین متهم به ترور برخی افراد عالی رتبه لبنانی از قبیل 'رشید كرامی' نخست وزیر اسبق این كشور، 'دانی شمعون' رییس حزب ملی گرایان آزاد، 'طونی فرنجیه' نماینده مجلس و فرزند رییس جمهوری اسبق لبنان به همراه خانواده وی، است.

دادگاه در آن زمان حكم اعدام وی را صادر كرد كه این حكم توسط 'الیاس هراوی' رییس جمهوری وقت به زندان ابد تقلیل یافت.

جعجع طی قانون عفوی كه از تصویب مجلس لبنان پس از خروج ارتش سوریه از این كشور در سال 2005 گذشت، از زندان آزاد شد و به فعالیت های سیاسی خود بازگشت.

۱۳۹۱/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...