نسخه چاپی

چاقی و فشار خون در كمین ایرانیان

وزیر بهداشت یك‌بار دیگر بر ضرورت توجه به سلامت دهان و دندان تأكید كرد و گفت: اگر ما به سنت رسول‌الله(ص) عمل می‌كردیم، امروز دیگر تعداد دندان‌های خراب بچه‌های ما بیش از بچه‌های كشورهای اطراف نبود.

به گزارش نما، متأسفانه ما در بهداشت دهان بسيار ضعيف هستيم و حتي ديده شده كه يك دختربچه 12ساله روستايي، هيچ دنداني در دهان ندارد. بخشي از ناسالم بودن دندان مردم ناشي از استفاده از تنقلات نامناسب است.

دكتر سيدحسن هاشمي كه به مناسبت هفته بهداشت به عنوان سخنران پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه تهران صحبت مي‌كرد گفت كه مسئله اصلي در حوزه سلامت، بيماري‌هاي غيرواگير است كه نقش وزارت بهداشت در اين زمينه كمتر از 20درصد است. وي اضافه كرد: بخشي از موضوع سلامت نيز به جامعه برمي‌گردد و بايد بپذيريم كه مسئله پيشگيري، مهم است. امروز بيش از 25ميليون نفر در ايران اضافه وزن دارند درحالي‌كه ما پيش از اين، چنين معضلي را نداشتيم؛ چراكه سبك زندگي ما به اين شكل نبوده است. بسياري از ايراني‌ها از فشار خون بالاي خود بي‌خبرند. اگرچه بخشي از اين مشكل، وراثتي است اما بخش ديگر آن، به مصرف بالاي نمك، شكر و نوع روغن مربوط مي‌شود كه به بيماري، گرفتگي‌ رگ‌ها و سكته مي‌انجامد. وي تاكيد كرد:90درصد سرطان‌هاي روزافزون ريه، به‌دليل افزايش مصرف دخانيات است اما واقعاً دولت نمي‌تواند در اين زمينه كاري انجام دهد و فقط اراده افراد است كه مي‌تواند در اين زمينه مؤثر واقع شود.

وزير بهداشت همچنين با اعلام اينكه بيش از 9ميليون ايراني در طرح تحول سلامت بيمه شدند و با اين كار آرزوي چند10ساله جامعه برآورده شده، گفت: واقعيت اين است كه بايد دفترچه بيمه به منزله پول نقد و برگه آن به منزله اوراق اعتباري باشد كه مجلس و دولت در اين زمينه، تلاش خواهند كرد. ما حدود 10ميليون نفر حاشيه‌نشين داريم كه تلاش مي‌كنيم طي 6‌ماه آينده تحت پوشش برنامه‌هاي بهداشت و بيمه درماني قرار بگيرند. امروز براي حدود هر 6هزار نفر يك پايگاه و براي هر 40تا 50هزار نفر، يك مركز درماني ايجاد شده است كه اين كار را از مشهد مقدس و براي يك‌ميليون و 200هزار نفر از مردم محروم در حاشيه مشهد شروع كرديم و تلاش مي‌كنيم آن را در سراسر كشور اجرا كنيم.

درمان گران‌تر از پيشگيري است

وزير بهداشت در مراسم پياده‌روي نمادين در بوستان جوانمردان تهران: اين يك واقعيت است كه امروز درمان خيلي گران است بنابراين مردم بايد با ورزش و تغذيه سالم به‌خصوص پيشگيري از چاقي از بيماري‌ها جلوگيري كنند. چاقي و اضافه وزن امروزه گرفتاري‌هاي زيادي براي مردم ايجاد كرده است و عامل بسياري از بيماري‌هاي قلبي، مغزي و كليوي است. مصرف بالاي نمك و فست‌فودها ازجمله عوامل مهم بيماري‌ها هستند و همه ما بايد از مصرف اين مواد مضر خودداري كنيم. همه بايد در اين مسير حركت كنيم، به‌خصوص بيمه‌ها بايد براي پيشگيري از بيماري‌ها وارد عمل شوند.

۱۳۹۴/۲/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...