نسخه چاپی

تشدید اختلافات آل سعود در پی شكست در یمن

تشدید اختلافات درون خاندان آل سعود در پی شكست در یمن، پیشنهاد وسوسه انگیز عربستان برای ترغیب سربازان مصر به حضور در جنگ زمینی علیه یمن، اعزام اتباع خارجی از سوی عربستان به یمن و وحشت پراكنی نیروهای گارد ملی عربستان در جنوب این كشور از جمله تحولات عربستان در ارتباط با جنگ یمن است.

به گزارش نما ، منابعی سعودی در صنعا از اختلافات شدید بین اعضای خاندان آل سعود خبر دادند.

این منابع تصریح کردند: اختلاف بین «محمد بن سلمان»، وزیر دفاع سعودی و فرمانده عملیات علیه یمن با «محمد بن نایف بن عبدالعزیز» جانشین ولیعهد و وزیر کشور به بهانه حمله به یمن و در واقع به خاطر آینده نگری دو طرف در مورد جانشینی سلطنت در کشور عربستان شدت گرفته است.

به گفته منابع سعودی بن نایف و بن سلمان با به رخ کشیدن نیروهایشان به دنبال اثبات موجودیت خود هستند، بن نایف از تهدید داعش علیه عربستان سخن می‌گوید و بن سلمان به یمن حمله کرده است و بدین ترتیب مناقشه بین دو طرف بر سر تصدی قدرت در عربستان بالا گرفته است.

این منابع گفتند:«متعب بن عبدالله» وزیر گارد ملی عربستان هم به صورت محرمانه مانع مشارکت گارد ملی در حمله به یمن شده و به همین دلیل شاه سعودی متعب را در مضیقه گذاشته و تاکید کرده که اگر بخواهد با دستور پادشاه مخالفت کند برکنار می‌شود.

به گفته این منابع، متعب همچنان تصاویر پدر مرحوم خود را به جای شاه جدید سعودی در همه دفاتر و اداره‌های وابسته به گارد ملی نگاه داشته و می‌خواهد دستگاه نظامی وی مستقل باشد و هیچ دستوری از پادشاه نگیرد.

منابع مذکور پیش‌بینی کردند که این اختلاف نظرها طی چند ماه آتی به درگیری جدی بین بن نایف و بن سلمان منجر شود چرا که هر دو به دنبال سیطره بر حاکمیت سعودی هستند.

9 هزار دلار جایزه هر سرباز مصری برای حضور در جنگ زمینی علیه یمن

از سوی دیگر منابع ویژه به خبرنگار فارس خبر دادند که محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان به عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر پیشنهاد داده در صورت مشارکت این کشور در حمله زمینی به یمن به هر سرباز مصری 9 هزار دلار جایزه می‌دهد.

پیشنهاد وسوسه انگیز عربستان به مصر پس از آن مطرح شده که رئیس امنیت ملی کویت به عربستان ابلاغ کرده که کشورش از هر جنگ خارجی که امنیت داخلی آن را تضعیف کند دوری می‌کند.

در همین حال منابعی ویژه به خبرنگار فارس گفتند: اعضایی از خاندان آل سعود ملک سلمان و فرزندش را عامل شکست عربستان در تجاوز به یمن دانستند.

این منابع تاکید کردند در پی مخالفت پاکستان و مصر در حمله زمینی به یمن و عقب نشینی ترکیه از موضع خود در پی سفر اردوغان به تهران اختلاف بین سران سعودی بر سر یمن بالا گرفته است.
به گفته این منابع، در خاندان آل سعود انتقادها از ضعف ارتش عربستان در برابر قدرت نظامی انصار الله و ارتش یمن و همچنین افزایش تهدیدها علیه عربستان از سوی یمنی‌ها در پی شکست عملیات طوفان قاطعیت شدت گرفته است.

ناظران یمنی معتقدند اختلاف درون خاندان آل سعود به احتمال زیاد به مناقشه داخلی قدرتمندی مبدل می‌شود و بعید به نظر می‌رسد که شاهزاده سلمان و فرزندش با هم در قدرت بمانند بلکه یکی دیگری را سرنگون خواهد کرد و دیگر اعضای این خاندان هم به طرق مختلف زور بازوی خود را علیه یکدیگر نشان خواهند داد.

تلاش عربستان برای جذب سربازان خارجی در جنگ یمن

از سوی دیگر در پی ناکامی عربستان در جذب کشورهایی عربی و اسلامی برای مشارکت زمینی در یمن و کاهش نقش آمریکا در حمایت از این تجاوز امروز عربستان در تلاش برای به کارگیری اتباع خارجی است.

منابعی ویژه به فارس گفتند که رژیم آل سعود علمای وهابی را برای ایراد نطق در شرکت‌های سعودی که کارگران خارجی در آنجا مشغولند اعزام کرده تا آنها را به بهانه دفاع از حرمین شریفین برای جنگ یمن ترغیب کند.

این منابع گفتند که حدود یکصد کارگر پاکستانی شرکت بن لادن فعلا آموزش جنگ در داخل اردوگاه‌های سعودی در منطقه الطائف را آغاز کرده‌اند.

استقرار نیروهای گارد ملی عربستان در استان‌های جنوبی و وحشت پراکنی میان شهروندان سعودی

در همین حال نیروهای گارد ملی عربستان به دستور پادشاه در مناطق گسترده‌ای از استان‌های جنوب این کشور و به خصوص در نجران مستقر شده‌اند به گونه‌ای که حضور این نیروها در مناطق مسکونی موجب ترس و وحشت ساکنان شده چرا که اقدام به بازرسی از مناطق و نشانه گرفتن سلاح به سوی زنان و کودکان می کنند.

این منابع گفتنداین اقدام رژیم آل سعود به خاطر ترس از نفوذ وابستگان انصار الله در اقوام ساکن در مناطق جنوبی عربستان است که بیش‌تر آنها از مذهب اسماعیلی هستند که به مذهب زیدی انصار الله نزدیک است.

به گفته این منابع رژیم آل سعود در چارچوب طرحی موسوم به مقابله با پیامدهای جنگ علیه یمن اقدام به کشتار چهره‌ها و شخصیت‌هایی در مناطق جنوب عربستان می‌کند که تصور می‌کند به آنها اعتمادی نیست.
منبع: فارس

۱۳۹۴/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...