نسخه چاپی

مسجد جامع اصفهان ثبت جهانی شد

در سی و ششمین اجلاس كمیته میراث جهانی یونسكو در سن پترزبورگ روسیه، مسجد جامعه اصفهان به ثبت جهانی رسید.

به گزارش مهر، محمد رضا مجیدی نماینده و سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو با اعلام این مطلب گفت: پرونده مسجد جامع اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ایران دقایقی پیش در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی در سن پترزبورگ روسیه در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید که این چهاردهمین اثر تاریخی ایران در فهرست جهانی است که به ثبت رسید.

مسجد جامع اصفهان یکی از ارزشمندترین بناهای دوره اسلامی است. این بنا در زمینی در قلب اصفهان ساخته شده و در میدان عتیق واقع شده‌است.

مطالعات باستان‌شناسی در این مسجد نشان می‌دهد که پیش از احداث آن، نیایشگاهی ساسانی در آنجا واقع بوده و در دوره اسلامی بنای نخستین مسجد جامع در محل آتشکده ساسانی بنا شد.

عبور مترو خرابی این آثار جهانی را در پی خواهد داشت

یکی از کارشناسان میراث فرهنگی اصفهان در این باره به خبرنگار مهر گفت: این مسجد تاریخی مشکلات فراوانی دارد که امیدواریم با ثبت و جهانی شدن این اثر تاریخی مشکلات آن هم مرتفع شود.

حسین یقینی افزود: کشوری مثل هندوستان تدابیری اندیشیده که از چند کیلومتری آثار تاریخی‌شان ماشین رد نشود؛ اما سری اگر به میدان امام و اطراف آن بزنیم می‌بینیم که ارتعاشات رد شدن ماشین از کنار آنها چه ضرر و زیانی ممکن است به این آثار تاریخی بزند.

وی افزود: میراث فرهنگی اصفهان تنها کاری که برای مسجد جامع کرده است ، اینکه برایش یک بلیط فروش تعریف کرده؛ در حالی که گرد و غبار و وجود بلندگوهایی که موقع برپایی نماز جماعت ارتعاش ایجاد می‌کند، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات را برای این اثر تاریخی مهیا می‌کند.

وی اضافه کرد: گره پنچ سقف این اثر هنری در دنیا بی نظیر است و این اثر، شگفتی‌هایی دارد که نادیده گرفته می‌شود.

وی در ادامه گفت: با برنامه ریزی که شد و مترو از کنار آثار تاریخی گذشت، در این صورت هم لرزش‌هایی 3 ریشتری ایجاد می‌شود که به نابودی زود هنگام آثار تاریخی از جمله مسجد جامع خواهد شد.

گفتنی است این مسجد تاریخی دارای دو گنبد است که قوی‌ترین طراحی آجر را در دنیا دارد.

۱۳۹۱/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...