نسخه چاپی

مشكلات جامعه كارگری

رئیس كانون عالی شوراهای اسلامی كار كشور با اشاره به اینكه 93 درصد كارگران كشور دارای قراردادهای موقت هستند، گفت: بسیاری از مشكلات كنونی جامعه كار ما ناشی از عدم اجرای دقیق قانون كار است.

به گزارش نما، اولیاء علی‌بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در کرمانشاه، با اشاره به مشکلات متعدد جامعه کارگری، گفت: اگرچه سال گذشته شاهد افزایش 17 درصدی پایه حقوق کارگری بودیم، اما هنوز فاصله زیادی بین مزد و معیشت کارگران وجود دارد.

وی معتقد است: حقوقی که کارگران می‌گیرند برای نیازهای یک خانواره چهارنفره جوابگو نیست، اما امیدواریم در یک فاصله زمانی پنج ساله شاهد کاهش فاصله دستمزد و هزینه زندگی کارگران باشیم.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور ادامه داد: البته افزایش دستمزد امسال برای اولین بار به شیوه‌ای انجام شده که همه سطوح کارگری حقوقشان افزایش یابد و دیگر برای سطوح بالای کارگری به شیوه تلفیقی محاسبه نشود.

علی‌بیگی در ادامه به بیان سایر مشکلات جامعه کارگری علاوه بر تامین معیشت پرداخت و افزود: متاسفانه چون تعداد جوانان تحصیل‌کرده بیکار در کشور ما به مرز بحران رسیده، عرضه و تقاضا برای نیروی کار متناسب نیست و همین امر زمینه سوء استفاده از کارگران را فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: وقتی که شغل به میزان کافی وجود ندارد افراد حاضرند تن به هرکاری بدهند و با هر شرایطی کار کنند تا از همین حداقل درآمد نیز محروم نشوند.

به گفته او قراردهای "سفید امضا" باعث می‌شود کارگران از همان ابتدا تمام حقوق را از خود سلب کنند.

علی‌بیگی با اشاره به اجرای طرح ملی "کار شایسته" در کشور، ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح و همکاری دولت و بخش خصوصی بخشی از مشکلات جامعه کار حل شود و شاهد ایجاد اشتغال مولد در کشور باشیم.

وی معتقد است: وقتی که کارگران مورد سوءاستفاده قرار گیرند، امنیت شغلی نداشته باشند و معیشت آنها تامین نشود، بهره‌وری کافی ندارند و این به ضرر تولید و اقتصاد کشور است.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه به بررسی قانون کار پرداخت و عنوان کرد: متاسفانه ما همین قانون فعلی را کامل اجرا نمی‌کنیم.

علی‌بیگی ماده هفت قانون کار را روح این قانون دانست و تاکید کرد: وقتی که این روح مورد بی‌توجهی قرار گیرد، قانون کار به یک جسد مرده متعفن تبدیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: در تبصره یک ماده هفت آمده که باید تفکیک خاصی بین کار فصلی، موقت و دائم وجود داشته باشد و اگر همین یک تبصره اجرا می‌شد امروز شاهد گسترش قراردادهای موقت نبودیم.

به گفته او هم اکنون بیش از 93 درصد کارگران ما قراردادهای موقت دارند، با اینکه ممکن است 15 تا 20 سال هم سابقه داشته باشند.

علی‌بیگی با بیان اینکه ما مخالف اصلاح قانون کار نیستیم و به هر حال قانونی که نوشته دست بشر است دچار نقص می‌شود، گفت: اما می‌توانیم همین قانونی که داریم را نیز درست اجرا کنیم.


۱۳۹۴/۲/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...