نسخه چاپی

دریادار سیاری: هیچ تذكر خارجی را نمی‌پذیریم

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری دقایقی پیش در همایش روز ملی خلیج‌فارس كه در دانشگاه راضی كرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: 30 درصد انرژی مورد نیاز آمریكا و 50 درصد از انرژی مورد نیاز غرب اروپا از طریق خلیج‌ فارس تأمین می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: تئوری بازگشت به دریا و قدرت دریایی از تدابیر مقام معظم رهبری است که سربازان نیروی دریایی برای تحقق آن هیچ تذکر خارجی را نمی‌پذیرند.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری دقایقی پیش در همایش روز ملی خلیج‌فارس که در دانشگاه راضی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: 30 درصد انرژی مورد نیاز آمریکا و 50 درصد از انرژی مورد نیاز غرب اروپا از طریق خلیج‌ فارس تأمین می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه خلیج فارس 45 درصد از ذخایر گاز دنیا را دارد، عنوان کرد: خلیج‌ فارس به عنوان انبار نفت جهان 75 درصد از نفت غرب و 80 درصد از نفت آسیای جنوبی شرقی را تأمین می‌کند و 41 درصد از صادرات نفت از این طریق انجام می‌شود.

دریادار سیاری با بیان اینکه در حال حاضر نیروی دریایی در منطقه‌ای بیش از 1.3 برابر خاک جمهوری اسلامی ایران مستقر است، گفت: امروزه هر کشوری که از نظر دریاها پیشرفت کند از نظر دفاع جلوتر است. همچنان که اگر نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج عدن حضور نداشته باشند، دزدان دریایی اقتصاد را فلج می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نیروی دریایی بیش از 2900 فروند کشتی تجاری و نفتکش را با موفقیت جابه‌جا کرده است، بیان کرد:‌ تئوری بازگشت به دریا و قدرت دریایی از تدابیر مقام معظم رهبری است که سربازان نیروی دریایی برای تحقق آن هیچ تذکر خارجی را نمی‌پذیرند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه مقام معظم رهبری ایران را یک کشور دریایی قلمداد کرده‌اند، عنوان کرد: کشور دریایی ایران دارای چند مؤلفه از جمله موقعیت جغرافیایی، مشخصات فیزیکی، وسعت دریایی سرزمینی و خط مشی دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در رأس آن‌ها مقام معظم رهبری است.

امیر دریادار سیاری با اشاره به اینکه 90 درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود، افزود: ایران دارای 70 درصد مرز زمینی و 30 درصد مرز دریایی است درحالی که تنها 10 درصد مبادلات از طرق خشکی انجام می‌شود و این ناشی از مقرون به صرفه بودن تجارت دریایی است.

وی با بیان اینکه تجارت دریایی بستری برای گسترش اسلام و فرهنگ ایرانی اسلامی به آسیای جنوب شرقی و شرق آفریقا است، عنوان کرد: مردم در بنادر مختلف رفتار ملوانان آمریکایی را با ملوانان ایرانی مقایسه می‌کنند و این فرصتی برای همدلی و همزبانی و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به کشورهای دیگر است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ‌با اشاره به اینکه تلاش در جهت توسعه دریا‌محور رسالت نیروی دریایی است، گفت: خط مقدم دفاع از خلیج فارس، دریای عمان است؛ باید همواره به عنوان تعیین‌کننده عقبه سیاسی کشور و براساس تدابیر مقام معظم رهبری برای حفظ منافع کشور در این منطقه حضور داشته باشیم.

دریادار سیاری با بیان اینکه نیروی دریایی بنابه فرمایش مقام معظم رهبری دارای اهمیت نظامی، سیاسی، علمی و بین‌المللی است، افزود: جمهوری اسلامی ایران ‌از مکان‌های بسیار مهم دنیا به شمار می‌آید که باید برای دستیابی به قدرت دریایی گذشته بیش از پیش تلاش کرد.

وی ادامه داد: حضور پرتغالی‌ها و به دنبال آن‌ها انگلیس و آمریکا حاکی از حضور همیشگی استکبار در منطقه خلیج فارس است؛ انگلیسی‌ها همیشه تئوری دور کردن یک ملت از سواحل و کاهش قدرت دریایی را برای دستیابی به قدرت پیش می‌گرفتند.

وی به اهمیت دریاها اشاره کرد و افزود: تسخیر دریاها توسط انسان، نقش حیات بخش دریاها در چرخه حیات انسان و جانوران، بهره‌برداری اقتصادی از دریاها، توسعه مدنیت در حاشیه نوار ساحلی، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی، استفاده از منابع غذایی، نقش دفاعی دریاها، نقش دریاها در انتقال فرهنگ و دانش، استفاده از انرژی دریایی، سیر و سیاحت با مشاهده چشم‌اندازهای طبیعی دریاها از جمله اهمیت دریاها است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه دریای خزر با 20 درصد حاکمیت برای ایران دارای اهمیت بسیاری است، عنوان کرد: دریای خزر با مساحت 2 برابر و عمق 10 برابر خلیج فارس از نظر منابع نفت و گاز و موقعیت ارتباطی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بسیاری است.

دریادار سیاری با اشاره به برگزاری سومین همایش توسعه سواحل مکران و اقتدار ایرانی در اردیبهشت ماه سال 95، افزود: نیروی دریایی دارای ناوگان نظامی برای ایجاد امنیت، ناوگان تجاری برای رونق اقتصادی و فناوری و صنایع دریایی مربوط به دانشگاه‌ها و علم و صنعت است؛ باید توجه داشت که افزایش قدرت دریایی و به‌دنبال آن اشتغالزایی نیازمند فرهنگ دریایی است.

۱۳۹۴/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...