نسخه چاپی

نسخه جدید برای بازار سكه و ارز

عکس خبري -نسخه جديد براي بازار سکه و ارز

رئیس كل بانك مركزی با تاكید بر اینكه اگر ضرورت داشته باشد 2.2 میلیون قطعه سكه را به جای دوم مردادماه زودتر وارد بازار خواهیم كرد، گفت: 150 میلیارد دلار ذخایر ارزی در مقابل تحریم‌ها داریم كه حجم بسیار مناسبی است.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمود بهمنی در حاشیه نشست مدیران ارشد وزارت اقتصاد و بورس کشور در زمینه برنامه های بانک مرکزی برای مهار نوسانات قیمت در بازار ارز و سکه، گفت: قطعا در این زمینه اقداماتی را صورت خواهیم داد.

رئیس کل بانک مرکزی با توصیه نسبت به خریداران سکه و ارز، اظهار داشت: افزایش قیمتها در بازار سکه توجیه ندارد و این موضوع نشان دهنده ارزش واقعی نیست؛ مانند اینکه در سال گذشته قیمت سکه به 1 میلیون تومان نیز رسیده بود.

بهمنی با اعلام اینکه قیمتها در بازار ارز و سکه روانی و سیاسی است، تاکید کرد: من توصیه می کنم که خریداران در زمان خرید ارز و سکه محاسبه کنند و وقتی قیمت برعکس بازارهای جهانی پیش می رود، قطعا غیرواقعی است.

توصیه به خریداران
وی ادامه داد: وقتی قیمتها در بازار جهانی کاهش می یابد، در بازار ما افزایش می یابد و وقتی در بازار جهانی رشد قیمت اتفاق می افتد در داخل کشور ما کاهش را شاهد هستیم؛ اینها نشان می دهد که قیمتها واقعی نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه وقتی مردم اینگونه مسائل را می بینند و موضوعات سیاسی وجود ندارد، نباید تحت تاثیر این جو قرار بگیرند، گفت: ارزش ذاتی هر چیز همانی است که تعیین می شود.

به گفته بهمنی، بانک مرکزی حتما برای افزایش قیمتها و نوسانات اخیر در بازار ارز و سکه برنامه دارد، گفت: ما تا دوم مرداد ماه سال جاری به میزان 2 میلیون و 200 هزار قطعه سکه را وارد بازار خواهیم کرد. اگر لازم باشد و ببینیم که قیمتها در حال رشد است، ممکن است کمی ورود سکه ها به بازار را نیز زودتر آغاز کنیم.

ورود سکه های جدید به بازار
وی با اشاره به اینکه بحث روانی بازار در 20 روز گذشته باعث شد تا با وجود کاهش 75 دلاری قیمت اونس جهانی طلا و رسیدن به 1554 دلار در هر اونس، قیمت سکه تا 70 هزار تومان افزایش یابد، گفت: سئوال اینجاست که آیا ارزش ذاتی و واقعی سکه افزایش یافته است؟

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اگر ناچار شویم به جای دوم مردادماه که برنامه عرضه 2 میلیون و 200 هزار قطعه سکه خواهیم داشت، زودتر اقدام خواهیم کرد. قیمتهای فعلی تا حدودی تحت تاثیر بازار سوداگرانه و سفته بازی است.

بهمنی گفت: اگر خریداران سکه بدون توجه به قیمتهای واقعی حرکت کنند ممکن است در نتیجه موفق نباشند و کار برعکس شود. اخیرا قیمت سکه در بازار به 650 هزار تومان رسید و پس از آن 4 میلیون نفر آمدند و فیش‌های پیش خرید خود را پس دادند چرا که قیمت فروش در بانک به 670 هزار تومان رسیده بود.

تحریم‌ها
وی با اعلام اینکه بانک مرکزی از سوی برخی کشورهای غربی تحریم است، اما ما بیکار ننشسته ایم، گفت: برای مقابله با تحریم‌ها برنامه هایی را در دست اجرا داریم و با سیاست‌های مغرضانه مقابله می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وجود ذخائر کشور، تاثیرگذاری تحریمها را بر اقتصاد کشور "سخت" توصیف کرد و اظهار داشت: درآمد نفت در بدترین شرایط نیازهای کل واردات 70 میلیارد دلاری کشور را تامین می کند، البته باید از ورود کالاهای غیرضروری نیز کاست.

به گفته بهمنی، فروش نفت ایران را بالای 100 میلیون دلار دانست و تصریح کرد: علاوه بر آن، 40 میلیارد دلار نیز صادرات غیرنفتی در کشور داشتیم که در مجموع حدود 150 میلیارد دلار ذخایر در مقابل تحریمها قرار دارد و این میزان حجم بسیار مناسبی است.

۱۳۹۱/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...