نسخه چاپی

پدر شهید احمدی روشن : مسئولین ما از كلاه گشاد سعد آباد عبرت نگرفتند

همان‌طور كه رهبری فرمودند آن زمان، ما می‌خواستیم از تعداد سانترفیوزی كه داشتیم، ۲۵ دستگاه برای مطالعات و تحقیقات نگه داریم، گفتند نه، گفتیم پنج دستگاه، گفتند نه، همین آقای جك استراو بود. آخرش یكی هم ندادند و تعهدی كه داده بودند در بیانیه سعد آباد، هرگز به آن عمل نشد.

به گزارش نما به نقل از رجانیوز، رحیم احمدی روشن در سومین یادواره شهدای هسته ای که با حضور خانواده شهدای هسته ای باعنوان «شهدای هسته ای، مذاکرات هسته ای» توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان برگزار شد، از اعضای تیم مذاکره کننده خواست از دستاوردهای هسته ای ایران در جریات مذاکرات صیانت کنند.

رحیم احمدی روشن در ابتدای اظهاراتش گفت: عقیده شخصی حقیر بر این است که اگر خداوند تبارک و تعالی یک مصطفی را از ما گرفت که نگرفت، بر طبق آیه « وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» ما شهدایی مثل رضایی نژاد و قشقایی را از دست ندادیم و هزاران هزار داریوش و رضا قشقایی به دست آوردیم.

وی افزود: دلیلش این است که ما بعد از شهادت شهدای هسته ای ، شما بچه های عزیز و بزرگوار، به تعداد بالا تقاضای تغییر رشته دادید به فیزیک هسته ای و این به ما ثابت کرد که اگر ما بچه های مان را نمی بینیم ولی خداوند تبارک و تعالی هزاران بچه به ما داد.

وی ادامه داد: هدف من از حضور در دانشگاه و سخنرانی این است که همه بدانیم صنعت هسته ای و پیشرفت های آن مفت بدست نیامده است.

احمدی روشن با بیان وضعیت انرژی هسته ای ایران در دوران دولت اصلاحات عنوان کرد: سال ۸۲، موقعیتی برای ما ایجاد شد که می خواستیم ببینیم با چه دشمنی روبرو هستیم. سال ۸۲ متاسفانه رکود در جریان هسته ای ما پیش آمد. برای ما شبهه پیش آمد که با این دشمنی که خدا و رسول خدا و قرآن کریم برای ما مشخص کرده و کمر به شکست ایران اسلامی بسته، آیا می توانیم کنار بیاییم؟ می خواهیم بسنجیم، می خواهیم برای ما جا بیفتد که آیا واقعا این دشمن بنابر فرمایش رهبر انقلاب، دشمنی خدعه گر است یا نه؟

وی اضافه کرد: سال ۸۲ قرارداد سعد آباد را نوشتند، قرار بود اورانیوم یک درصد بدهیم و سه و نیم درصد تحویل بگیریم. بعد از اینکه درب سایت هسته‌ای را مهر و موم کردند و تلویزیون‌های مدار بسته تعبیه کردند و سانتریفیوژهای ما پشت درهای بسته خوابید، ظاهر دانشمندان هسته ای را که می دیدی به مانند مرده متحرک بودند و حتی مصطفی می خواست سایت هسته ای را ترک کند که من نگذاشتم، گفتم فرجی می شود.

احمدی روشن ادامه داد: همان‌طور که رهبری فرمودند آن زمان، ما می‌خواستیم از تعداد سانترفیوزی که داشتیم، ۲۵ دستگاه برای مطالعات و تحقیقات نگه داریم، گفتند نه، گفتیم پنج دستگاه، گفتند نه، همین آقای جک استراو بود. آخرش یکی هم ندادند و تعهدی که داده بودند در بیانیه سعد آباد، هرگز به آن عمل نشد.

رحیم احمدی روشن با بیان این نکته که مسئولین ما از کلاه گشاد بیانیه سعد آباد، عبرت نگرفتند گفت: مسئولین ما باز هم می‌خواهند بسنجند که دشمنان ما دست دوستی می‌خواهند بدهند یا دست چدنی در پوشش دستکش مخملی، در حالی که به عنوان مثال در سال ۸۵ رجب طیب اردوغان و رئیس جمهور برزیل از طرف اوباما ماموریت گرفتند که به ایران آمده و بررسی کنند که اگر صنعت هسته ای صلح آمیز هست ، قرار دادی که بستند به آن عمل کنند، آمدند و گزارش دادند که صنعت هسته ای ما صلح آمیز است، اما به قرارداد عمل نکردند.

وی ادامه داد: تا زمان حاضر سه تجربه تاریخی از عدم عمل به تعهد غربی ها به توافق را داریم، آیا در ژنو چیزی که تعهد کرده بودند عمل کردند؟ چیزی که قرارگذاشته بودند غنی سازی سه و نیم و پنج درصد ما را به رسمیت بشناسند اما در لوزان نیست یعنی زیر غنی سازی ۵ درصد زدند پس وقتی رهبری می‌فرمایند خوشبین نیستم، می فرمایند دشمن ما خدعه گر است، دروغگو و کلاهبردار است، بدانیم که رهبر معظم انقلاب روی بصیرت و دشمن شناسی عمیق سخن می گویند.

احمدی روشن در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سانتریفیوژهای نسل قدیم جوابگوی صنعت هسته ای ما نیست، عنوان کرد: قرار شد که ۱۹۰ هزار سو، ما غنی سازی داشته باشیم. ۱۹۰ هزار شده ۵۰۶۰ تا که ۱۰۴۵ تا در سایت فردو است، از کدام نسل؟ از نسل اول سانتریفیوژها که هر کدام یک سو غنی سازی می کنند

پدر شهید احمدی روشن تصریح کرد: اجازه استفاده از سانتریفیوژهای نسل دو، چهار، شش، هفت و هشت را به ما نداده‌اند. به چه دلیل؟ آیا چیزهایی که داده‌ایم با امتیازات مبهمی که در آینده به ما می دهند، برابر است؟

احمدی روشن با اشاره به از دست دادن مالکیت استان بحرین در زمان رژیم پهلوی گفت: در آن زمان، عده‌ای از نمایندگان مجلس به شاه اعتراض می‌کنند که امیرعباس هویدا به مجلس می‌آید و می‌گوید هیچ کس حق اعتراض ندارد، بحرین دختری بوده که توسط شاه به تزویج شوهرش درآمد و از ایران جدا شد. مثل بعضی از آقایان که حاضرند هرکاری بکنند تا لبخند به لب دشمن بنشانند.

وی اضافه کرد: ما بعد از مذاکرات هسته ای بغداد ۱۹۵ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد داشتیم. همین آقایان آمدند، اکسید کردند. سال گذشته به محض اینکه قرار داد ژنو را نوشتند و این اقدام ضد منافع ملی انجام شد. یکی از آقایان که قبلا وزیر امور خارجه بود، اومد گفت ما نیازی به ۲۰ درصد نداشتیم.

وی ادامه داد: همین آقا می‌اید در تلویزیون در سالگرد شهادت شهید بزرگوار شهریاری، عنوان میکند وقتی به شهید پیشنهاد داد که ۲۰ درصد را انجام بدهد و انجام داد حاضر بودیم ۱۰ میلیارد به او بدهیم. این مسئول مردم را چه انگاشته؟ خودتون را دولت راستگویان می‌گویید؟ به عنوان یک ایرانی از تو سوال می‌کنم چرا ۱۹۵ کیلو را که کلی هزینه‌اش شده، میگویی از اول نیاز نداشتیم.

وی در ادامه با اشاره به لغو برخی مراسم های سخنرانی اش در شهرهای مختلف گفت: آدم دردش را به که بگوید؟ شما پاسدار خون شهدای هسته‌ای هستید که یک پدر پیر و ناقابل و شکستنی وقتی قول میدهد برود برای آنها صحبت کند و درد و دلش را بگوید میروید قراردادها را کنسل می‌کنید؟ چرا این کار را می‌کنید؟ این نشان میدهد که شما اون جربزه و اون موقعیت را برا خودتون نمی‌بینید که پدر پیری بگوید این راه که می‌روید درست نیست.

پدر احمدی روشن گفت: کسانی که سانتریفیوژ غنی سازی را با سماور مقایسه می کنند، یا حرف زدن بلد نیستید ؛ یا نمی دانند کاربرد سانتزیفیوژ چیست یا می دانند چیست؛ اما می خواهند جایگاه کشور را پایین بیاورند.

وی ادامه داد: خودمانی عرض می‌کنم به خدا قسم دل ما پر از درد است. به خدا قسم یک یک ما مسئولیم، ننشینید و بگویید رهبر معظم انقلاب جزئیات را میداند، میداند اما دخالت نمیکند، سرمان را پایین بگیریم بگوییم آقا هستند.

۱۳۹۴/۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...