نسخه چاپی

نظم شهید مطهری به روایت رئیس مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی می گوید: ایشان در تمام شئون زندگی، فرد بسیار منظم و منضبطی بودند. اوقات ایشان با برنامه، برای كارهای مشخصی تنظیم شده بود، ساعاتی را برای عبادت و ساعاتی را برای استراحت و ساعاتی را برای مطالعات تنظیم كرده بودند.

به گزارش نما ، در تاریخ تفکرات بشری، هرجا که در زندگانی بزرگان علم و یا علمای اخلاق غور می‌شود، ردّپای مداومت و استمرار را می‌توان جست. اصولاً پیشرفتهای علمی، راهی جز استمرار طولانی در تفحّص و تحقیق ندارد. مرحوم مطهّری از این نعمت الهی به نحو بسیار عالی برخوردار بودند.

ایشان در تمام شئون زندگی، فرد بسیار منظم و منضبطی بودند. اوقات ایشان با برنامه، برای کارهای مشخصی تنظیم شده بود، ساعاتی را برای عبادت و ساعاتی را برای استراحت و ساعاتی را برای مطالعات تنظیم کرده بودند. معمولاً دو ساعت مانده به طلوع فجر، مشغول عبادت می‌شدند و این برنامه حتی در مسافرتها نیز تغییر نمی‌کرد. گرچه، به خاطر کثرت کار در برخی ایام، مجبور می‌شدند دیروقت به بستر روند، استراحت ایشان هم منظم بود و معمولاً حدود ساعت 9:30 یا 10 شب برای استراحت مهیّا می‌شدند. البته این توفیق الهی در عبادت با این نظم لایتغیر، جز در سایه عشق و انس با حضرت حق حاصل نمی‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و داماد استاد مرتضی مطهری در کتاب «پابه پای آفتاب» روایت می کند. شهید مطهری در زمینه تحقیقات علمی، هم در ساعات مطالعه ایشان این نظم و ترتیب وجود داشت و هم در موضوعاتی که مورد تحقیق ایشان بود، این استمرار مطالعاتی دیده می‌شد. برخی موضوعات بود که ایشان سالیان دراز را در مطالعه و تحقیق درباره آنها گذراندند. این وضع در فیشها یا یادداشت‌های ایشان نیز دیده می‌شود.

به عنوان نمونه، از موضوعات مورد علاقه ایشان، مسائل فلسفی و تعمق در آنها بود.

در یکی از کتب خودشان نوشته‌اند از همان اوان که از زادگاه خویش به قصد کسب معارف اسلامی به حوزه‌ها سفر کردند، درباره مسائل فلسفی می‌اندیشیدند و علاقه‌مند کاوش در عقاید فلسفه بودند و این وضع تا آخرین روزهای عمر ایشان استمرار داشت. این مطلب از یادداشت‌ها و درسهای ایشان نیز مشهود است.

۱۳۹۴/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...