نسخه چاپی

پ.ك.ك از برگزاری كنگره خلع سلاح منصرف شد

پ.ك.ك به دنبال اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه مبنی بر اینكه سخن گفتن از وجود مساله كرد در تركیه جدایی طلبی است، از برگزاری كنگره خلع سلاح كه به عنوان مهمترین مرحله از فرایند حل مساله قلمداد می شد، منصرف شده است.

به گزارش نما به نقل از بولتن، عبدالله اوج آلان رهبر زندانی پ.ک.ک 10 اسفندماه گذشته درپی نشست دلمه باغچه نمایندگان حزب خلق های دمکراتیک و مقامات دولت آنکارا ، پ.ک.ک را به برگزاری کنگره ای برای خاتمه دادن به مبارزات مسلحانه در بهار سالجاری و شروع فصل نوینی از مبارزات سیاسی دعوت کرده بود.

در نشست دلمه باغچه بیانیه 9 ماده ای درخصوص توافق مخالفان کرد و دولت آنکارا در خصوص حل مساله کرد صادر شد.

تارنمای خبری روزنامه ملیت شنبه شب با کد فوری گزارش داد که اتحادیه جوامع کردستان ( ک. ج. ک) به عنوان شاخه شهری پ ک ک از برگزاری کنگره مذکور منصرف شده است.

این تارنمای خبری علت انصراف ک.ج.ک از برگزاری کنگره را اظهارات اخیر اردوغان عنوان کرده است.

اردوغان روز گذشته با تاکید بر اینکه سخن گفتن از وجود مساله کرد در ترکیه جدایی طلبی است و دولت به هیچ وجه درمیز مذاکره با سازمان تروریستی ننشته است و چنین اقدامی به مفهوم فرو ریختن دولت است.

دولتمردان ترکیه از تلفظ نام پ.ک.ک خودداری کرده و به جای آن از واژه سازمان تروریستی در مورد پ.ک.ک استفاده می کنند.

مظفر آیاتا مفسر روزنامه «اوزگور گوندم' ارگان نزدیک به پ.ک.ک به عنوان شخصی که 20 سال به جرم همدستی با پ.ک.ک در ترکیه زندانی بوده،در تحلیلی در ستون خود دراین روزنامه نوشته است: ک.ج.ک در حال برگزاری کنگره بود ولی اظهارات اردوغان در خصوص فرایند حل مساله در ترکیه موجب شد که پ.ک.ک از برگزاری کنگره خلع سلاح منصرف شود.

اظهارات اردوغان درخصوص فرایند حل مساله محدود به سخنرانی روز گذشته وی نیز نمی شود. او پیشتر نیز به نشست مشترک مسوولان حزب خلق های دمکراتیک با مقامات بلند پایه دولت آنکارا واکنش نشان داده و قرائت بیانیه را خطا توصیف کرده است.

آیاتا نوشته است،رویکرد اردوغان موجب تعلیق فرایند حل مساله کرد شده و تا زمانیکه دولت آنکارا به عنوان قوه مجریه از فرایند حمایت خودرا اعلام نکند، نسبت به برگزاری کنگره خلع سلاح اقدامی نخواهد شد.

سری ثریا اوندر نماینده مردم استانبول از حزب خلق های دمکراتیک که در فرایند حل مساله به عنوان یکی از طرفها و رابطی بین اوج الان با مخالفان کرد و دولت آنکارا عمل کرده نیز به اظهارات اردوغان واکنش تند نشان داده و او را به پیمان شکنی و بازی سیاسی در آستانه انتخابات عمومی برای جذب آرای ملی گرایان ترک به حزب حاکم آک متهم کرده است.

پیشتر اعلام شده بود که میزی در زندان امرالی برای پیگیری فرایند حل مساله کرد تشکیل خواهد شد که به گفته ثریا اوندر تشکیل این میز نیز منتفی شده است.

در نورروز امسال پیام اوج آلان برای خلع سلاح پ.ک.ک بازتاب گسترده ای داشت.

حزب خلق های دمکراتیک اعلام کرد: این پیام تاریخی در صورتی که دولت ترکیه به تعهدات خود عمل کند، می تواند به درگیری های 40 ساله تا ابد خاتمه داده و مساله کرد در ترکیه را حل و فصل کند.

عبدالله اوجالان که جزیره امرالی در دریای مرمره زندانی است به عنوان شاخص ترین چهره شورشیان کرد ترکیه شناخته می شود. او پانزده سال است در این زندان بسر می برد.

در درگیری های سه دهه اخیر نیروهای پ ک ک با دولت مرکزی ترکیه بیش از 40 هزار نفر کشته شده اند.

اوجالان سال 2013 نیز پس از چند ماه مذاکره مخفیانه با دولت ترکیه خواستار آتش بس شد و از نیروهای این گروه خواست تا به پایگاه های خود در شمال عراق برگردند. درگیریها در دوسال اخیر به استثنای چند مورد کوچک متوقف شده ولی پ.ک.ک فقط حدود 15 درصد از نیروهای خودرا از ترکیه خارج کرده است.

۱۳۹۴/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...