نسخه چاپی

مرجع تشخیص وضعیت آلودگی هوا ما هستیم!

ابتكار در واكنش به گزارش كمیسیون اصل ۹۰ تصریح كرد: گزارش كمیسیون بهداشت، كمیسیون انرژی و ... متفاوت است و درواقع كمیسیون های مختلف مجلس، گزارش های مختلفی را دادند. مبنای تشخیص و اندازه گیری آلودگی هوا سازمان است.

«بنزین آلوده» کلید واژه ای اتهامی و پرطمطراق بر روی بنزین های تولید داخل بود که از شروع به کار دولت یازدهم توسط خانم رئیس سازمان محیط زیست در ادبیات سیاسی متولد شد و هر روز تنورش داغ تر و سال گذشته به اوج خود رسید. ادعای آلوده بودن پتروبنزین ها و شاهد مدعایی با عنوان آلودگی هوای پایتخت و افزایش سرطان، آنقدر اهمیت داشت که برای اثبات و کشف صحت و سقم ادعای ابتکارِ دولت، نمایندگان مردم در بهارستان را به تکاپو بندازد تا از لا به لای جو غبارآلودی که ایجاد و اذهان مردمی که مشوش شده بود، واقعیت را کشف کنند. در این میان اما علی رغم هیاهوی رسانه ای ایجاد شده، بهارستانی ها تصریح کردند که گزارش مستندی مبنی بر آلودگی بنزین‌های تولید داخل وجود ندارد. در نهایت نیز کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پس از ماهها تحقیق و بررسی، به صراحت ادعای آلودگی پتروبنزین ها را رد کرد. اگرچه سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ آنقدر از صحت و دقت گزارش هایشان مطمئن بود که ابلاغش را پایان حاشیه‌سازی محیط‌ زیست درباره بنزین پتروشیمی دانست اما ظاهراً داستان بنزین آلوده همچنان دنباله دار است.
روز گذشته، در حاشیه نشست مشترک معاونت حقوقی ریاست جمهوری و سازمان محیط زیست، معصومه ابتکار، در گفتگوی اختصاصی با نماینده، تصریح کرد: «مطابق قانون، سازمان محیط زیست مرجع تشخیص وضعیت آلودگی در کشور است. سازمان حفاظت محیط زیست تمام گزارش ها را ارئه کرده است. گزارش های ما مبتنی بر تحلیل و بررسی و قضاوت و پیشداوری نیست و شامل عدد و رقم در اندازه گیری کیفیت هوا و کیفیت سوخت است»
وی با تأکید بر اینکه اندازه گیری ها، اعداد و ارقام گزارش هایشان در خصوص آلودگی پتروبنزین ها محدود به کار سازمان محیط زیست نیست؛ ادامه داد: «علاوه بر سازمان محیط زیست شهرداری، سازمان ملی استاندارد و چندین مرکز دانشگاهی نیز این تحقیقات را انجام داده اند. تمام این اندازه گیری ها حاکی از این بوده که در یک دوره ای متاسفانه بنزین غیر استاندارد در ایران مصرف شده که سبب آلودگی شدید در شهرهای کشور شده است و ما در آن دوران اپیزودهای مکرر آلودگی شدید هوا در شهرهای بزرگمان داشتیم».
ابتکار در اثبات ادعایش اظهار داشت: «در سال ۹۱ و ۹۲ به دلیل وضعیت اضطراری تعطیلی داشتیم در حالیکه در سال ۹۳ اصلا این اتفاق نیفتاد و هیچ روز شرایط آلودگی حتی به هشدار هم نرسید».
رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به اینکه طبق گزارش ها پترو بنزین ها ظاهراً اصلا در تهران استفاده نشده بوده عنوان داشت: «متاسفانه در همه شهرها و تهران استفاده شده است. شاخص های الودگی هوا این را نشان می دهد».
وی در پاسخ به اینکه با این وصف گزارش کمیسیون اصل ۹۰مجلس بر چه اساسی بوده است و مگر سازمان محیط زیست تعاملی دوسویه با مجلس ندارد، اظهار داشت: «مجلس هم یک تحلیل و گزارشی را ارائه داده است. چرا ما باهم تعامل داریم و گزارش هایمان را هم فرستادیم ولی مرجع قانونی تشخیص وضعیت آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست است».
ابتکار در نهایت تصریح کرد: «البته گزارش کمیسیون بهداشت، کمیسیون انرژی و ... متفاوت است و درواقع کمیسیون های مختلف مجلس، گزارش های مختلفی را دادند. مبنای تشخیص و اندازه گیری آلودگی هوا سازمان است و گزارش این موضوع هم در پرتال ما موجود است. ما کارمان را در این زمینه انجام می دهیم. ۴۴ روز آلودگی کمتر و کیفیت بهتر هوای تهران هم خدا رو شکر به نظرم دستاورد خیلی خوبی بود»

* انکارهای مستند بهارستانی ها
تأکید بر ادعای آلودگی پتروبنزین ها و شاهد مدعایی چون آلودگی هوای تهران از طرفی و ادعای متفاوت بودن گزارش سایر کمیسیون های مجلس از ناحیه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درحالی صورت می گیرد که پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگو با نماینده تصریح کرد: «مقدار بنزن موجود در بنزین های پتروشیمی حتی کمتر از حد استاندارد آن زمان بوده است»

همچنین سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ از تصویب گزارش نهایی این کمیسیون در رابطه با بنزین های پتروشیمی در کمیسیون و تحویل این گزارش به هیئت رئیسه مجلس، سخن می گوید و از ابلاغ این گزارش به ارگان‌های مربوطه از جمله وزارت نفت و سازمان محیط زیست برای عمل به مفاد آن و احتراز از حاشیه پردازی خبر داده است.
مصطفی افضلی فرد همچنین تصریح کرد: «بررسی‌ها در کمیسیون اصل ۹۰ و با حضور مسئولینی از وزارت نفت، کمیسیون بهداشت و محیط زیست نشان داد که اساساً بنزین پتروشیمی در تهران استفاده نشده است که با حذف آن ما شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم و این مطلب از اساس صحت نداشته است».
وی با اشاره به جلسات کمیسیون اصل ۹۰ با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرعامل صنایع پتروشیمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا و نمایندگان دو کمیسیون‌ بهداشت و درمان و انرژی مجلس اظهار داشت: «گزارشاتی از مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات، سازمان ملی استاندارد، معاونت بین‌الملل وزارت نفت و وزارت بهداشت به کمیسیون اصل۹۰ ارائه شده بود که تمام این گزارشات نقش بنزین‌ پتروشیمی‌ها در آلودگی هوای تهران را رد کردند و جمع‌بندی گزارش‌هایی که از نهادهای مختلفی همچون کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاونت بین الملل وزارت نفت، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان ملی استاندارد این شد که گزارش سازمان محیط‌ زیست در خصوص بنزین آلوده نادرست بوده است»
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ آنقدر گزارششان را متقن می داند که تصریح می کند: «سازمان محیط زیست باید در گزارش خود تجدیدنظر کند و نسبت به اصلاح گزارشش بر اساس آنچه که کمیسیون اصل ۹۰ به آن دست پیدا کرده اقدام کند اصلاح گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست گام اول و تبیین آن برای مردم گام بعدی و اصلی است»
اگرچه ابتکارِ دولت مدعی است که کمیسیون های بهداشت و انرژی مجلس گزارش و نظری متفاوت از گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دارند ولی، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بی پرده و شفاف تصریح کرده است: «در خصوص آلودگی بنزین که رئیس سازمان محیط زیست جریانی را در جامعه و به خصوص تهران راه انداخته باید گفت که بنزین پتروشیمی در تهران هیچ وقت توزیع نشده است البته این مسئله را کمیسیون اصل ۹۰ نیز بررسی کرده است. سیاست‌مداران ما رئیس جمهور، کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه هستند و محیط زیست نباید تشکیلات سیاسی باشد. از آنجا که بنزن موجود در بنزین پتروشیمی کمتر از دو درصد است، اظهار نظرها در مورد سرطان‌زا بودن آن مطابق واقع نیست. وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، متولی سلامت جامعه است، که در جلسه مشترک، اعلام کردند بنزین تولید داخل، آلودگی ندارد.»
همچنین ابراهیم کارخانه ای، عضو کمیسیون انرژی نیز تأکید دارد: «در رابطه با مسئله آلودگی بنزین‌های تولید داخلی جریانی سعی می کند بصورت هدفمند مسئله آلودگی بنزین را بزرگنمایی کند و جنبه های سیاسی و جناحی به قضیه بدهند. اما واقعیت این نیست...تمام بنزین‌هایی که در این دولت به کشور وارد شده است با استاندارد یورو ۲ بوده است. یعنی بر خلاف ادعاها بنزین یورو ۴ وارد نشده است. وقتی شما یک لیتر بنزین یورو ۴ وارد کشور نکرده‌اید چرا می گویید میزان آلایندگی بنزین پتروشیمی کشور خیلی بالاست!؟»
اظهارات برخلاف ادعای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دامنه وسیعی دارد که مشت هایی نمونه ی خروار از آن اشاره شد. با توجه به تعامل دو سویه "زبانی" باید منتظر ماند و دید با ابلاغ بهارستانی ها، گزارش های ادعایی پرتال سازمان حفاظت محیط زیست تغییر می کند و یا بنزین آلوده همچنان واژه ای پرفروش در حاشیه سیاست بازی ها خواهد ماند...

۱۳۹۴/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...