نسخه چاپی

دو سوم جمعیت جهان شهرنشین می‌شوند

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینكه تا ۳۵ سال آینده دو سوم جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند كرد نسبت به خطرات و بلایا در مناطق شهری هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سید امیرمحسن ضیایی در کنفرانس بین‌المللی کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران در مناطق شهری، اظهار داشت: این هفته ما گردهم آمدیم تا با بحث و گفت‌وگو به راه‌هایی جهت آمادگی مؤثرتر برای پاسخگویی به یکی از بزرگترین چالش‌های ملت‌ها و جوامع دست یابیم، رشد شهرنشینی و تغییر آب و هوایی دو رویداد بسیار مهم در قرن ۲۱ است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ بشریت در سال ۲۰۰۸ میانگین جمعیت ساکنین شهرها و نواحی شهری از جمعیت روستایی پیشی گرفت در حال حاضر ۵۳ درصد از جمعیت جهان در نواحی شهری زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ این رقم به میزان ۷۵ درصد افزایش یابد.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: رشد سریع و اقلب بدون برنامه شهرنشینی، توسعه اقتصادی-اجتماعی ملت‌ها و جوامع را مختل کرده است و ایجاد آسیب‌پذیری بیشتر شده است و از عوامل اصلی مخاطره‌آمیز است که منجر به فجایای گسترده می‌شود.

ضیایی بیان داشت: تاریخچه سوانح مهم در سالهای اخیر همچون زلزله هاییتی درسال ۲۰۱۰، سونامی و زلزله فوکوشیما درسال ۲۰۱۱، توفان هایان درفیلیپین درسال ۲۰۱۳، و زلزله اخیر ویرانگر نپال تنها نمونه‌هایی از این موضوع هستند که چگونگی سوانح و خطرات شهریبه ما نشان می‌دهد به شکل فزاینده‌ای حیات و اموال جوامع و کشورها را به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: خطرات شهری تنها محدود به کشورهای درحال‌توسعه یا کمترتوسعه‌یافته نیست. اما حتی توسعه یافته‌ترین کشورها و شهرها در معرض خطر سوانح هستند و در حال حاضر بسیاری از ابتکارات و برنامه‌های کاهش خطرپذیری شهری در شهرهای مختلف کشورهای توسعه یافته درحال اجرا است.

رئیس جمعیت هلال احمر عنوان کرد: جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر همواره در شهرها حضور دارند و پیشگام مدیریت سوانح و کاهش خطرپذیری شهری هستند اما با توجه به افزایش پیچیدگی مفهوم شهرنشینی ما ناچار به بالابردن ظرفیت‌های عملیاتی و سازمانی خود به منظور افزایش کارآمدی و تأثیرگذاری فعالیت‌هایمان برای کمک به آسیب‌پذیرترین افراد و کسانی که تحت تأثیر سوانح در شهرها قرار گرفتند هستیم.

ضیایی گفت: براساس نقش معین جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر نسبت به مقامات دولتی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر با هماهنگی و حمایت های فدراسیون بین‌المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر قادر خواهند بود تا مکمل تلاش‌های مقامات دولتی و شهری برای کاهش خطرپذیری سوانح در شهرها و نواحی شهری باشد.

۱۳۹۴/۲/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...