نسخه چاپی

پایان بحران سوریه وابسته به مذاكرات هسته ای

یك روزنامه مشهور آمریكایی ضمن اشاره به روند مذاكرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به این مساله اشاره كرده است كه آینده مذاكرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ می‌تواند تاثیر زیادی بر پایان جنگ و خونریزی در سوریه داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم،روزنامه نیویورک تایمز، استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل در سوریه در ماه فوریه در نشست شورای امنیت تاکید کرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه موافقت خود را با پایان حملات هوایی به حلب اعلام کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی شد: چیزی که میستورا به آن اشاره نکرد ولی بعدا مشخص شد این بود که دولت بشار اسد عملیات تهاجمی را برای محاصره کردن مخالفان در حلب آغاز کرده و درگیری‌های شدیدی در مناطق اطراف حلب بین دو طرف در گرفته بود. تنها چند روز طول کشید که این درگیری‌ها منجر به رد پیشنهاد دی میستورا برای پایان درگیری‌ها در حلب شد و آخرین تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ و خونریزی در سوریه با شکست روبرو شد. ولی حالا نیروهای دولتی سوریه با شکست‌هایی در میدان‌های نبرد روبرو شده‌اند و سازمان ملل نیز به توافق اولیه هسته‌ای با حامی مهم دولت سوریه یعنی ایران دست یافته است. این بار خط مشی دی میستورا نیز تغییر کرده است.

میستورا قصد دارد امروز دوشنبه گفتگوهایی را با طرف های مختلف سوری و حامیان اصلی آنها در ژنو انجام دهد. ایران نیز جزء آنها خواهد بود.

میستورا هفته گذشته در مصاحبه‌ای به این مساله اشاره کرد که تغییر شرایط، هم از نظر نظامی و هم از نظر دیپلماتیک، حامیان مختلف طرف‌های درگیر در سوریه را با این سئوال روبرو کرده است که این خونریزی تا چه زمانی می تواند ادامه پیدا کند.

وی افزود: آیا این مساله تاثیری بر تسریع عزم و اراده طرف‌های مختلف برای دستیابی به یک راهکار سیاسی خواهد داشت؟ ما باید آن را امتحان کنیم. مذاکرات ژنو فرصت خوبی برای آزمایش این مساله خواهد بود. این مذاکرات فرصتی خواهد بود تا از همه از جمله دولت‌ها بخواهیم تا برای دستیابی به راهکاری سیاسی تلاش کنند.

میستورا تاکید کرد: تا پایان ژوئن می‌توان ارزیابی بهتری از وضعیت مذاکرات با طرف‌های مختلف سوری و حامیان آنها داشت.

زمانی که مذاکرات و رایزنی‌های وی با طرف‌های مختلف پایان خواهد یافت. این تاریخ همزمان با ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران است.

اینکه یک توافق هسته‌ای با ایران مسیر را برای آغاز گفتگوهای جدید صلح در سوریه هموار خواهد کرد، مساله‌ای است که باید منتظر ماند و مشاهده کرد. البته رهبران جهان به صراحت این دو مساله را به یکدیگر مرتبط می‌دانند، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته تاکید کرد که توافق هسته‌ای می‌تواند تهران را برای ایفای نقش عمده اما مثبت در سوریه، تحریک کند.

با گذشت حدود ۵ سال از درگیری‌های خونین در سوریه که منجر به کشته شدن چندین هزار نفر شده و بیش از ۳ میلیون آواره و بی خانمان برجا گذاشته است، گروه‌های تروریستی مختلفی در سراسر منطقه فعالیت می‌کنند.

بحران سوریه به سخت ترین ماموریت دی میستورا در دوران فعالیت و همکاری با سازمان ملل تبدیل شده است. میستورا سابقه ۴۰ سال همکاری با سازمان ملل را دارد. ۲ فرستاده قبلی سازمان ملل در سوریه یعنی اخضر ابراهیمی و کوفی عنان سعی کردند تا برای پایان یافتن بحران سوریه، تلاش کنند ولی از این سمت کناره گیری کردند.

نیکولاس برنز مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که اکنون در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند، درباره تلاش‌های میستورا و شانس موفقیت وی برای پایان دادن به بحران سوریه، تاکید کرد: شانس دستیابی به یک توافق سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه کمتر و کمتر می‌شود. برای اینکه تلاش‌های میستورا کارایی داشته باشد، قدرت‌های جهانی باید ابتدا در بین خودشان به یک توافق دست یابند.

وی افزود: میستورا به کمک از بیرون نیاز دارد. این کمک با حامیان اسد آغاز می‌شود. این حامیان ایران و روسیه هستند.

۱۳۹۴/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...