نسخه چاپی

بازگشت به دوران مسابقه سود بانكی بعید است

واگذاری سود سپرده‌های كمتر از یك سال به بانك‌ها نگرانی بازگشت مسابقه سودهای بالای روزشمار و چند ماهه را زنده می‌كند، این در حالی است كه دو كارشناس بانكی معتقدند اقدام بانك مركزی در واگذاری نرخ سود سپرده‌های كوتاه مدت به بانك‌ها مثبت بوده و نزدیك شدن سود سپرده‌های كوتاه مدت به یكساله بعید است.

به گزارش نما به نقل از فارس، با توجه به اینکه شورای و پول و اعتبار و بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌های کمتر از یک سال را به خود بانک‌ها واگذار کرد، نگرانی‌هایی از احتمال بازگشت شرایط بازار پول به وضعیت فروردین سال گذشته ایجاد شده است.

در همین زمینه دیدگاه برخی صاحب‌نظران در این باره را جویا شدیم.

* نرخ‌های دستوری سود سپرده تنها برای سپرده‌های خرد اجرایی می‌شود

محمود الهیاری کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بهتر است تعیین نرخ سود سپرده‌ها براساس سازوکار بازار باشد، گفت: اینکه بانک مرکزی به این نتیجه رسیده که نرخ‌گذاری برای سود سپرده را نباید به صورت دستوری انجام دهد، اقدام مثبتی است.

وی افزود: بانک‌ها مشتریان خود اصلی خود را می‌شناسند و برای راضی نگه داشتن آنها روش‌هایی را برای پرداخت سود بیشتر (مانند واریز سود در اول دوره که عملا سود 20 درصدی را به 22 درصد افزایش می‌دهد) به کار می‌گیرند.

الهیاری تصریح کرد: معمولا اگر بانک‌ مرکزی برای سپرده‌ها نرخ تعیین کند، تنها برای سپرده‌های خرد عملیاتی می‌شود، به همین دلیل واگذاری تعیین نرخ سود سپرده‌های کمتر از یک سال به خود بانک‌ها روش منطقی‌تری است.

وی تاکید کرد: باید چارچوب‌هایی را در سیاست‌گذاری مورد توجه قرار داد تا نوسان و ناپایداری در نرخ‌ها به وجود نیاید و بانک به صورت خودکنترلی نرخ‌های سود منطقی را برای سپرده‌های کمتر از یک سال تعیین و پرداخت کند.

* نزدیک شدن نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت به یکساله بعید است

غلامحسین تقی نتاج مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در خصوص نگرانی افزایش نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت به سقف 20 درصد، به فارس گفت: به وجود آمدن این شرایط بعید است زیرا چنین اقدامی جذابیت سپرده‌گذاری یک ساله را کاهش خواهد داد و این قطعا به نفع بانک نیست.

وی تصریح کرد: بانک‌ها حتما یک فاصله‌ای بین نرخ‌ سپرده‌های روزشمار، سه ماهه، شش ماهه و 9 ماهه تعیین خواهند کرد و این خود مانع خوبی برای خروج نقدینگی از بانک‌ها است و انعطاف لازم را برای کاهش نرخ سود فراهم می‌کند.

*تفاوت ساختار مالی و بازدهی بانک‌ها مانع از توافق بر نرخ‌های سپرده کوتاه مدت است

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا مانند سال گذشته هماهنگی برای تعیین نرخ سود سپرده‌‌های کوتاه مدت بین بانک‌ها لازم نیست، گفت: با توجه به اینکه ساختار مالی بانک‌ها با هم تفاوت دارد برخی بخش عمده منابع را تسهیلات پرداخت کرده‌اند و بعضی بانک‌ها سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داده‌اند، اختلاف در توان پرداخت سود سپرده وجود دارد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل همین انعطافی که بانک مرکزی برای سود سپرده‌های کمتر از یک سال تعیین کرده، گزینه بهتری است و تا کارها با مدیریت بانک‌ مرکزی جلو برود.

به گزارش فارس، فردا اولین روز اجرای نرخ‌های جدی سود سپرده و تسهیلات است. بنابراین سود سپرده روزشمار 10 درصد، سه ماهه 14 درصد، شش ماهه 18 درصد و 9 ماهه 20 درصد دیگر موضوعیت نخواهد داشت و بانک متناسب با سود کسب شده و دوره‌های زمانی سپرده‌گذاری به مشتریان خود سود (تا سقف حداکثر 20 درصد) پرداخت خواهد کرد.

واکنش و نتیجه اجرای سیاست جدید پولی را باید در روزها و هفته‌های آینده بررسی کرد، اینکه چه بانک‌ها و سپرده‌گذاران چه واکنشی به آزادی عمل در پرداخت و دریافت سود سپرده‌های کمتر از یک سال خواهند داشت.

۱۳۹۴/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...