نسخه چاپی

افزایش شهریه دانشگاه آزاد فعلا منتفی شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افزایش شهریه دانشگاه آزاد كمتر از مصوبه وزارت علوم بود.

به گزارش نما به نقل از فارس، حمید میرزاده چهارشنبه شب در حاشیه سفر به مازندران و برگزاری جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد مازندران در بابل، افتتاح چند پروژه عمرانی در دانشگاه آزاد اسلامی آمل و مراسم روز معلم در این واحد دانشگاهی، در نشست خبری در جمع خبرنگاران حاضر شد.

* به‌کارگیری 5 هزار دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه 330 رشته کار‌شناسی ارشد و 70 رشته دکتری در واحدهای این دانشگاه ارائه می‌شود، اظهار کرد: تصمیم داریم تعداد رشته‌های ارشد را به 420 رشته و دکترای تخصصی را به 107 رشته برسانیم که با این شرایط رشته ارشد 91 رشته و دکتری 37 رشته افزایش دارند.

این مسئول با بیان اینکه برای این منظور جذب اساتید در بودجه استانی و جذب هیئت علمی جدید در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: هم‌اکنون 3 هزار و 264 استاد تمام‎وقت و نیمه‎وقت در واحدهای دانشگاه آزاد مشغول به فعالیت هستند که باید اساتید تمام وقت و PHD را اضافه کنیم که به این منظور 5 هزار دکتری PHD برای تقسیم در میان استان‌ها درنظر گرفته شده است.

* کاهش تعداد واحدهای دانشگاه آزاد

میرزاده در پاسخ به وضعیت واحدهای زیان‌ده این دانشگاه نیز گفت: در مهر 92، از تعداد 472 واحد دانشگاهی 235 واحد زیان‌ده بودند که تا پایان اسفند 93 این میزان به کمتر از 100 واحد رسیده است.

وی اضافه کرد: توسعه تحصیلات تکمیلی و پاسخ به یک نیاز اجتماعی زمینه را برای توسعه دانشگاه‌ها فراهم کرد، اما باز هم کاهش تعداد واحد‌ها را در دستور کار داریم که در کمیسیون دائمی هیئت امنا تصمیم‌گیری شده و با واحدهای هم‌جوار تجمیع می‌شوند.

* راه‌اندازی 150 مرکز رشد در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه 61 مرکز در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، بیان کرد: 451 شرکت فناور در این دانشگاه‌ها مستقر هستند که برنامه داریم تا پایان سال 96 تعداد این شرکت‌های دانش‌بنیان را به 800 شرکت و تعداد مراکز رشد را 150 مرکز ارتقا دهیم.

این مسئول در پاسخ به سئوالی درباره سخت بودن فرآیند تصمیم‌گیری برای مدیران واحدهای دانشگاه آزاد، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت امنای استانی در استان‌ها وجود دارد که اختیارات را واگذار کردیم.

میرزاده تصریح کرد: در ستاد مرکزی معمولا به پیشنهاد استان‌ها توجه می‌شود، اما سیاست تمرکززدایی را اجرایی می‌کنیم تا اختیارات بیشتری به دانشگاه‌ها بدهیم، اما برخی امور مانند تصویب رشته‌ها باید در مرکز صورت گیرد.

* وضعیت فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره وضعیت فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد نیز گفت: فرهاد دانشجو عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد بود که براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم سه نفر از اعضا در فروردین ماه امسال به پایان رسید که شورای عالی باید ورود افراد جدید را به تصویب برساند.

* کاهش وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه

وی درباره قطع وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه دانشجویان نیز گفت: براساس برنامه قرار بود 12 درصد درآمدهای سال گذشته دانشگاه از طریق غیر شهریه تأمین شود که تا 10 درصد در این زمینه موفق شدیم و این امر برای نخستین‌بار در اقتصاد این دانشگاه صورت گرفت اما امسال برنامه داریم این میزان را تا 16 درصد برسانیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه براساس تصمیم‌گیری میزان وابستگی به شهریه تا سال 96 را به 60 درصد می‌رسانیم، افزود: بر این اساس واحد‌ها می‌توانند هر امری را برای رسیدن به این رقم مانند تبدیل به احسن امکانات و ابنیه‌ها و غیره انجام دهند.

* افزایش شهریه دانشگاه آزاد کمتر از مصوبه وزارت علوم بود

این مسئول با اعلام اینکه تا مهر 95 افزایشی در شهریه‌های دانشگاه آزاد وجود ندارد و تنها شهریه متغیر 15 درصد افزایش یافته است، بیان کرد: وزارت علوم مجوز افزایش 25 درصدی را به این دانشگاه داده بود اما در سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی تنها 15 درصد افزایش شهریه داشت و به عبارتی از درآمد 4 هزار میلیاردریالی گذشت کردیم.

* نیروهای مازاد تبدیل وضعیت نمی‌شوند

میرزاده در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت تبدیل قرارداد برخی کارمندان این دانشگاه نیز گفت: وضعیت تبدیل قرارداد‌ها رویه مشخصی دارد اما اگر منظور افرادی هستند که بدون چارت و بدون اعلام نیاز و مجوز سازمان مرکزی جذب شده‌اند، باید راه‌حلی پیدا شود اما استخدام این نیرو‌ها ممنوع است.

*رشته غیرمصوب در دانشگاه آزاد نداریم ‌

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه رشته غیرمصوب در دانشگاه آزاد نداریم، گفت: منتقدان به دانشگاه آزاد تحصیل جوانان ایرانی در دانشگاه‌های درجه سه منطقه را نگران‌کننده‌تر بدانند.

میرزاده در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره رشته‌های غیرمصوب این دانشگاه و مهلت وزارت علوم برای رسیدگی به وضعیت این رشته‌ها اظهار کرد: دانشگاه آزاد همکاری خوبی با دولت، وزارت علوم و وزارت بهداشت در زمینه رشته‌های تحصیلات تکمیلی دارد و تمامی رشته‌هایی که برای مهر 94 در دفترچه کنکور سراسری وارد شده با صورتجلسه و هماهنگی این وزارتخانه‌ها بوده است.

وی افزود: در زمینه رشته‌های جدید که باید این رشته‌ها به تصویب برسند اصل فرآیند بر قانونمند کردن رشته محل‌ها است بنابراین ما رشته‌‌ای بدون مجوز نداریم و امور توسعه‌ تحصیلات تکمیلی برای پاسخ دادن به یک نیاز اجتماعی صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر به آمار متقاضیان تحصیلات تکمیلی در کشور دقت کنید، می‌بینید در سال گذشته یک‎میلیون تقاضا برای رشته‌های ارشد وجود داشت، ادامه داد: از این تعداد 27 تا 28 درصد متقاضیان وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و سهم دانشگاه آزاد از این میزان 14 درصد است.

این مسئول تصریح کرد: در زمینه دکتری اوضاع بدتر است، زیرا 340 هزار متقاضی دکتری در کشور وجود دارد که دانشگاه‌های آزاد و دولتی تنها هشت درصد جذب می‌کنند و فضاسازی برای پاسخ دادن به این نیاز وجود ندارد و بسیاری از جوانانی که علاقه‌مند هستند، برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند.

میرزاده با بیان اینکه در سال 93، 150 هزار نفر از کشور برای ادامه تحصیل خارج شده‌اند، اضافه کرد: اگر این زمینه وجود داشت خروجی از کشور صورت نمی‌گرفت و یا کمتر بود.

وی بیان کرد: بحث ما تقابل با استانداردهای علمی نیست اما منتقدان دانشگاه آزاد پاسخ دهند که آیا درست است که فرزندان این کشور برای تحصیل به دانشگاه‌های درجه سه ارمنستان، گرجستان و ترکیه سفر کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: کیفیت تحصیل در این دانشگاه‌ها به مراتب کمتر است اما کسی از خارج رفتن این دانشجویان انتقاد ندارند و خروج حداقل 20 هزار دلار به ازای هر دانشجو از کشور را بیان نمی‌کنند اما برای دانشگاه آزاد همواره گروه خاصی دلواپس هستند که نگرانی می‌کنند.

این مسئول گفت: بیشترین همکاری را برای تصویب رشته‌ها به‌عمل می‌آوریم و تمام مصوبات دانشگاه آزاد نیز قانونی است و به دانشجویان نیز می‌گوییم که نگران نباشند.

۱۳۹۴/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...