نسخه چاپی

مخالفت امام جمعه یزد با برگزاری یك مراسم

هفته گذشته خبر برگزاری جشن فرهنگی «صلح و وحدت» در استان خبر ساز شد. آنچه باعث حساسیت این موضوع شد برگزاری جشن از محل بودجه بیت المال در پرورشگاه ماركار یزد بود.

به گزارش نما به نقل از یزد رسا، هفته گذشته خبر برگزاری جشن فرهنگی «صلح و وحدت» در استان خبر ساز شد. آنچه باعث حساسیت این موضوع شد برگزاری جشن از محل بودجه بیت المال در پرورشگاه مارکار یزد بود.

انتشار این خبر باعث واکنش علما، بزرگان و دلسوزان استان شد و انتظار می رفت اجرای چنین برنامه حساسیت برانگیزی متوقف شود. این انتظارات به حدی بود که سید محمد شریف حسینی کوهستانی مدیر کل تبلیغات اسلامی از لغو این مراسم خبر داد و گفت: مذاکراتی انجام گرفته است و صحبت هایی شده و تقریباً این تصمیم تغییر یافته است.

حتی آیت الله وافی در تذکری به مسئولان عالی رتبه استان ، هزینه کرد از بیت المال مسلمین برای برگزاری این جشن را غیرشرعی و مخالف احکام اسلام بیان کرد .

آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان یزد و امام جمعه یزد نیز روز گذشته در ملاقاتی که در حاشیه مراسم تشییع مرحوم آیت الله ابوترابی با استاندار یزد و مدیرکل سیاسی امنیتی استانداری یزد و ... خواستار لغو کامل این مراسم شد.

آیت الله سید محمد رضا مدرسی، عضو فقهای شورای نگهبان هم در تذکری جدی به رئیس شورای اسلامی شهر یزد و جمعی از مسئولان از برگزاری این جشن ، به ویژه هزینه از بیت المال مسلمین در راستای ترویج دین زرتشت در این مراسم به مسئولان تذکر داده و خواستار لغو این برنامه شد.

آیت الله سید محمد کاظم مدرسی ، امام جمعه محمد آباد یزد نیز در خطبه های نمازجمعه این هفته عواقب برگزاری این جشن را متذکر شده و این مراسم را منافی شرع مقدس خواند.

اما صبح دیروز خبری بر خروجی سایت اداره ارشاد استان قرار گرفت مبنی بر انجام برنامه طبق همان رویه قبلی و البته بدون کوچکترین تغییری!

در انتهای این پیام ذکر شده است: «این جشنواره توسط موسسه کودک و صلح پایداربه مدیریت سیدمحمد هادی حسام زاده حجازی و با حمایت وزارت امورخارجه، استانداری یزد، شهرداری یزد، سازمان فرهنگی شهرداری یزد، جمعیت هلال احمر یزد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزارمی شود.»

از آنجایی که حسام زاده حجازی سابقه عضویت افتخاری در انجمن دوستی ایران و واتیکان و همچنین برگزاری مراسمات این چنینی در کنیسه یهودیان را هم در کارنامه خود دارد، عطای گفت و گو پیرامون این موضوع با وی را به لقایش بخشیدیم و به سراغ سایر مسئولین حمایت کننده از طرح رفتیم.

مصاحبه نمی کنم!

مفیدی معاون فرهنگی مدیر کل ارشاد اسلامی استان یزد، در این رابطه و در پاسخ به سوال خبرنگار یزدآوا برگزار شدن مراسم را تایید کرد ولی حاضر به مصاحبه در خصوص اهداف و محتوای این برنامه نشد. وی تنها به ذکر این جمله که «پاسخ سوالات خود را در خبری که تا ساعاتی دیگر در سایت اداره ارشاد منتشر خواهد شد می یابید» اکتفا کرد.

اداره ارشاد مسئول است

مجید جوادیان زاده مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری یزد در خصوص این برنامه اظهار داشت: برنامه توسط NGO ها برگزار شده است.

وقتی از وی در مورد حمایت ۶ ارگان دولتی استان از این برنامه سوال شد، پاسخ داد: اصل برنامه توسط NGO ها برگزار شده است و نقش ادارات دولتی تنها نقش حمایتی است و همکاری ها با این تشکل مردم نهاد در حد تامین امکانات اولیه است.

همچنین وی در پاسخ به این سوال مهم که «با توجه به اینکه برگزاری یک جشن در آتشکده زرتشتیان حساسیت برانگیز است، چه کسی بر محتوای این جشن ها نظارت دارد؟» اداره ارشاد استان را مسئول نظارت بر محتوا و صدور مجوز برای این برنامه معرفی کرد.

گفتنی است NGO ها بودجه خود را از وزارت کشور دریافت می کنند!
در ضمن در قوانین جدید «وزارت امورخارجه، استانداری یزد، شهرداری یزد، سازمان فرهنگی شهرداری یزد، جمعیت هلال احمر یزد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد» نیز به فهرست NGO ها اضافه شده است !!!»

برگزاری این جشن ارتباطی با شورای شهر ندارد

حجت الاسلام شیخ عباس زارع هم در واکنش به این اتفاق اظهار داشت: برگزاری این جشن هیچ ارتباطی با شورای شهر ندارد.

وی افزود: از آنجا که به نظر بنده نفس برگزاری چنین جشنی به لحاظ بُرد تبلیغاتی و همچنین ایجاد وحدتی که می تواند به دنبال داشته باشد، مشکل چندانی ندارد در ابتدا با برگزاری این جشن موافق بودم. اما از همان ابتدا و در جلساتی که با حضور نمایندگان استانداری برگزار شد هم تاکید داشتم که برگزاری چنین جشنی در آتشکده اشتباه است.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد، ادامه داد: بنده پیشنهاد دادم به جای آتشکده این جشن در باغ دولت آباد برگزار شود. البته بعد از اینکه مخالفت علما و البته عدم تغییر برنامه را دیدم مخالفت کامل خود را اعلام کردم.

شایان ذکر است شایعات بسیاری ازجمله اختصاص بودجه ۱۲ میلیون تومانی از سوی یک نهاد دولتی به این جشن و همچنین تکذیب حمایت برخی نهادها علی رغم درج نامشان در لیست اداره ارشاد به گوش می رسد. همچنین گفته می شود بعد از اعتراض علما فقط تبلیغ برنامه ممنوع اعلام شده ولی برنامه طبق روال عادی اجرا می شود!!!

به هر حال تا لحظه انتشار این گزارش خبری در سایت اداره ارشاد منتشر نشد تا پاسخ سوالات متعددی که در این رابطه وجود دارد را بدهد، لذا پیگیری های خبرنگار یزد آوا در این خصوص ادامه خواهد داشت و در روزهای آینده به اطلاع عموم مردم دارالعباده خواهد رسید.

۱۳۹۴/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...