نسخه چاپی

بازسازی نپال نیازمند عزم ملی و بین المللی

دولت و پارلمان نپال ،دو هفته پس از زمین لرزه مرگبار 7.9 ریشتری كه منجر به جان باختن حدود هشت هزار نفر شد ؛بر بازسازی هرچه زودتر این كشور با استفاده ازامكانات ملی و بین المللی تاكید كردند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، بر اثر زمین لرزه 7.9 ریشتری 25 آوریل – پنجم اردیبهشت - هفت هزار و 885 نفر جان باختند و 17 هزار و 803 نفر نیز مجروح شدند.

براساس آمار وزارت کشور نپال براثر این زمین لرزه 300 هزار خانه به کلی ویران شد و زیر ساخت های این کشور به شدت آسیب دیدند.

همچنین به 24 هزار مدرسه در نپال آسیب جدی وارد شد به گونه ای که حدود یک میلیون دانش آموز نمی توانند تا مدت ها در کلاس درس حاضر شوند.

پارلمان نپال روز جمعه به اتفاق آرا از دولت و همه قوای این کشور خواست با همکاری و همیاری هم برای بازسازی این کشور همه توان خود را به کار گیرند.

از سوی دیگر همه احزاب سیاسی در این کشور اعلام کردند بدون درنظر گرفتن اختلافات سیاسی، در بازسازی نپال با یکدیگر همکاری می کنند.

بانک مرکزی نپال نیز در بیانیه ای اعلام کرد: بانک های این کشور وام های با سود کم برای ساخت خانه به زلزله زدگان اعطا می کنند و افرادی که خارج از پایتخت خانه بسازند وام بدون بهره دریافت خواهند کرد.

بر این اساس، بانک های تجاری و موسسات مالی برای وام های ساخت خانه حداکثر 2 درصد سود دریافت می کنند.

پس از گذشت حدود دوهفته از زمین لرزه مرگبار 7.9 ریشتری در کاتماندو پایتخت نپال، اکنون دولت این کشور به مرحله جدیدی از امدادرسانی به زلزله زدگان یعنی فاز بازسازی و مرمت ساختمان ها، وارد شده است.

دولت نپال روز سه شنبه اعلام کرد که کار جستجو و نجات پایان یافته و از این پس تمرکز نیروهای امداد رسان بر آواربرداری است.

با تصمیم جدید دولت و پارلمان اکنون نپال وارد فاز بازسازی خرابه های ناشی از زمین لرزه شده که البته این مرحله زمانی طولانی تر به خود اختصاص می دهد.

به این ترتیب بیشتر نیروهای امدادی که برای عملیات جستجو و نجات به نپال آمده بودند به ماموریتشان پایان داده شد.

حدود 250 نفر از پرسنل امدادرسانی با هواپیما و 150 نفر دیگر از راههای زمینی نپال را ترک کرده اند و امدادگران باقیمانده کار آواربرداری و بازسازی را ادامه می دهند.

به گفته مسوولان مرکز امداد و نجات، این تصمیم می تواند موجب سرعت عملیات آواربرداری و بازسازی و امداد رسانی به آسیب دیدگان شود.

34 کشور در زمینه امداد رسانی و ارسال کمک های فوری به زلزله زدگان نپال مشارکت داشتند و از روز دوشنبه خروج بسیاری از این امداد رسانان از نپال آغاز شده است.

گرچه کار بازسازی در نپال آغاز شده اما این مرحله بسیار طولانی است و نیازمند حمایت بین المللی و کشورهای مختلف است چرا که اقتصاد ضعیف نپال نمی تواند از عهده این هزینه سنگین برآید.

از طرفی بسیاری از خانواده ها که مشاغل و محل های درآمد خود را از دست داده اند قادر به دریافت وام و پرداخت اقساط آن نیستند و این کار بازسازی را با مشکل مواجه می کند.

سواستفاده افراد سودجو از تسهیلات دولتی و رانت خواری و فساد اداری نیز از مشکلات پیش روی دولت در جریان بازسازی به شمار می آید.

نخست وزیر نپال پیش از این با اشاره به حجم بالای خرابی ها پیش بینی کرده بود تعداد کشته ها به 10 هزار نفر برسد.

با گذشت حدود دو هفته از زمین لرزه در کشور 28 میلیون نفری نپال، هنوز هم روزانه صدها جسد از زیر آوار بیرون کشیده می شود.

براساس گزارش یونیسف ،دستکم یک میلیون و 700 هزار کودک نپالی تحت تاثیر مسایل و مشکلات زمین لرزه قرار گرفته و بیش از 260 هزار نفر از آنان همه چیز خود را از دست داده اند.

یونیسف روز جمعه در گزارشی اعلام کرد حدود 24 هزار مدرسه به کلی ویران شده است و حدود یک میلیون دانش آموز به این زودی ها نمی توانند در کلاس درس حاضر شوند.

به گفته وزیر اقتصاد نپال برای بازسازی زیرساخت های تخریب شده از زمین لرزه در این کشور، دستکم به دو میلیارد دلار اعتبار نیاز است، اما برآوردهای کارشناسان بسیار بیشتر از این رقم می باشد.

'رام شاران ماهات' در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این میزان برآورد اولیه است و برای تعیین خسارت دقیق نیاز به وقت بیشتری است.

سازمان ملل متحد پیشتر اعلام کرد که حداقل هشت میلیون نفر تحت تاثیر زمین لرزه 7.9 ریشتری این کشور قرار گرفته اند و بیش از دو میلیون نفر نیز به چادر، آب ، غذا و دارو در مدت سه ماه نیاز دارند.

همه این مشکلات نشان می دهد که زلزله زدگان نپال همچنان به حمایت ها و کمک های بین المللی نیاز دارند تا از بروز فاجعه انسانی پس از زمین لرزه جلوگیری شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرد که تنها بخش اندکی از کمک های فوری درخواست شده برای قربانیان زلزله نپال را دریافت کرده و از 415 میلیون دلار کمک درخواستی تنها 22 میلیون و 400 هزار دلار دریافت شده است.

جیمی مک گلدریک Jamie McGoldrick هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در نپال روز جمعه در کنفرانس خبری در کاتماندو گفت: نیاز به کمک همچنان ضروری است و ما برای ادامه کارهای خود به کمک های فوری نیاز داریم.

بازسازی کشور نپال با اقتصاد متکی به گردشگری که براثر زمین لرزه ویرانگر این کشور از بین رفت نیازمند عزم ملی و حمایت جدی بین المللی دارد و در غیر اینصورت اقتصاد ضعیف نپال تا سالها نمی تواند کمر راست کند.

۱۳۹۴/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...